فناوری های نوین

آیین نامه جدید حمایت از صادرات دانش بنیان ۱۰روز آینده ابلاغ میشود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست شرکت‌های حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی به همت باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان برگزار شد.

سید مجتبی قدمگاهی، مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی طی سخنانی در این نشست که با حضور مدیران شرکت‌های این حوزه و سیاستگذاران و فعالان حوزه دانش بنیان برگزار شد، اظهار داشت: تسهیل امور کسب‌وکار شرکت‌های حوزه فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از اولویت‌های معاونت علمی است. خوشبختانه در بخش کشاورزی و صنایع غذایی تحریم‌ها کمتر اثرگذار بوده اند چرا که تاکنون غذا به صورت رسمی و مستقیم تحریم نشده است. هدف ما توانمند کردن شرکت‌های حوزه‌های مختلف در صادرات بین الملل است؛ مثلاً مدتی قبل برای شرکت‌های دارویی، مباحث رجیستر دارو در کشورهای مختلف را طی کارگاهی آموزش دادیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث کشاورزی، استانداردهای مختلفی برای صادرات وجود دارد و هر کشور برای ورود ماشین آلات، سموم، آفت‌کش ها، کودها و … مقرراتی را تدوین کرده است. توانمندسازی شرکت‌ها در اخذ استانداردهای لازم در کریدور صادرات انجام می‌شود. در مسیر توانمندسازی شرکت‌ها، شناخت نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل به برپایی گردهمایی در حوزه‌های صنعتی مختلف با حضور شرکت‌ها اقدام می‌کنیم. نکته اصلی اینجاست که شرکت‌ها باید توجه کنند، نقش ما در نهایت تسهیل کننده است و صرفاً به طی مسیر صادرات کمک می‌کنیم. پل‌های اولیه را ایجاد می‌کنیم و تلاش داریم مشکلات و چالش‌های پیش روی شرکت‌ها برای ورود به بازار بین الملل را رفع کنیم.

به گفته قدمگاهی، این خود شرکت‌ها هستند که باید برای برندینگ، مارکتینگ، توسعه بازار صادراتی و … هزینه کنند. دفتر توسعه کسب و کار بین الملل هم در این راستا حمایت‌هایی را برای شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور در نظر گرفته است که طی آئین نامه‌هایی با بندهای مختلف که به صورت تخصصی تدوین شده اند، ارائه می‌شوند.

وی تصریح کرد: به تازگی این آئین نامه‌ها ویرایش و اصلاح شده به طوری که اعداد حمایتی بیشتر و برای شرکت‌ها جذابیت بیشتری داشته باشد. این آئین نامه طی ۱۰ روز آینده ابلاغ می‌شود. تمام این حمایت‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند که در ابتدای مسیر صادرات و ورود به بازار با مشکلات کمتری مواجه شوند.

مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی خاطرنشان کرد: از جمله این خدمات، ارسال نمونه محصول، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، بازاریابی، مشاوره، تحقیقات بازار، اخذ گواهینامه‌ها و استانداردها، انباداری در کشور مقصد و …است. یکی دیگر از حمایت‌های مهم مربوط به بحث تأمین مالی برای شرکت هاست. منظور از تأمین مالی فقط اعطای وام نیست و درصدد هستیم در ضمانت‌های وام و کل فرآیند تأمین مالی کمک کننده باشیم.

وی با بیان اینکه برند مشترک برای صادرات یکی از روش‌های تثبیت یک محصول در بازار و حضور قدرتمند شرکت‌ها در بازار هدف است، افزود: مسلم است که حضور شرکت‌ها به صورت مستقل، نتیجه چشم‌گیری در بر ندارد چرا که در میان دیگر رقبا که سالهاست در حال صادرات هستند، نمی‌توان به راحتی فعالیت کرد. حتی به اذعان مدیران شرکت‌های بزرگ ایرانی، این شرکت‌ها در سطح بین الملل، کوچک محسوب می‌شوند. راه حل ما برای این مساله، ایجاد کنسرسیوم، تعاونی، شرکت مشترک و … است که با به هم پیوستن شرکت‌ها، یک برند مشترک برای فروش ایجاد شود.

وی تصریح کرد: فروش محصولات در یک سبد واحد و با هم افزایی توان شرکت‌ها می‌تواند در میزان فروش آنها اثر چشم‌گیری داشته باشد. در حال حاضر ما ۳۰ کارگزار بین المللی در کشورهای مختلف برای تسهیل امور صادراتی شرکت‌ها داریم. این کارگزاران شبکه‌ها و کانال‌هایی دارند ولی در بسیاری از موارد به صورت سنتی فعالیت می‌کنند و تلاش می‌کنیم تا این کارگزاران را به سمت حوزه‌های دانش بنیان هدایت کنیم. به طوری که بتوانیم از شبکه‌های ارتباطی آنها به نفع شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم تعداد این کارگزاران و دفاتر تا پایان سال به ۶۰ عدد افزایش یابد.

قدمگاهی خاطرنشان کرد: مزیت استفاده از این ظرفیت، برای شرکت‌ها در این است که به جای ورود به یک بازار ناشناخته بدون هیچ گونه شبکه، می‌توانند از تجربیات بعضاً ۳۰ و ۴۰ ساله کارگزاران در کشور هدف استفاده کنند. یک شرکت در بدو ورود به کشور هدف باید فقط یک سال برای شناخت خود، ثبت شرکت، بررسی رقبا، مطالعه بازار و … زمان و هزینه صرف کند. در حالی که همین امور در مراکز و دفاتر صادراتی یک هفته زمان نیاز دارد. به علاوه شما می‌توانید از یک تجربه ۳۰ ساله نیز بهره ببرید.

در ادامه، راضیه کهنسال، مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان به معرفی این دو مرکز برای شرکت‌ها پرداخت.

وی با اشاره به این موضوع که این دو مرکز ذیل مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری فعالیت می‌کنند گفت: هدف از ایجاد باشگاه تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها به محصولات ایرانی است. مساله اصلی در واقع این بود که ما یک محصول را در سطح بین الملل ارائه می‌کردیم و حتی قرارداد فروش آن را امضا می‌کردیم، اما پس از بازگشت به کشور برای تأمین محصول دچار مشکل می‌شدیم. چرا که بسیاری از شرکت‌ها مشکلات ساختاری داشتند یا نمی‌توانستند محصول را تحویل دهند. برای حل این مشکل ما شروع به گروه بندی شرکت‌ها در درجه‌های کیفی مختلف کردیم. در واقع مأموریت باشگاه به صورت شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‌ها، ترسیم مسیر رشد شرکت‌ها، حمایت از رشد شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت تمام نهادها برای توسعه بازار بین المللی شرکت‌ها تعریف شده است.

کهنسال تصریح کرد: ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌ها فرآیند ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌ها در باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان با شاخص‌های ساخت ایران بودن و برخورداری از تیم R&D متخصص، توان تولید انبوه، مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی، سابقه صادراتی، داشتن محصول Hi-Tech، طراحی صنعتی مطلوب، رقابت در قیمت و… انجام می‌شود. باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان در سال جاری کارگاه‌های مختلفی برای شرکت‌ها برگزار کرد. کارگاه قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی که با حضور ۱۰۰ شرکت برگزار شد یکی از این برنامه‌ها بود. برنامه دیگر، نشست آشنایی با بازار قاره آفریقا در اتاق بازرگانی آفریقا بود که با حضور فعالان و سیاستگذاران بازار آفریقا برگزار شد و طی آن مدیران صندوق‌ها و مسئولان اتاق بازرگانی ایران-آفریقا به سوالات شرکت‌ها در حوزه صادرات به آفریقا پاسخ دادند. همچنین در آینده برنامه‌هایی با موضوع صادرات به اسپانیا و تجارت با چین برگزار خواهیم کرد. همچنین باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان، دو نشست هم اندیشی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار کرده است. برنامه نشست شرکت‌های ماشین آلات و تجهیزات پزشکی نیز در تاریخ ۱۶ آذرماه در تبریز برگزار خواهد شد.

شرکت‌های حاضر در نشست در ادامه این نشست، چالش‌ها و مشکلات خود در حوزه صادرات را بیان کردند. اغلب مسائل مربوط به نقل و انتقال ارز، زمان کوتاه ایفای تعهدات ارزی، مشکلات گمرک و … بود که مسئولان به پیگیری حل آن می‌پردازند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا