فناوری های نوین

پیگیری تهیه فهرست اقلام راهبردی دستگاه‌ها در «قانون جهش تولید»



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، چهارمین جلسه از سری نشست‌های گفت‌وگوهای سیاستی با موضوع «از شرکت‌های دانش‌بنیان تا اقتصاد دانش‌بنیان» با حضور معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و به میزبانی انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران برگزار شد.

جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این نشست به تبیین برنامه‌ها و رویکردهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در دوره جدید پرداخت.

وی با اذعان به این موضوع که همانند هر حوزه دیگری، سیاستگذاری و تنظیم‌گری نیز نیازمند یادگیری، بلوغ و توسعه اکوسیستم است، اشاره کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دوره جدید سعی کرده بر توسعه ابزارهای مورد نیاز صنایع و شرکت‌های بزرگ نیز تمرکز کند تا مقدمات نفوذ فناوری‌های جدید در آن صنایع و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بیش از پیش فراهم شود.

وی افزود: این حرکت، مبتنی بر فهم گسترده از مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان بوده و جداسازی ستادهای توسعه فناوری از ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بخشی نیز در راستای همین رویکرد است. یکی از مهمترین نقش‌هایی که دولت می‌تواند برای دانش‌بنیان‌ها ایفا کند، بازارسازی و توسعه بازار این شرکت‌ها است و در این راستا، تعاملات خوبی با دستگاه‌های مختلف کشور به منظور پاسخ به نیازها و اولویت‌های این دستگاه‌ها برقرار شده است.

مشایخ از منظر ابزارهای حمایتی به نقش قانون جهش تولید دانش‌بنیان در توسعه و تکمیل ابزارهای در اختیار معاونت، اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل توجهی در راستای اجرایی‌سازی بندهای قانون جهش انجام شده است. برای مثال در راستای ماده ۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تهیه فهرست اقلام راهبردی توسط تمام دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفته است تا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بتوان پاسخ مناسبی برای این نیازها ارائه کرد.

وی گفت: همچنین ماده ۱۰ قانون جهش تولید و دادن اختیار ترک تشریفات به منظور ساخت بار اول از جمله ابزارهایی است که می‌تواند به داخلی‌سازی و بومی‌سازی ظرفیت‌های فناورانه و به‌کارگیری ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند. ابزارهای بسیار مناسبی نیز به عنوان مشوق در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اقتصاد دانش‌بنیان در ماده ۱۱ قانون جهش پیش‌بینی شده و اقدامات قابل توجهی در راستای اجرایی‌سازی آن توسط دستگاه‌های مختلف و صنایع بزرگ کشور انجام شده است.

در ادامه نشست، مشایخ به رویکرد جدید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در راستای تمرکززدایی پرداخت و عنوان کرد: رویکرد معاونت در توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان و فناور، توسعه زیست‌بوم در استان‌های مختلف و پرهیز از تمرکز صرف بر استان‌های دارای ظرفیت بیشتر در این حوزه است.

وی افزود: در این راستا و طبق ماده ۱۲ قانون جهش و با هدف توسعه زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها، معاونت علمی برنامه‌های برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان را در پنج استان منتخب آغاز کرده است که بر اساس این برنامه‌ها با تخصیص یک راهبر پیاده‌سازی موافقتنامه‌های استانی، ابزارهای مختلفی برای حرکت در راستای مسیر چشم‌انداز ترسیم‌شده متناسب با وضعیت هر استان درنظر گرفته شده است.

پرسش و پاسخ حاضران در این نشست که به صورت حضوری و مجازی صورت گرفت، آخرین بخش از این برنامه بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا