اخبار سایت

«جمینای» چت جی‌پی‌تی را مغلوب می‌کند؟


این مدل به عنوان «تواناترین» و «قدرتمندترین» ابزار هوش مصنوعی این شرکت معرفی شده است و گوگل قصد دارد با آن به جنگ چت‌ جی‌پی‌تی محصول شرکت اوپن‌ای‌آی برود.

بنابر اعلام مقامات گوگل جمینای شامل سه سرویس عمده می‌شود. اولین سرویس «جمینای پرو» نام دارد که با ادغام در سرویس‌های هوش مصنوعی گوگل، در چت‌بات بارد به کار خواهد رفت تا به شکل متنی و در قالب مکالمه به نیازهای کاربران پاسخ دهد. 

سرویس دوم به اسم «جمینای نانو» شناخته می‌شود که برای تلفن‌های همراه و توسعه‌دهندگان اندرویدی از جمله گوشی‌های «پیکسل ۸ پرو» ساخته شده است. گوگل می‌گوید جمینای نانو می‌تواند به سرعت پیام‌های ضبط‌ شده در گوشی‌های هوشمند را خلاصه‌سازی کند و پاسخ‌های خودکار را در سرویس‌های پیام‌رسان از جمله واتساپ ارائه کند.

سرویس آخر «جمینای اولترا» نام گرفته که قدرتمندترین مدل زبانی بزرگ خلق‌شده توسط گوگل تا کنون به شمار می‌رود. مقامات گوگل می‌گویند قرار است جمینای اولترا در اوایل سال آینده میلادی در چت‌بات مکالمه‌محور بارد ادغام شود. این اتفاق در صورت تحقق بزرگترین به‌روزرسانی برای بارد پس از ۸ ماه از آغاز به کار آن خواهد بود.

گوگل امیدوار است که به این وسیله، بارد بتواند از چت‌جی‌بی‌تی مایکروسافت در هوش مصنوعی پیشی بگیرد.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از جمینای برای تبلیغ محصولات، خلاصه کردن جلسات و تولید محتوا یا کد استفاده کنند.

 

در نمونه‌‌هایی که از توانایی‌های جمینای به نمایش گذاشته شده است می‌توان به تجزیه و تحلیل صدها صفحه از تحقیقات اشاره کرد. برای مثال با یک عکس از صفحه تکالیف ریاضی یک دانش‌آموز، جمینای پاسخ‌های صحیح را تولید کرده و به پاسخ‌های نادرست اشاره می‌کند.

جمینای اولترا نیز اولین مدل زبانی بزرگ است که از ترکیب ۵۷ موضوع نظیر ریاضی، فیزیک، تاریخ، حقوق، پزشکی و اخلاق برای حل مسائل استفاده می‌کند و گوگل ادعا می‌کند که که کارکرد آن بهتر از متخصصان انسانی است. این شرکت در یک پست وبلاگی گفت که این سرویس می‌تواند حتی تفاوت‌های ظریف و استدلال در موضوعات پیچیده را درک کند.

ساندار پیچای، مدیر اجرایی الفابت شرکت مادر گوگل، روز چهارشنبه در یک پست وبلاگی نوشت: «جمینای نتیجه تلاش‌های مشترک در مقیاس بزرگ توسط تیم‌های سراسر گوگل، از جمله همکاران ما در واحد گوگل ریسرچ است. این سرویس از ابتدا برای چندبعدی بودن ساخته شده است. به این معنی که می‌تواند موضوع را تعمیم دهد، به طور یکپارچه درک کرده و انواع مختلف اطلاعات از جمله متن، کد، صدا، تصویر و ویدئو را با هم ترکیب کند.»

او اضافه کرد: «این مدل‌های جدید یکی از بزرگترین تلاش‌های علمی و مهندسی است که ما به عنوان یک شرکت انجام داده‌ایم. من واقعاً برای آنچه در پیش است و برای فرصت‌هایی که جمینای برای مردم در همه جا باز می‌کند، هیجان‌زده هستم.»

مدیران اجرایی گوگل گفته‌اند «جمینای پرو» از چت جی‌پی‌تی نسخه ۳.۵ بهتر عمل کرده است، با این حال درباره عملکرد سرویس جدید خود درباره نسخه ۴ چت‌ جی‌پی‌تی از اظهارنظر طفره رفتند. دمیس هاسابیس، مدیرعامل دیپ‌مایند که در خلق جمینای نقش داشته است، اما گفته جمینای اولترا در ۳۰ مورد از ۳۲ مورد آزمون معیار بهتر از چت جی‌پی‌تی۴ عمل کرده است.
 

پیشتر گزارش شده بود که گوگل چندین بار راه‌اندازی جمینای را به دلیل «خطرات توانمند شدن ابزارهای هوش مصنوعی» به تاخیر انداخته است. یک مقام ارشد گوگل با این حال روز چهارشنبه دلیل تاخیر را «زمان‌بر بودن آزمایش مدل‌های پیشرفته‌تر» خواند و گفت جمینای«جامع‌ترین ارزیابی‌های ایمنی» را در بین هر مدل گوگل دارد.

هوش مصنوعی جمینای در حال حاضر فقط به زبان انگلیسی در سراسر جهان کار می‌کند، اگرچه مدیران گوگل طی یک جلسه توجیهی به خبرنگاران اطمینان دادند که این فناوری در نهایت برای تبدیل به زبان‌های دیگر مشکلی نخواهد داشت.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا