اخبار سایت

همه چیز درباره کاربرد استفاده از داشبوردهای هوش تجاری یا BI


—————- رپرتاژ آگهی —————–

داشبورد یک نمایش بصری از اطلاعات کلیدی، معیارها و داده‌هایی است که دید کلی از عملکرد سازمان به ذینفعان آن ارائه می‌دهد. استفاده از داشبوردها در حوزه هوش تجاری خیلی متداول است و کارکردهای متنوعی دارند. داشبوردها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تعاملی و کاربرپسند باشند و به کاربرانشان امکان تجزیه و تحلیل سریع مجموعه‌‌ای از داده پیچیده می‌دهند و به آن‌ها برای گرفتن تصمیمات آگاهانه کمک می‌کنند.

 

هوش تجاری (BI) چیست؟




هوش تجاری (Business Intelligence) که به اختصار BI هم نامیده می‌شود، فرآیندی است که سازمان‌ها از آن برای به دست آوردن بینش‌ها درباره عملکرد تجاری و بهبود تصمیم‌گیری عملیاتی و برنامه‌ریزی استراتژیک استفاده می‌کنند. با استفاده از ابزارهای BI، داده‌های تجاری تجزیه و تحلیل شده و در قالب گزارشات، داشبوردها و نمودارها نمایش داده می‌شوند. این ابزارها به کاربران تجاری امکان می‌دهند تا به انواع مختلف داده‌ها دسترسی داشته باشند و تحلیل‌های دقیقی از ماهیت کسب‌وکار را دریافت کنند. هدف نهایی BI افزایش درآمد، بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی است. مزایای BI شامل شفاف‌سازی داده‌ها، افزایش کارایی و تجزیه و تحلیل بهتر است. BI در بخش‌های مختلف یک سازمان مانند واحد بازاریابی، فروش، زنجیره تامین و مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

داشبورد چیست؟




داشبورد ابزاری است که انواع مختلفی از داده‌های تصویرسازی شده را به صورتی که با یک نگاه قابل درک باشند، نمایش می‌دهد. داشبورد هوش تجاری ابزاری برای مدیریت اطلاعات است که از پایگاه‌های داده مختلفی که به آن متصل شده است، برای ارائه و تصویرسازی داده‌ها استفاده می‌کند. آن‌ها نوعی رابط کاربری گرافیکی هستند که اغلب نمای کلی و سریعی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) مربوط به یک هدف خاص یا فرآیند تجاری را ارائه می‌دهند و راهی برای نمایش اطلاعات مختلف اما مرتبط در یک نمای کلی و جامع از داده‌ها فراهم می‌کنند.

داشبوردها می‌توانند برای پیگیری، تجزیه و تحلیل و نمایش داده‌ها به منظور به دست آوردن بینش درباره وضعیت کلی یک سازمان، مفید باشند. آن‌ها برای نظارت، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط در حوزه‌های کلیدی بسیار مفید هستند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را به صورت اعداد، نمودارها، جدول و … نمایش دهند. هدف آن‌ها این است که بتوانند به سرعت دید جامعی ایجاد کنند به افراد تاثیر‌گذاری که باید برای بهبود عملکرد یک کسب و کار تصمیم بگیرند. کمک کند.

 

چگونه از داشبوردها در BI استفاده کنیم؟




کارکرد و استفاده اصلی یک ابزار مانند داشبورد در BI به شرح زیر است:

 

تجسم داده




داشبوردها داده‌ها را به صورت نمودار، جداول و عناصر بصری دیگر نشان می‌دهند. این کار باعث می‌شود که کاربران به راحتی مجموعه‌ای از اطلاعات پیچیده را به سادگی و با یک نگاه درک کنند. این تصویرسازی داده‌ها به شناسایی روندها، الگوها و نقاطی که خارج از حالت معمول هستند.

 

پایش عملکرد




با کمک داشبوردها می‌توان شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را پایش و آن‌ها را در لحظه بررسی کرد. کاربران می‌توانند عملکرد فرآیندهای کسب و کاری، بخش‌ها یا افراد  مختلف را در برابر اهداف و معیارهای تعریف شده پایش کنند.

 

کاوش داده




داشبوردها به کاربران خود این امکان را می‌دهند که با استفاده از فیلترها و سایر ویژگی‌ها داده‌ها را کاوش کنند. همچنین کاربران با کمک داشبوردها می‌توانند داده‌ها را از زوایای مختلف تحلیل کرده و بینش‌های عمیق‌تری درباره عوامل بنیادین و  تأثیرگذار بر عملکرد کسب و کار به دست آورند.

 

تصمیم‌گیری




با ارائه یک نمایش جامع از داده‌های مربوط، داشبوردها در تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها کمک می‌کنند. کاربران می‌توانند نقاط ضعف، فرصت‌ها و مناطقی که نیاز به توجه دارند را شناسایی کنند و برای رسیدگی به آن‌ها اقدامات و تصمیم‌گیری‌های به موقع و آگاهانه داشته باشند.

 

همکاری و گزارش‌دهی




داشبوردها امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات و همکاری بین اعضای تیم با ذینفعان را فراهم می‌کنند. آن‌ها قابلیت سفارشی‌سازی و به اشتراک گذاری با دیگران را دارند، که برای شفافیت در  گزارش‌دهی مستمر و مطابق با نیاز بخش‌های مختلف در سراسر سازمان مفید است.

 

چه کسانی بیش‌تر از داشبوردهای هوش تجاری استفاده می‌کنند؟




داشبوردهای BI توسط مدیران ارشد و میانی، تحلیلگران تجاری، تحلیلگران داده، دانشمندان داده، واحد فروش و بازاریابی، مدیران عملیات و زنجیره تامین، تحلیلگران مالی، کنترلرها و کارشناسان منابع انسانی استفاده می‌شود. 

 

چه کسانی بیش‌تر از داشبوردهای هوش تجاری استفاده می‌کنند؟

داشبوردهای BI توسط یک تیم شامل تحلیلگران تجاری، تحلیلگران داده، توسعه‌دهندگان/برنامه‌نویسان، طراحان UX/UI و سایر عوامل کسب و کار توسعه داده می‌شوند. این حرفه‌‌ها با هم همکاری می‌کنند تا نیازمندی‌ها را جمع آوری کنند، داده‌ها را آماده سازی کنند، تجسم‌ها را طراحی کنند، داشبورد را ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که با نیازهای کسب و کار و استانداردهای تجربه کاربری سازمان سازگاری دارد.

 

ویستا سامانه آسا




شرکت ویستا سامانه آسا حدود ۱۰ سال است که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند. آسا از تیم‌های مختلفی تشکیل شده است. که دو تیم هوش تجاری و دیتابیس به صورت تخصصی روی حوزه دیتا تمرکز دارند. یکی از کارهای تیم BI آسا آماده کردن داشبوردهای کاربردی برای مجموعه آسا و گروه مالی آگاه است. داشبوردها و داده‌های آن‌ها به مدیران این دو مجموعه کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرند و محصولات کاربردی و متنوعی توسعه دهند. 

اگر دوست دارید با تیم‌های دیتا آسا همکاری کنید به بخش «همکاری با آسا» در سایت https://asax.ir/ مراجعه و رزومه خود را برای ما ارسال کنید. با توجه به حوزه این شرکت، آسا در بلاگ خود مقاله‌های متنوعی در زمینه‌های هوش‌تجاری، طراحی و توسعه نرم‌افزار و … منتشر می‌کند. که خواندن آن‌ها به درک شما از فعالیت‌ در حوزه نرم افزار کمک می‌کند.

 

جمع‌بندی




به طور کلی داشبوردها در BI به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل داده، پایش عملکرد و تصمیم‌گیری شناخته می‌شوند و به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا عملکرد خود را بهینه‌ و  فرصت‌ها را شناسایی کند. همچنین به مدیریت موثر چالش‌ها کمک زیادی می‌کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا