اخبار سایت

فقط چند هفته فرصت دارید نامتان را به‌رایگان به فضا ارسال کنید



در اقدام ابتکاری «پیام در بطری»، اسامی افراد روی فضاپیمای اروپا کلیپر حک خواهد شد و از عموم افراد خواسته می‌شود تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ نامشان را به‌رایگان ارسال کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، شعری از آدا لیمون، شاعر برگزیده آمریکایی، با عنوان «در ستایش رمز و راز: شعری برای اروپا» هم روی فضاپیمای اروپا کلیپر ثبت شده است.

این شعر اوایل سال جاری و در زمان نخستین رونمایی از کارزار ناسا برای ارسال نام افراد به فضا در کتابخانه کنگره معرفی شد.

لیمون گفت: «نوشتن این شعر یکی از بزرگ‌ترین افتخارات زندگی‌ام بود، اما در عین حال یکی از دشوارترین وظایفی به شمار می‌رفت که تا به حال به من محول شده بود.»

«دلیل سرودن این شعر در نهایت دانستن این بود که ما همان‌طور که سیارات، ستارگان و سایر قمرها را درک می‌کنیم و می‌شناسیم، هدیه‌ای عظیم یعنی سیاره زمینمان را نیز درک می‌کنیم. اشاره به بیرون اشاره به درون هم هست.»

این کاوشگر قرار است اکتبر ۲۰۲۴ پرتاب شود و در سال ۲۰۳۰ به مدار مشتری در فاصله ۲.۹ میلیارد کیلومتری (۱.۸ میلیارد مایلی) برسد. هدف این ماموریت بررسی این است که آیا اقیانوس زیر پوسته یخی قمر اروپا می‌تواند میزبان حیات باشد یا نه.

این فضاپیمای مقاوم در برابر پرتو وارد مداری حلقه‌ای پیرامون مشتری خواهد شد و پروازهایی از نزدیک به قمر یخی انجام می‌دهد تا با ابزارهای تعبیه‌شده در خود، آن را بررسی کند. دانشمندان امیدوارند که [قمر] اروپا حاوی تمامی مواد ضروری برای پیدایش و تکامل حیات باشد.

رابرت پاپالاردو، دانشمند پروژه در ماموریت اروپا کلیپر، گفت: «اگر در قمر اروپا حیات وجود داشته باشد، تقریبا به طور قطع به‌کلی مستقل از خاستگاه حیات روی زمین بوده است.»

«این به معنای آن است که پیدایش حیات در سراسر کهکشان و فراتر از آن نسبتا باید آسان باشد.»

این نخستین باری نیست که ناسا پیام‌هایی را به همراه موشک به فضا می‌فرستد. ناسا پیش از این در دهه ۱۹۷۰، الواح صوت‌نگار با روکش طلایی را به همراه فضاپیمای وویجر ۱ و ۲ به فضا فرستاده بود.

سازمان فضایی ایالات متحده گفت که این الواح طلایی «نوعی کپسول زمان‌»‌ است که می‌خواهد «داستانی از سیاره ما را به فرازمینی‌ها منتقل کند».

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا