فناوری های نوین

تولید بومی «دستگاه آنالیزر حرارتی» با نصف قیمت نمونه وارداتی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت دماپژوه آروین به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه طراحی و تولید انواع دستگاه‌های آنالیز حرارتی از جمله Dilatometer, DSC, TGA, STA, HSM فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرده و محصولات خود را به صنایع و دانشگاه‌های کشور عرضه می‌کند.

سید حمیدرضا عاطفی، مدیرعامل شرکت دماپژوه آروین در خصوص محصولات این مجموعه توضیح داد: تجهیزات شرکت دما پژوه بیشتر در زمینه آزمایشگاهی کاربرد دارد و به تعبیری، هرگونه تغییرات فیزیکی و شیمیایی در که از دمای منفی ۱۸۰ درجه تا ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد رخ می‌دهد با تجهیزاتی که در این شرکت می‌سازیم، قابل اندازه‌گیری است.

وی ادامه داد: خریداران دستگاه‌های ما مراکز تحقیقاتی و بخش‌هایی از صنعت هستند که در میان این دو، خرید محصولات ما برای مراکز تحقیقاتی از آن جهت که عمدتا دولتی هستند به صرفه‌تر خواهد بود چرا که تجهیزات تحقیقاتی، اغلب تجهیزات گران قیمتی است و طبیعتا هر ارگانی، توانایی خرید آن را ندارد. از این رو، مراکز دولتی از آنجا که بخشی از هزینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی‌شان را از بودجه دولتی دریافت می‌کنند، خریداران جدی‌تری برای ما محسوب می‌شوند.

عاطفی با بیان این که به طور میانگین، ۵۰ درصد از فروش این شرکت به بخش دولتی از طریق نمایشگاه ایران ساخت انجام شده است، تاکید کرد: این نمایشگاه برای شرکت‌هایی همچون دما پژوه آروین که به تولید تجهیزات آزمایشگاهی برای مراکز تحقیقاتی مبادرت دارند، بسیار مفید و اثرگذار بوده‌ است.

مدیرعامل شرکت دماپژوه آروین با اشاره به این که آنالیز توزین حرارتی(TGA) یا تجزیه وزن‌سنجی گرمایی از دستگاه های پر فروش آنها در نمایشگاه ایران‌ساخت است، گفت: سیستم‌های توزین حرارتی دما پژوه به بالانس‌های فوق دقیق مجهز شده اند. همچنین، چیدمان نمونه‌گذاری از بالا، امکان قرائت دما نمونه به صورت دقیق و کاربری آسان دستگاه TGA را به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: تمام دستگاه های TGA شرکت امکان اندازه‌گیری افزایش و یا کاهش جرم نمونه در خلاء و یا اتسفرهای مختلف را دارند. به کمک نرم افزار مربوطه می توان اطلاعات مربوط به فرایندهای گرمازا و گرماگیر در نمونه را حتی زمانی که تغییرات جرمی وجود ندارد، بدست آورد.

مدیر عامل شرکت دما پژوه آورین، در مورد کاربرد این دستگاه اظهار داشت: بررسی تغییرات جرم، آنالیز ترکیبی، اکسیداسیونش، پایداری حرارتی، مطالعات خوردگی، تعیین میزان رطوبت ناسایی، آنالیز خطا و ….. از کاربردهای این سیستم در صنایعی همچون معدن، نفت، انرژی نو، زمین شناسی-تجهیزات آنالیز پایین دستی نفت و گاز، آنالیز کاتالیست و آنالیز حرارتی است.

عاطفی همچنین، دستگاه دیلاتومتر را از دیگر محصولات پرفروش این شرکت نمایشگاه ساخت برشمرد و گفت: این محصول (دیلاتومتر ) ضریب انبساط سوژه را بررسی می‌کند و بیشتر در کارخانه های سرامیک، سرامیک‌های مهندسی، پتروشیمی و متالورژی استفاده می‌شود.

به گفته او، معتبرترین کارخانه های سرامیک در ایران و معتبر ترین مراکز تحقیقاتی که در زمینه مواد و متالورژی فعالیت می کنند، از خریداران این شرکت هستند.

عاطفی در خصوص مزیت محصولات این شرکت نسبت به نمونه های مشابه خارجی افزود: مزیت کار ما سفارشی سازی محصول است بدین معنا که دستگاه مطابق با نیاز مشتری طراحی و ارائه می‌شود، دوما اینکه ما خدمات پس از فروش و اپراتوری فعالی داریم.

به گفته او، قیمت دستگاه های خارجی مشابه چیزی حدود دو برابر دستگاه های ساخت این شرکت تمام می‌شود این در حالی است که از نظر کیفیت هم محصولات شرکت با نمونه‌های مشابه برابری می‌کنند. از این رو، به باور وی، بومی‌سازی این محصولات در شرکت دما پژوه ۵۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

عاطفی درباره میزان صادرات این شرکت اظهار داشت: اخیرا، یک تیم تخصصی از کشور روسیه از شرکت ما بازدید کردند و مقرر شد تا چند نمونه را به سفارش آنها تولید و طی یکی، دو ماه آینده به آن ها ارائه کنیم تا آنها هم تست‌های لازم را در کشور خود روی این محصولات انجام دهند و اگر تائید شد، صادرات را به شکلی جدی با آنها صورت دهیم.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در چهارده بخش موضوعی اعم از نفت و پتروشیمی، الکترونیک و نرم‌افزار و شبیه سازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، خدمات سکوبندی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدار به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ساخت داخل برگزار می‌شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا