اخبار سایت

دردسر بزرگ توییتر در اتحادیه اروپا




مقامات اتحادیه اروپا معتقدند که خروج ایلان ماسک و توییتر از اجرای آیین نامه رفتاری داوطلبانه اتحادیه اروپا برای شرکت‌های فناوری جهت مبارزه با اطلاعات نادرست در نهایت به نفع روسیه تمام خواهد شد و وی را به ممنوعیت استفاده از توییتر در جغرافیای سرزمینی اروپا تهدید کرده‌اند.

به گزارش ایتنا از برنا، ایلان ماسک مدتی قبل اعلام کرد که توئیتر از آیین‌نامه رفتاری داوطلبانه اتحادیه اروپا برای شرکت‌های فناوری جهت مبارزه با اطلاعات نادرست خارج می‌شود.

موضوعی که واکنش شدید مقامات اروپایی را به دنبال داشت. هرچند آن‌ها می‌گویند عضویت در این منشور داوطلبانه است اما در واقعیت برای پذیرشش توسط شرکت‌های فناوری حساسیت ویژه‌ای دارند.

آیین‌نامه مورد اشاره، راهبرد ویژه اتحادیه اروپا جهت افزایش مشارکت شرکت‌های فناوری در حوزه مبارزه با اطلاعات نادرست، اعم از اخبار جعلی و شایعات است.

اروپایی‌ها قصد دارند به هر نحو ماسک و سایر فعالان بزرگ فناوری را ملزم به اجرای «آیین‌نامه اقدام در خصوص اطلاعات نادرست» کنند،.

ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال فرانسه نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به تهدید بزرگ نشر اطلاعات نادرست، توییتر را به ممنوعیت در منطقه اتحادیه اروپا تهدید کرد.

تیری برتون، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا هم ضمن اعلام این موضوع که همه سکوهای بزرگ باید به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست متعهد باشند، در صفحه اجتماعی خود نوشت: «شما می‌توانید فرار کنید اما نمی‌توانید پنهان شوید.»

کارشناسان معتقدند که خروج ماسک از این دستورالعمل، بخشی از فرایندی است که پیشتر متا با اخراج مدیران، آمازون، مایکروسافت، آلفابت و سایرین با کاهش هزینه بخش‌های نظارتی خود طی کرده‌اند.

سکوهای بزرگ فناوری بر اساس این آیین‌نامه ملزم هستند با نهادهای حقیقت‌سنج، جامعه مدنی و سازمان‌های بی‌طرف متخصص در زمینه اطلاعات نادرست مرتبط باشند. آن‌ها همچنین باید درباره فعالیت‌های خود به اتحادیه اروپا گزارش دهند.

خروج ماسک و توییتر از این آیین‌نامه در شرایطی اتفاق می‌افتد که وی با تبانی سیستماتیک بازیگران دولتی و سکوها جهت حذف گفتمان مخالف خود، غریبه نیست.

پیام‌های منتشر شده از سوی وی در صفحه اجتماعی خود به وضوح‌ تبانی توییتر و مقامات دولتی غربی برای دستکاری و سانسور بحث‌های عمومی درباره کووید ۱۹ را مشخص کرد.

ورا جورووا، معاون واحد شفافیت و ارزش‌های کمیسیون اروپا، مدت کوتاهی پس از خروج ماسک از آیین‌نامه رفتاری مقابله با اطلاعات نادرست، ذی‌نفع نهایی اقدامات ماسک در خروج از این قانون را نه آزادی بیان، بلکه روسیه معرفی کرد.

شواهد نشان می‌دهد که ماسک و سکوی تحت مدیریت وی، آیین‌نامه اتحادیه اروپا را مغایر با اصول خود می‌داند و راه دیگری را برای بررسی حقایق پیدا کرده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا