اخبار سایت

کاوشگر چینی سیاهچاله‌ها را با «چشم خرچنگ» رصد خواهد کرد



چین در تلاش است در راستای درک بهتر بزرگ‌ترین اسرار گیتی، برای پرتاب کاوشگر «چشم خرچنگ» به فضا آماده شود. آکادمی علوم چین (CAS) در حال آماده‌سازی کاوشگر اینشتین (انیشتن) به منظور پرتاب در اواخر ماه جاری است. این ماموریت برای رصد انفجارهای قدرتمند نور پرتو ایکس که احتمالا از ستارگان در حال انفجار یا سیاهچاله‌های عظیم ناشی شده‌اند، آماده می‌شود.

این کاوشگر اواخر ماه جاری با موشک چانگ ژنگ (لانگ مارچ) از مرکز پرتاب ماهواره ژیچانگ در سیچوان چین پرتاب خواهد شد. آکادمی علوم چین این ماموریت را با همکاری سازمان فضایی اروپا (ESA) و موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک (MPE) در آلمان انجام می‌دهد.

اریک کولکرز، دانشمند پروژه کاوشگر اینشتین سازمان فضایی اروپا، گفت: «کیهان تنها آزمایشگاه ما برای بررسی پرانرژی‌ترین فرایندها است.»

او در ادامه گفت: «ماموریت‌هایی مانند کاوشگر اینشتین برای ارتقای درک ما از این فرایندها و یادگیری بیشتر در مورد جنبه‌های اساسی فیزیک انرژی بالا، ضروری‌اند.»

سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که مشارکت این سازمان در این ماموریت، امکان دسترسی به ۱۰ درصد از داده‌های تولیدشده با رصدهای این کاوشگر را به این سازمان فضایی می‌دهد. یکی از ابزارهای روی کاوشگر، تلسکوپ پرتو ایکس میدان وسیع است که از طراحی شبیه چشم‌های خرچنگ برخوردار است. این تلسکوپ به آن امکان را می‌دهد که ۳۶۰۰ درجه مربع را در یک تصویربرداری رصد کند. این به معنای آن است که کاوشگر می‌تواند فقط با سه دور گرداگرد مدار زمین، سیگنال‌های پرتو ایکس را از تقریبا تمام آسمان شب دریافت کند.

نور پرتو اکس حاوی اطلاعات بنیادینی در مورد نحوه رفتار گیتی است؛ از جمله برخورد ستاره‌های نوترونی، ذرات پرانرژی و موادی که به سیاهچاله‌ها سقوط می‌کنند. گیرنده‌های مستقر در زمین می‌توانند این سیگنال را تشخیص دهند، با این حال، به ندرت می‌توان از یک نقطه دید زمینی، منبع آن (پرتوهای ایکس) را تعیین کرد.

این اجرام اسرارآمیز آسمانی که کاوشگر بر آن‌ها تمرکز خواهد کرد، به بهبود درک ما از رویدادهای کیهانی و پدیده‌هایی مانند امواج گرانشی کمک می‌کند.

سازمان فضایی اروپا در این رابطه گفت: «اگر ستاره‌های نوترونی در آن نقش داشته باشند، این قبیل «غرش‌های کیهانی» با انفجار عظیم انرژی در سراسر طیف نور و به‌ویژه در پرتوهای ایکس همراه است.»

این سازمان در ادامه تاکید کرد: «کاوشگر اینشتین با امکان‌پذیر کردن بررسی سریع این رویدادهای گذرا برای دانشمندان، به ما کمک می‌کند تا خاستگاه بسیاری از تکانه‌های امواج گرانشی را که روی زمین مشاهده می‌شوند، شناسایی کنیم.»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا