فناوری های نوین

فناور کردن صنایع ۵ استان‌ با کمک مجموعه های مردمی در ۱۴۰۳



سجاد محمدعلی نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردمی» از سوی رهبری و پیش نیازهای تحقق این شعار گفت: طبیعتاً بحث تولید و جهش تولید پیشران حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور است و زمانی که افزایش تولید داشته باشیم، بالطبع بیکاری بیش از پیش کاهش می‌یابد و از آن سو با افزایش عرضه، شاهد کاهش تورم خواهیم بود و قطعاً دغدغه اول مردم یعنی معیشت و اقتصاد مرتفع خواهد شد و این شرایط باعث می‌شود که اقتصاد کشور سرپا بماند.

نسخه بومی اقتصاد بدون مردم و نخبگان معنا ندارد

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم افزود: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی که رهبری بر آن تاکید داشتند، حضور مردم و مردمی کردن اقتصاد است؛ یعنی اگر ما می‌خواهیم یک نسخه بومی اقتصادی برای خودمان داشته باشیم، قطعاً بدون حضور مردم و نخبگان معنا ندارد و اگر مردم در اجزا و عناصر مختلف از حوزه تأمین گرفته تا در پروسه تولید حضور داشته باشند، قطعاً اقتصاد کشور اقتصادی پویا و پایدار خواهد بود و می‌تواند نیازهای کشور را برطرف کند.

محمدعلی نژاد در ادامه یکی از اصلی ترین موضوعات در مقوله اقتصاد مقاومتی را دانش بنیان بودن و تولیدات و محصولات دانش بنیان و فناورانه عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر شاهد هستیم که رهبر انقلاب بر دانش بنیان بودنِ محصولات و کالاها و هم بر بحث حضور نخبگان در حل مسائل اقتصادی کشور تاکید ویژه ای دارند.

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی مؤثر در امر توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش مدار و اشتغال‌زایی تخصصی برای نخبگان و فناوران است که مراکز رشد، شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در این پارک‌ها سعی می‌کنند نیازهای مردم و کالاهای استراتژیک و تحریمی‌ها را تأمین کنند. قطعاً یکی از عناصر کلیدی جهش تولید، دانش بنیان‌ها هستند چرا که بخشی از نیازهای تولیدی کشور توسط همین شرکت‌ها تأمین می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم بیان کرد: از مرحله ایده و طراحی گرفته تا تولید محصول و فروش توسط همین مجموعه مردمی و شرکت‌های فناور انجام می‌شود و هرچه که بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم، مسیر جهش تولید را با موفقیت پیش خواهیم برد.

تأمین مالی پروژه‌های فناورانه و مشارکت مردم برای سرمایه گذاری در دستور کار

محمدعلی نژاد تلفیق حوزه فناوری و تولید توسط نخبگان و فناوران را ترکیب نهفته در حوزه جهش تولید و مردمی سازی اقتصاد عنوان کرد و درباره برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم و معاونت فناوری در راستای تحقق شعار سال توضیح داد و افزود: در سال ۱۴۰۲ در برخی پارک‌های علم و فناوری مثل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، طرح تأمین مالی پروژه‌های فناورانه و مشارکت مردم برای سرمایه گذاری در این پروژه‌ها به صورت پایلوت اجرا شد. بنا داریم اجرای این طرح را در سال ۱۴۰۳ تقویت کنیم و دسترسی مردم را برای سرمایه گذاری و مشارکت در جمع سپاری‌های مالی، توسعه خواهیم داد.

پارک‌های علم و فناوری مأموریت محور می‌شوند

وی تکمیل زنجیره ارزش‌های راهبردی در استان‌ها را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم برای تحقق شعار سال جاری نام برد و افزود: براساس این طرح که در راستای ماموریت‌محور کردن پارک‌های علم و فناوری اجرا می‌شود، مزیت یک استان هدف قرار می‌گیرد و در صنایع مدنظر استان رسوخ فناوری را خواهیم داشت و در نتیجه این صنایع ارزش افزوده بیشتر و افزایش تولید بیشتری خواهند داشت. مجموع این فرایندها توسط نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های مردمی انجام می‌شود.

فناور کردن صنایع ۵ استان با کمک مجموعه‌های مردمی در ۱۴۰۳

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ضمن بیان این مطلب که توسعه فناوری‌های پیشران که بتوانند فناوری‌های دیگر را مانند زیست فناوری، هوش مصنوعی و کوآنتوم در اولویت قرار دارد، گفت: بنا داریم در سال ۱۴۰۳ حداقل ۵ استان زنجیره ارزش راهبردی را فعال کنیم.

محمدعلی نژاد افزود: در این طرح حلقه‌های مفقوده در زنجیره ارزش شناسایی می‌شوند و شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری به آن سمت سوق داده خواهند شد تا به رفع نیازهای بومی و منطقه‌ای کمک کنند و در این مسیر محصولات جدیدی برای تکمیل زنجیره خلق خواهند شد و یا حتی شرکت‌های دانش بنیان جدیدی راه اندازی می‌شوند.

راه اندازی پردیس‌های علم و فناوری مشترک بین پارک‌ها و صنایع

وی معرفی محصولات فناورانه برای آشنایی بیشتر مردم و خرید محصولات داخلی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در سال جاری عنوان کرد و گفت: اساساً یکی از سیاست‌های اصلی ما، توسعه ظرفیت‌های فناورانه در تحقیق و توسعه بنگاه‌های بزرگ است که در همین رابطه سعی می‌کنیم با تشکیل پردیس‌های علم و فناوری مشترک بین پارک‌های علم و فناوری با صنایع و بنگاه‌های بزرگ به منظور ارتباط بیشتر بین واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری با شرکت‌های بزرگ صنعتی، فضایی را برای تولیدات جدید شرکت‌های بزرگ و صنایع فراهم کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در پایان گفت: این پردیس‌های مشترک با رویکرد توسعه و نفوذ فناوری‌های نوین در بین صنایع و توسعه فناوری‌های نوین ایجاد خواهند شد. تولیدات نوآورانه بازار خاص خودشان را دارند و در نهایت تأثیرگذاری بیشتری در جهش تولید خواهند داشت.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا