فناوری های نوین

تجهیز آزمایشگاه‌های افغانستان و عراق با محصولات ایرانی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، عمادالدین عسگریه که در قالب مؤسسه «صفحه اول»، کارگزاری برگزاری رویدادهای B۲B Forum معاونت علمی و فناوری در نمایشگاه را بر عهده داشته، اظهار داشت: مهمانانی از عراق و افغانستان از نمایشگاه بازدید کردند و علاوه بر این فضای نشست‌های تجاری را در نمایشگاه فراهم کردیم که روز دوم به طور مشخص به شرکت‌های افغانستانی و روز سوم به شرکت‌های عراقی اختصاص داده شد.

او در ادامه عنوان کرد: شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به واسطه پلتفرمی که در نمایشگاه ایجاد شده است، می‌توانند فهرست مهمانان خارجی را بررسی کرده و زمان و مکان مشخصی را هم برای جلسه تعیین کرده و با یکدیگر در راستای توسعه صادرات و ارائه خدمات و فناوری‌هایی که دارند ملاقات‌هایی انجام دهند.

بیشتر هیئت‌ها در زمینه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند

به گفته عسگریه، هیئت‌ها از حوزه‌های مختلفی چون آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، کشاورزی، صنعتی و شیمیایی، آزمایشگاه‌های حوزه ساخت و ساز، کنترل کیفی، آزمایشگاه‌های پزشکی و حوزه سلامت، بخش تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌های مرتبط با این بخش هستند. پیش‌تر اطلاعات شرکت‌های داخل نمایشگاه در اختیار هیئت‌ها قرار داده شده و آنها با دیدی کاملا باز وارد این نمایشگاه شده‌اند تا بتوانند نیاز خود را برطرف کنند.

این هیئت‌ها از مسئولان آزمایشگاه‌ها هستند که بیشتر به منظور تجهیز مرکز با تجهیزات ساخت‌ایران به این نمایشگاه آمده‌اند.

او افزود: در بین هیئت‌های افغانستانی حاضر در این نمایشگاه، برخی در سال گذشته هم حضور داشته و محصولات ایران‌ساخت را خریداری کرده بودند و این دومین سال حضورشان محسوب می‌شود. ماحصل این ملاقات‌ها و جلسات ممکن است هم به فروش محصول به هیئت‌ها و هم ایجاد خط تولید در آن کشور بیانجامد که کاملا بسته به مذاکرات انجام شده است. برخی کشورها راغبند خط تولید محصولات خاصی را در کشور خود راه اندازی کنند.

در ادامه، مهدی آرمان، مدیر بخش B۲B در نمایشگاه ایران‌ساخت ۱۴۰۲ بیان کرد: «با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز IHiT تهران فضایی را فراهم کرده‌ایم تا شرکت‌ها بتوانند با هیئت‌های خارجی تعامل کرده و جلساتی را به منظور آشنایی با یکدیگر و نوع فعالیت‌شان داشته باشند. هیئت‌های خارجی که در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرده‌اند با توجه به محدودیت‌های تعطیلات ژانویه که وجود داشت، تنها از عراق و افغانستان بوده‌اند. ما روز دوم نمایشگاه را به افغانستان و روز سوم را به هیئت‌های عراقی اختصاص دادیم.

تعاملات ۲۰ دقیقه‌ای برای آشنایی

او در ادامه اشاره می‌کند: روز پنجشنبه پنج شرکت عراقی در حوزه‌های مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کردند. هر جلسه شرکت خارجی با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه طی ۲۰ دقیقه برگزار می‌شود. زمینه فعالیت شرکت‌ها متفاوت است برای مثال، از پنج شرکت عراقی حاضر در نمایشگاه امسال بیشتر در حوزه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند. در این میان، دو شرکت در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی و دو شرکت در حوزه کنترل کیفیت فعال هستند. آزمایشگاه‌های ساخت و ساز که برای مصالح و نیز در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند از دیگر شرکت‌های حاضر بوده‌اند.

بیش از ۸۰ تعامل B۲B طی دو روز

آرمان اشاره کرد: بیشتر شرکت‌های افغانستانی در حوزه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند. از کشور عراق هم هیئت‌های متعدد از جمله نماینده‌ای از گروه شیمی دانشگاه «المستقبل» در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرد. روز دوم نمایشگاه حدود ۴۰ جلسه B۲B بین شرکت‌های ایرانی و هیئت های افغانستانی برگزار شد و روز سوم هم تعداد جلسات B۲B بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های عراقی از این عدد فراتر رفته و می‌توان گفت که در مجموع، در سه روز نخست برگزاری دوره یازدهم نمایشگاه ایران‌ساخت، بیش از ۸۰ نشست تجاری بین هیئت‌های خارجی و شرکت‌های ایرانی برگزار شده است.

به گفته مدیر بخش B۲B در نمایشگاه ایران ساخت ۱۴۰۲، علاوه بر نشست‌های B۲B که بین شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار شده است، نشست‌های B۲B دیگری هم بین شرکت‌های خارجی داریم که این برنامه هم با استقبال همراه بوده است. برای مثال، شرکتی افغانستانی فعال در حوزه کنترل کیفیت با همتای عراقی خود، با گفت‌وگویی دو طرفه تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کردند.

آرمان تصریح می‌کند: در روز دوم قرار بود شش شرکت افغانستانی در جلسات B۲B شرکت کنند اما یک شرکت دیگر هم که پیش‌تر به واسطه دفتری که در ایران داشت، با شرکت‌های ایرانی همکاری کرده بود و در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود، به عنوان هفتمین شرکت به آنها اضافه شد.

به گفته او، این تعاملات B۲B که بین شرکت‌های خارجی و شرکت‌های داخلی انجام می‌شود تنها یک جلسه معارفه و آشنایی بین دو طرف محسوب می‌شود و در همین زمان کوتاه انتظار شکل‌گیری تفاهم‌نامه یا قراردادی نداریم. اما تقریبا بعد از گذشت دو هفته آنها را دنبال خواهیم کرد، با شرکت‌های خارجی ارتباط گرفته و از چند و چون ارتباطشان با طرف ایرانی پرس و جو می‌کنیم.

او ادامه می دهد: شرکت‌های افغانستانی که در روز دوم با شرکت‌های ایرانی تعامل کرده بودند، روز سوم نمایشگاه فرصت این را داشتند که از غرفه شرکت‌ها در داخل نمایشگاه دیدن کنند و با محصولات و فعالیت آنها ملموس‌تر آشنا شوند. ما از روز اول آمادگی لازم را داشتیم که در صورت برقرار شدن تفاهم‌نامه اولیه، تفاهم‌نامه‌ تنظیم شده را در اختیار دو طرف قرار دهیم تا به امضای دو طرف برسد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا