فناوری های نوین

سامانه های شبیه‌ساز ناوبری و موتورخانه کشتی رونمایی شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با همراهی جمعی از معاونان و مدیران معاونت علمی وارد استان مازندران شد.

دهقانی در آستانه ورود به استان مازندران صبح امروز با هدف افتتاح و بازدید از مراکز رشد و نوآوری و واحدهای دانش‌بنیان، وارد استان مازنداران شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مقامات محلی قرار گرفت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری از سامانه های شبیه‌ساز ناوبری و موتورخانه کشتی رونمایی کرد. شبیه ساز موتور خانه کشتی (Engine room simulator) قابلیت شبیه‌سازی تایپ های مختلفی از سیستم‌های رانش کشتی و ماشین آلات فرعی مربوط به موتور های دیزل، توربین های گاز، توربین های بخار و موتور های الکتریکی را فراهم می‌کند.

از بهترین قابلیت های این شبیه ساز قابلیت واقعیت مجازی، کوبل شدن یا متصل شدن آن به شبیه ساز پل فرماندهی کشتی (شبیه ساز عرشه) اشاره کرد که می توان دوره های پیشرفته مدیریت گروهی (group management) را اجرا کرد.

همچنین با استفاده از این شبیه ساز تمامی سر فصل های مکانیک کشتی و الکترونیک کشتی و مدیریت عملیات در شرایط اضطراری و انواع آتش سوزی در موتورخانه و چگونگی اطفاء آن و سناریو سازی های مختلف و رفع اشکال قابل تدریس و تمرین هستند.

قابلیت اخذ آزمون و ارزشیابی برای احراز شایستگی دانشجویان به صورت کاملا الکترونیک از ویژگی های خاص این شبیه ساز به شمار می‌رود.

طراحی و بومی سازی این شبیه ساز برای نخستین بار در ایران توسط یک شرکت دانش‌بنیان رقم خورده و تا کنون هیچ مرکز آموزشی در ایران مجهز به سامانه شبیه ساز موتور خانه نبوده است.

حوزه فعالیت این شرکت، بومی سازی، ساخت و تولید شبیه‌سازهای دریایی است که با هدف ارتقای دانش و تخصص نیروی انسانی فعال در حوزه دفاعی و تجاری با رفع وابستگی به نمونه‌های غیر بومی است. از محصولات این شرکت دانش‌بنیان که رونمایی شد و مورد بازدید قرار گرفت می‌توان به پروژه شبیه ساز پل فرماندهی کشتی، شبیه ساز موتورخانه کشتی، شبیه‌ساز موقعیت یابی، شبیه ساز قایق یدک‌کش و سایر شبیه‌سازهای حوزه دریایی اشاره کرد.

شبیه ساز پل فرماندهی از مهم‌ترین تولیدات این شرکت دانش‌بنیان است که با قابلیت طراحی سناریوهای پیچیده، ارائه مهم‌ترین بنادر و شناورها و دسترسی به تمامی ماژولهای پل فرماندهی می‌تواند عملیات مربوط به مانور کشتی، هدایت و ناوبری را در شرایط جوی و محیطی متفاوت با ارائه تصویر ۲۱۰ تا ۳۶۰ درجه برای پل اصلی شبیه سازی کند. همچنین قابلیت افزودن پل های شناورهای فرعی تا حداکثر ۱۰ پل به سناریو وجود داشته که مورد استفاده های تجاری و نظامی قرار می‌گیرد. این شبیه ساز در دنیا با نام FULL MISSION SHIP SIMULATOR شناخته می‌شود و کار با این شبیه ساز، از الزامات دریافت گواهینامه‌های بین المللی از جمله IMO است.

وی در بخش دیگری از این سفر، مرکز رشد و نوآوری نوشهر را افتتاح می‌کند.

افتتاح مرکز نوآوری بابلسر بازدید از صنایع روشنایی مازی نور، بازدید از مزرعه مرغ لاین و افتتاح مزارع نوآوری مرغ لاین آرین، دیدار و گفت‌وگوی جامعه علمی و دانشگاهی و نمایندگان مجلس از دیگر برنامه‌های سفر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری به استان مازندران است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا