فناوری های نوین

آیین نامه ارتباط با نخبگان ایرانی خارج از کشور تدوین می‌شود



روح الله دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه ۱۴۰۳ چند روز گذشته به مجلس تقدیم شد، بودجه معاونت علمی و حوزه علم و فناوری چه تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته داشته است، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ لایحه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته و حجمش خیلی کمتر است به طوری که فکر می‌کنم یک چهارم بودجه سال گذشته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: البته با توجه به اینکه اخیراً برنامه هفتم تصویب شد و خیلی از مواردی که دولت مدنظرش بود، در برنامه هفتم گنجانده شده بودجه ۱۴۰۳ جزئیات خیلی زیادی ندارد. البته جداول بودجه‌ای تا یک ماه دیگر آماده می‌شود و فعلاً احکام بودجه اعلام شده است.

دهقانی در ادامه به بخشی از برنامه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه دولت در ۶ حوزه فناوری شامل هوش مصنوعی، میکروالکترونیک، شناختی، زیست فناوری و … مکلف شده در راستای یکپارچه سازی زیرساخت‌ها و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود، آزمایشگاه‌های ملی در این حوزه‌ها راه اندازی کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از احکام خوب مندرج در برنامه هفتم، اختصاص درآمدهای عوارض و حقوق صادراتی مواد خام و نیمه خام برای توسعه زنجیره ارزش است که به طور جدی مورد توجه قرار دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از مباحث جدی در برنامه این است که هر سال دولت مکلف است ۱۰ درصد از اقلام راهبردی خود را بومی سازی کند و تا پایان برنامه هفتم به ۵۰ درصد می‌رسد که این بازار بسیار خوب برای دانش بنیان‌ها محسوب می‌شود.

دهقانی تصریح کرد: همچنین در راستای ارتباط، جذب و بازگشت نخبگان و متخصصان و نقش آفرینی آنان در چرخه خدمت به کشور، معاونت علمی، فناوری و با همکاری وزارت امور خارجه مکلف شده‌اند آئین نامه اجرایی ارتباط نخبگان ایرانی خارج از کشور را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسانند به طوری که تا پایان برنامه هفتم امکان تعامل مؤثر با حداقل ۲۰ درصد از جامعه هدف فراهم شود.

وی در پایان گفت: احکام بسیار درخشانی در برنامه هفتم وجود دارد که اگر در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شود، واقعاً جذاب است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا