اخبار سایت

طرح جدید ناسا برای تولید برق در کره ماه


این اقدام در راستای تلاش‌های برنامه آرتمیس برای بازگشت انسان به ماه و ایجاد پایگاه‌های انسانی در آنجا انجام می‌شود.

ناسا مرحله اول پروژه Fission Surface Power را که در سال ۲۰۲۲ آغاز کرده بود، به پایان رسانده است. در این مرحله، قراردادهایی با شرکا برای توسعه طراحی رآکتورها امضا شده است. همچنین از شرکت‌ها خواسته شده تا طرح‌هایی برای رآکتور شامل سیستم‌های تبدیل انرژی، مدیریت و توزیع انرژی و هزینه‌های تخمینی این سیستم‌ها ارائه کنند.

ناسا قصد دارد رآکتوری طراحی کند که بتواند حداقل به مدت یک دهه برق پایگاه‌های انسانی روی ماه را تامین کند. این طرح سپس برای سیاره مریخ نیز به کار گرفته خواهد شد.

گفتنی است انرژی هسته‌ای به احتمال زیاد نیازهای انرژی طولانی‌مدت را تأمین خواهد کرد.

 

ترودی کورتیس، مدیر مأموریت‌های ناسا، تأکید کرد که منبع انرژی هسته‌ای باید «ایمن، پاک و قابل اعتماد» باشد. او همچنین خاطرنشان کرد که این منبع انرژی باید به صورت مستقل از نور خورشید کار کند تا بتوانند تحقیقات بلندمدت خود را در ماه ادامه دهند.

ناسا انتخاب کرده است تا یک رآکتور هسته‌ای را در ماه قرار دهد زیرا می‌تواند به طور مداوم بدون نیاز به نور خورشید کار کند. شب ماه ۱۴ روز طول می‌کشد. آنها همچنین یک ترکیبی از تأسیسات انرژی خورشیدی و هسته‌ای برای تأمین نیازهای برقی آزمایشگاه‌های مختلف ایجاد خواهند کرد.

ناسا می‌خواهد این رآکتورها بتوانند حداقل به مدت یک دهه بدون مداخله انسانی کار کنند. این موضوع تهدیدهای ناشی از تشعشعات را کاهش می‌دهد و به مأموریت‌های اکتشافی اجازه می‌دهد بر روی مأموریت‌های علمی خود تمرکز کنند. وزن هر رآکتور هسته‌ای نباید بیش از 6 تن و توان تولیدی آن 40 کیلووات باشد که برای تأمین برق 33 خانه در زمین کافی است.

ناسا در حال آماده سازی برای مأموریت آرتمیس است که شامل دومین فرود روی سطح ماه برای فضانوردان خواهد بود. انتظار می‌رود این اتفاق تا قبل از سال 2027 بیفتد. هدف برنامه آرتمیس فرستادن اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست به ماه است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا