فناوری های نوین

رفع نیازهای فناورانه و صنعتی ارزبر/تعریف مگاپروژه های دانش ‎بنیان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، توافق‎نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت انرژی دانا با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در محل معاونت علمی به امضا رسید.

در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌‎های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‎ها، ایجاد هم ‎افزایی و تحقق اقتصاد دانش ‎بنیان، توافق‎نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت انرژی دانا با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‎های مشترک در توسعه زنجیره ارزش صنایع وابسته و با هدف توسعه اقتصاد دانش‎بنیان بین رضا سلطانعلی‌زاده، دستیار معاون علمی رئیس جمهور در حوزه توسعه بازار دانش‌بنیان و مدیرکل دفتر توسعه اقتصاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‎بنیان ریاست‌جمهوری (به نمایندگی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری) و محمد ایروانی، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت انرژی دانا منعقد شد.

فراهم کردن بستر همکاری متقابل به‌منظور هم‌افزایی ظرفیت‌‎ها و توانمندی‌‎های طرفین در حوزه‌های اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز و انرژی‎ های تجدیدپذیر و صنایع مرتبط در راستای توسعه و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کشور از محورهای اصلی این توافق‌نامه است.

دهقانی فیروزآبادی طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به دنبال ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌ها برای انجام کارهای بزرگ است گفت: نگاه ما در معاونت علمی در نگه‌داشت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت های بالغی است که در کارنامه خود کارهای بزرگی رقم زده‌اند و می‌کوشیم در یک هم‌افزایی و با متصل کردن شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های بالغ، کارهای بزرگی را انجام دهیم.

وی افزود:در این توافق‌نامه، محور، بخش خصوصی است و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نقش تسهیلگر و حامی را ایفا خواهد کرد تا بسترهای لازم برای تحقق اهداف مندرج در این توافق‌نامه محقق‌ شود.

گفتنی است، هدف از انعقاد این توافق‌نامه، رفع نیازهای فناورانه و صنعتی ارزبر، گلوگاهی و استراتژیک، تعریف مگاپروژه های دانش ‎بنیان در فازهای تحقیق و توسعه و کمک به پیشبرد آن از طریق ایجاد همکاری با شرکت‎ های دانش ‎بنیان و کمک به توسعه پلتفرم ‎های فناوری و توسعه محصولات جدید، ارتقاء تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی در محصولات، تجهیزات و لایسنس‎ های موردنیاز در شرکت انرژی دانا، توسعه نیروی انسانی مستعد با استفاده از ظرفیت سرمایه انسانی اکوسیستم کارآفرینی و دانش‌بنیان کشور و … است.

معاونت علمی در این توافق‌نامه متعهد به بررسی اولویت‌های فناورانه اعلام شده از سوی شرکت انرژی دانا و همکاری در جهت شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور منتخب جهت رفع این نیازها شد.

همچنین تشکیل و راهبری کنسرسیوم دانش‌بنیان و فناور جهت بومی‌سازی و توسعه دانش فنی اولویت‌های اعلامی از سوی شرکت انرژی دانا، همکاری و تسهیل‌گری در طرح‌های معرفی‌شده از سوی این شرکت؛ البته با موافقت و تائید معاونت، تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی و انتقال فناوری برحسب نیاز برای هر یک از فناوری‌های مرتبط با موضوع توافق‌نامه، تسهیل در صدور مجوزهای قانونی مرتبط با معاونت علمی برای طرح‌ها و شرکت‌های معرفی شده،کمک به توسعه فناوری ‎های پیشنهادی مورد تأیید معاونت علمی، با استفاده از تمام قوانین و ابزارهای موجود از جمله قانون ساخت بار اول، حمایت در قالب تحقیق و توسعه از محل هزینه قطعی شده مالیات شرکت‎ها و فراهم کردن زیرساخت جهت آزمون‌های آزمایشگاهی و میدانی، فراهم آوردن امکان صدور ضمانت‎نامه و تسهیل و تسریع در فرایندهای بانکی و اعطای تسهیلات از طریق صندوق ها متناسب با ضوابط موجود در معاونت علمی و …. از دیگر مواردی بود که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این توافقنامه متعهد شد، در طرف مقابل شرکت انرژی دانا متعهد به معرفی نیازهای جاری و ارزبر خود با جزییات فنی و اقتصادی با دسته‎بندی حوزه‎های صنعتی در بازه زمانی یک‌ماهه پس از انعقاد توافق‌نامه شد.

همچنین، تعیین اولویت‌های فناورانه با رویکرد کاهش ارزبری و ارائه آن به معاونت علمی براساس برنامه‎ های کلان بلندمدت، فراهم کردن زمینه‏‌های لازم جهت تسهیل در انعقاد قرارداد فی ‎مابین شرکت ‎های دانش ‎بنیان و فناور و در صورت امکان تأمین زیرساخت‌های فیزیکی برای انجام طرح‌های فناورانه، تخصیص منابع مالی جهت حمایت از طرح‌های فناورانه مورد تأیید کمیته راهبری و …. از دیگر تعهدات این شرکت بود.

گفتنی است نخستین قرارداد منعقد شده، مرتبط با موضوع توافق‎نامه تا سقف ۵۰ درصد از کل مبلغ قرارداد، از سوی معاونت علمی تحت پوشش قرار خواهد گرفت. در صورت حسن انجام تعهدات ذیل نخستین قرارداد، تمامی قراردادهای مشمول مفاد توافق‎نامه حسب ضرورت و مورد تا سقف ۵۰ درصد تحت پوشش حمایت‎های فوق‌الذکر خواهند بود.

همچنین، مقرر شد به‌ منظور پیشبرد و نظارت بر حسن اجرای این توافق‌نامه، کمیته ‎ای راهبری متشکل از دو نفر نماینده‌ تام‌الاختیار از هر طرف‌ تشکیل شود. این کمیته با برگزاری جلسات منظم روند اجرای توافق‌نامه و عمل به تعهدات میان طرفین را رصد و پیگیری می‌کند.

این توافق‎نامه در ۱۰ ماده و سه تبصره در دو نسخه تنظیم و بین طرفین امضا و مبادله شد.

گفتنی است زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای توافق‌نامه توسط طرفین و مبادله آن بوده و به مدت چهار سال شمسی اعتبار دارد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا