اخبار سایت

مدیرعامل بایننس بزرگترین صرافی رمزارز جهان استعفا کرد



چانگ پنگ ژائو، مدیر اجرایی صرافی ارز دیجیتال «بایننس» روز سه‌شنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) با اقرار به انجام تخلفات مالی در حوزه قضایی ایالات متحده از سمت خود استعفا کرد.

شرکت «بایننس» نیز که در این پرونده به مشارکت در اعمال پولشویی، انتقال مالی بدون مجوز و نقض تحریم‌های آمریکا در خصوص ایران، کره‌ شمالی، سوریه و کوبا اذعان کرده است به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار محکوم شد.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «بایننس توانست عنوان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان را کسب کند و حالا به دلیل جرایمی که مرتکب شده، یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌های شرکتی در تاریخ ایالات متحده را باید بپردازد.»

وزارت دادگستری ایالات متحده با بیان اینکه آقای ژائو به «عدم اجرای یک برنامه موثر مبارزه با پولشویی در بایننس» اعتراف کرده است، گفت تصمیم قضایی این کشور بخشی از اقدامات هماهنگ با شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه‌داری و اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا بوده است.

در نتیجه این توافق‌ها، بایننس باید ۳.۴ میلیارد دلار به وزارت خزانه‌داری و ۹۶۸ میلیون به اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا پرداخت کند. این در حالی است که آقای ژائو نیز باید ۵۰ میلیون دلار جریمه شخصی پرداخت کند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «بایننس به خاطر کسب سود، چشم خود را بر تعهدات قانونی‌اش بست و باعث شد که پول از طریق آن پلتفرم به سمت تروریست‌ها، مجرمان سایبری و سوء‌استفاده‌ کنندگان از کودکان سرازیر شود.»

وی اضافه کرد که بایننس «عمداً کنترل‌های نظارتی خود را نادیده گرفت» و به بیش از ۱.۵ میلیون معامله ارز دیجیتال اجازه داده که تحریم‌های ایالات متحده را نقض کنند و بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش‌ مشکوک را گزارش نکرد. 

به گفته این مقام مسئول، تخلفات بایننس شامل عدم جلوگیری و گزارش معاملات با گروه‌هایی مانند دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) و تطبیق معاملات بین کاربران آمریکایی و کسانی است که در حوزه‌های قضایی تحریم‌شده مانند ایران و کره شمالی حضور داشتند.

میزان معامله غیرقانونی انجام شده بین آمریکا و کاربران ایرانی نیز بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.

بنابر اعلام وزیر خزانه‌داری آمریکا، مجازات‌های وضع‌شده که شامل یک نظارت پنج‌ساله بر بایننس می‌شود «نقطه عطفی برای صنعت ارز دیجیتال» به حساب می‌آید.

بایننس در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و تحت کنترل درآوردن بخش عمده‌ای از بازار معاملات ارز دیجیتال توسط این شرکت باعث شد تا مدیرعامل آن به یک میلیاردر تبدیل شود. ثروت او اکنون بیش از ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

انتظار می‌رود چانگ پنگ ژائو با محکومیت‌های دیگری، تا ۱۸ ماه زندان نیز مواجه شود. وی در حال حاضر از مشارکت در معاملات بایننس منع شده است.

آقای ژائو نیز یک بیانیه در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد و در آن نوشت: «من اشتباه کردم و باید مسئولیت آن را بپذیرم.»

بایننس در بیانیه‌ای جداگانه اذعان کرد که «تصمیم‌های اشتباهی در طول مسیر گرفته است»، زیرا صنعت ارزهای دیجیتال نوپا و در مراحل سریع رشد بوده به نحوی که این شرکت فرصت کافی برای «انطباق خود با مقررات کنترلی» نداشته است.

بنابر اعلام بایننس، ریچارد تنگ جانشین آقای ژائو شده است.

بایننس که لقب بزرگترین صرافی رمزارز جهان را یدک می‌کشد خدمات متنوعی را در سراسر جهان ارائه می‌کند، با این حال از زمانی که بازارهای کریپتو در سال گذشته سقوط کردند و قانون‌گذاران نظارت قانونی بر معاملات آن را افزایش دادند ضربه شدیدی خورده است.

صنعت رمزارزها در سال ۲۰۲۱ میلادی به ارزشی معادل ۳ تریلیون دلار رسید، اما مجموعه‌ای از رسوایی‌ها از جمله فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس و اتهامات مالی برای مدیران آن باعث از بین رفتن اعتماد عمومی شد و بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران پول خود را بیرون کشیدند.

پیش‌تر مقامات قضایی آمریکایی سام بنکمن-فرید، بنیانگذار صرافی اف‌تی‌ایکس را برای اتهامات مشابهی محکوم کرده بودند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا