اخبار سایت

ابرقاره آینده زمین به اندازه‌ای داغ خواهد شد که ما را از بین ببرد


در گذشته انقراض دسته‌جمعی جانداران زمین برای دایناسورها و 95 درصد از گونه‌های اقیانوسی رخ داده است. پستانداران، مانند ما، ممکن است بعدی باشند.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از مشبل، در تحقیقات جدید و جذاب منتشر شده در مجله علمی Nature Geoscience، دانشمندان از یک ابررایانه برای شبیه‌سازی آب و هوا در ابرقاره بعدی سیاره ما، موسوم به پانگه‌آ اولتیما، استفاده کردند که انتظار می‌رود در حدود 250 میلیون سال آینده تشکیل شود. میانگین دمای ماهانه این قاره بین 104 تا 122 درجه فارنهایت (40 تا 50 درجه سانتیگراد) افزایش می‌یابد و در گرمترین ماه‌های تابستان، میانگین دما تا درجه حرارت مرگبار 158 فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) ممکن است برسد.

به عنوان مرجع، امروزه میانگین دمای زمین 59 فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) است.

 

بسیاری از خشکی‌ها آب برای نوشیدن یا پرورش غذا نخواهند داشت. نویسندگان این مطالعه به این جمعبندی رسیده‌اند که پستاندارانی که روی سطح زمین می‌مانند نمی‌توانند از نظر فیزیولوژیکی در برابر چنین هجوم بی‌امان گرما مقاومت کنند.

 

الکساندر فارنزورث، نویسنده اصلی این مطالعه که در مورد آب و هوای گذشته، حال و آینده در دانشگاه بریستول تحقیق می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: «انسان‌ها – همراه با بسیاری از گونه‌های دیگر – به دلیل ناتوانی در دفع این گرما از طریق عرق و خنک کردن بدن خود، منقرض می شوند».

 




گرمایش شدید در پانگه‌آ اولتیما

زندگی پستانداران ممکن است هنوز در حاشیه‌های بیرونی ابرقاره زنده بماند، یعنی در عرض‌های جغرافیایی بالاتر که دما در آنها متوسط است. اما بیشتر این سرزمین آینده، حدود 84 تا 92 درصد از آن، جهنمی و غیرقابل سکونت خواهد بود. پژوهشگران از یک مدل آب و هوایی پرکاربرد، که یکی از مدل‌های HadCM3 اداره هواشناسی بریتانیا است، برای شبیه‌سازی شرایط در پانگه‌آ اولتیما استفاده کردند. (مدل‌های آب و هوایی مانند HadCM3 در پیشبینی گرمایش اخیر زمین بسیار دقیق بوده‌اند.)

 

دلایل ذکر شده به طور خلاصه از این قرار است:

– دی‌اکسیدکربن در اتمسفر سر به فلک می‌کشد؛

– انتظار می‌رود که پانگه‌آ اولتیما عمدتاً در گرم‌ترین قسمت زمین (حوالی استوا) شکل بگیرد؛

– داخل قاره‌ها از نفوذ تعدیل‌کننده اقیانوس‌ها دور می‌ماند.

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا