اخبار سایت

منشا دروغ اول آوریل از کجاست؟


در این روز به دوستان، آشنایان و یا افراد خانواده به عنوان شوخی دروغی گفته می‌شود تا این دروغ سبب شوخی و خنده اطرافیان در روز اول آوریل می‌شوند. 
 

دروغ اول آوریل از کجا آمده‌است؟

منشأ و خالق دروغ اول آوریل تا امروز ناشناخته است اما گمانه‌زنی‌هایی درباره دلیل و ریشه این رسم مطرح شده است:

داستان به دهه ۱۵۰۰ در فرانسه برمی گردد، زمانی که تقویم ژولیان -که توسط ژولیوس سزار ایجاد شد- با تقویم میلادی -که توسط پاپ گریگوری سیزدهم معرفی شد و هنوز در اکثر نقاط جهان استفاده می شود- جایگزین شد. 

در تقویم جولیان قدیم، سال جدید از اول آوریل آغاز اما با تقویم جدید میلادی، سال جدید از اول ژانویه آغاز می‌شد.

بنابراین بعضی‌ها آن را به واقعه انتقال جشن سال نو از اول آوریل به اول ژانویه توسط شارل نهم پادشاه فرانسه در سال ۱۵۸۲ نسبت می‌دهند.

در آن زمان مخالفان این تغییر به بازدید عید و برگزاری جشن سال نو در اول آوریل ادامه دادند و به جای اول ژانویه مراسم عید خود را در اول آوریل برگزار می‌کردند.

به همین دلیل آشنایان و دوستان این افراد آن‌ها را دست می‌انداختند، شوخی می‌کردند و به آن‌ها کادوهای عجیب و مسخره می‌دادند و از این زمان تاکنون به این ترتیب رسم «روز دروغ اول آوریل» آغاز شد.

مورخان همچنین می‌بییند که روز دروغ اول آوریل با جشنواره‌هایی مانند «هیلاری، دروغ سیزده به در ایرانی‌ها، جشن پوریم یهودیان، جشن هولی هند» ارتباط دارد.

 

 

برخی از جالب ترین جوک‌های «روز دروغ اول آوریل»

مراسم شستن شیرها
نخستین نشانه‌های توجه اهل خبر به‌مناسبت دروغ روز اول آوریل را می‌توان در تاریخچه مطبوعات بریتانیا پیدا کرد.

در دوم آوریل سال ۱۶۹۸ روزنامه داوکس گزارش داد که دیروز و در آغاز ماه آوریل چند نفر به برج دیچ که بخشی از مجموعه برج لندن است رفته‌اند تا مراسم شستن شیرها را ببینند، در‌حالی‌که چنین مراسمی وجود نداشت.

نکته عجیب این است که شوخی شستن شیرها در سال‌های بعد نیز تکرار شد و حتی برای قربانیان این شوخی در روز اول آوریل بلیت رسمی نیز فرستاده می‌شد.

سرقت ساختمان خزانه داری آمریکا
در سال ۱۹۰۵، یک روزنامه آلمانی اعلام کرد کرد که سارقان تونلی را در زیر ساختمان خزانه داری آمریکا حفر کردند و تمام طلا و نقره آن را به سرقت بردند. در آن زمان، این روزنامه ارزش اقلام مسروقه را ۲۶۸ میلیون دلار اعلام کرد.

این خبر به سرعت منتشر شده و توسط بسیاری از روزنامه‌های اروپا و آمریکا بازنشر شد، اما این خبر صرفا یک جوک بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا