فناوری های نوین

صندوق‌های پژوهش فناوری بر مبنای «کارآمدی» رتبه‌بندی می‌شوند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست مدیران صندوق‌های پژوهش و فناوری سراسر کشور با هدف معرفی و تشریح سازوکار ارزیابی و رتبه‌بندی‌ این صندوق‌ها برگزار شد. در این نشست که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور برگزار شد، نظام رتبه‌بندی جدید صندوق‌های پژوهش فناوری و معیارهای ارزیابی آن‌ها، سازوکار تعامل معاونت علمی با این صندوق‌ها شرح داده شد.

روح الله دهقانی تاکید کرد: «صندوق‌ پژوهش فناوری» عنوان مناسب‌تری برای «صندوق‌ پژوهش و فناوری» است با بیان اینکه این صندوق‌ها از مهم‌ترین ابزارهای نظام تامین مالی دانش‌بنیان‌ها هستند، تصریح کرد: صندوق‌های پژوهش فناوری در نظام تامین مالی فناوری و نوآوری و پژوهش‌هایی که هنوز به محصول تجاری نرسیده‌اند نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه این صندوق‌ها در زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: یکی از پرسش‌ها این بوده که سازوکار معاونت علمی به عنوان دولت در حمایت از این صندوق‌ها به چه شکلی است. این نظام رتبه بندی‌ جدید، ضمن تبیین و تشریح سازوکار تعامل با معاونت علمی، نحوه حمایت از این صندوق‌ها را شفاف می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به فعالیت قریب به ۷۳ صندوق پژوهش فناوری در کشور گفت: از چهار ماه پیش برنامه رتبه‌بندی و ارزیابی این صندوق‌ها در معاونت علمی بر مبنای بازدهی و عملکردشان کلید خورد. طی نشست‌های متعدد و بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان، شاخص‌های ارزیابی این صندوق‌ها احصاء شد و در قالب یک نظام ارزیابی و رتبه‌بندی به تصویب رسید. صندوق‌های پژوهش فناوری بر مبنای این نظام جدید رتبه‌بندی در شاخص‌های مختلف و بر اساس عملکردشان، امتیاز می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های پژوهش فناوری براساس امتیازاتی که در شاخص‌های مختلفی همچون میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق، میزان صدور ضمانت‌نامه‌ و سهم شان از توسعه پژوهش فناوری، امتیاز کسب کرده و مبتنی بر امتیاز کسب شده در چهار رتبه دسته‌بندی می‌شوند. این نظام رتبه بندی و شناخت جایگاه صندوق‌ها، ضمن ارتقای کارآمدی و عملکرد این حوزه به حرکت صندوق‌ها در مسیر صحیح و ماموریت واقعی‌شان کمک می‌کند و از سوی دیگر، حمایت‌های معاونت علمی را بر اساس این شاخص‌ها جهت‌دهی و هدفمند خواهد کرد. در واقع شفافیت خوبی ایجاد و مشخص می‌شود که هر صندوق بر اساس چه معیارها و مؤلفه‌هایی مورد حمایت صندوق قرار گرفته و چه عملکردی ارائه داده است.

دهقانی افزود: صندوق‌هایی که در دسته آخر یا چهارم قرار می‌گیرند، درصورتی‌که نتوانند امتیازات لازم را کسب کنند و به حد نصاب شاخص‌ها نرسند، لغو مجوز می‌شوند تا عملکرد ضعیف این صندوق‌ها، آسیبی به اهمیت و جایگاه صندوق‌های پژوهش فناوری که نقشی مهم و اثرگذار در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور دارند، وارد نکند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا