فناوری اطلاعات

با انواع ورق رنگی و کاربرد هرکدام آشنا شوید


ورق گالوانیزه رنگی از جمله ورق‌های مقاوم با کاربرد بالا در صنایع مختلف است. این نوع ورق در طرح‌ها و اشکال مختلف و با ضخامت متنوعی در کارخانجات تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکزآهن، در ادامه این مطلب با انواع ورق رنگی و قیمت آن آشنا خواهید شد.

ورق رنگی چیست؟

یکی از انواع ورق‌های فولادی ورق گالوانیزه است که به‌ روش روی‌اندود کردن یا گالوانیزاسیون سطح آن را از روی می‌پوشانند. عمل گالوانیزاسیون باعث می‌شود که ورق در محیط‌های مرطوب یا در شرایط آب‌وهوایی مختلف مقاومت بالایی نشان دهد و از پوسیدگی در امان بماند.

علاوه بر گالوانیزاسیون می‌توان ورق‌های فولادی را پس از روی‌اندود کردن رنگ‌آمیزی کرد که به آن‌ها ورق رنگی گفته می‌شود. امکان تولید ورق‌ در رنگ‌های مختلف وجود دارد. مهم‌ترین کاربرد آن‌ها در صنایع ساختمان‌سازی شکل می‌گیرد.  

انواع ورق رنگی

ورق رنگی را براساس برش و شکل ظاهری می‌توان در انواع مختلفی در بازار پیدا کرد. این انواع شامل موارد زیر هستند:

ورق شادولاین

ورق گالوانیزه رنگی شادولاین یکی از کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین انواع ورق‌های رنگی به‌ شمار می‌رود. این محصول از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین نسبت به سایر انواع فروش بالاتری دارد.

مقرون‌ به‌صرفه بودن و زیبایی از جمله ویژگی‌های ورق رنگی شادولاین محسوب می‌شود. از این ورق برای پوشش سقف، ساخت دیوار، سوله، کارگاه و انبار استفاده می‌کنند.

ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای رنگی

ورق رنگی گالوانیزه ذوزنقه‌ای قدیمی‌ترین نوع این ورق‌ها است که برای ساخت سقف شیروانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان سفارش این نوع ورق در عرض و ضخامت دلخواه مشتری وجود دارد.

ورق سفال پالرمو

ورق‌های رنگی گالوانیزه پالرمو شبیه به سفال پالرمو هستند و به همین دلیل به این اسم خوانده می‌شوند. پالرمو نام شهری در ایتالیا است که سقف خانه‌های آن با سفال پالرمو پوشیده شده‌اند. این ورق در برابر نور و ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد و همین امر به این محصول آن در صنعت ساخت‌وساز محبوبیت می‌بخشد.

ورق گالوانیزه رنگی

ورق ژنوا

از دیگر انواع ورق رنگی می‌توان به ورق ژنوا اشاره کرد که برای پوشش ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.   

ورق کرکره‌ای یا سینوسی

ورق‌های سینوسی به ورق‌های ذوزنقه‌ای شباهت بسیاری دارند. از این ورق‌های رنگی سینوسی برای ساخت ساختمان‌ها و سوله‌ها استفاده می‌کنند. 

ورق تایل

نوع دیگر از ورق‌های رنگی پرچین یا تایل نام دارند که برای پوشش سقف‌های شیروانی و شیب‌دار گزینه بسیار ایده‌آلی هستند. این ورق‌ها در عین سبک‌وزنی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند و می‌توانند جایگزین فوق‌العاده‌ای برای مصالح ساختمانی سنگین باشند.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت ورق رنگی

فولاد به‌ عنوان ماده اصلی در تولید ورق رنگی به کار می‌رود. قیمت فولاد و آهن‌آلات هم به‌ دلیل نوسانات شدید موجود در بازار متغیر است؛ همین امر هم بر قیمت ورق رنگی تأثیر می‌گذارد؛ به همین علت باید قیمت ورق به‌ صورت لحظه‌ای استعلام شود.

از جمله عواملی که بر قیمت این ورق تأثیر می‌گذارند می‌توان به نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، میزان صادرات و واردات، قیمت فولاد و آهن‌آلات، روش گالوانیزاسیون، کارخانجات تولیدکننده، میزان ضخامت، وزن و حتی موارد سیاسی اشاره کرد.

روش‌های متفاوتی برای اطلاع از قیمت ورق رنگی وجود دارد. یکی از مطمئن‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای استعلام قیمت ورق گالوانیزه رنگی مراجعه به وب‌سایت‌های فروش آهن‌آلات است. در این سایت قیمت‌ها به‌ صورت لحظه‌ای و آنی به‌ روز می‌شوند و شما می‌توانید از تغییر قیمت این ورق و نمودار آن باخبر شوید.

کیفیت ورق گالوانیزه رنگی

کیفیت ورق گالوانیزه رنگی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

روش گالوانیزاسیون: گالوانیزاسیون ورق‌های پایه ورق رنگی به سه روش مختلف انجام می‌شود که شامل الکتروگالوانیزاسیون، گالوانیزاسیون فابریک و گالوانیزاسیون به‌روش غوطه‌وری گرم است‌. در هر کدام از این روش‌ها ضخامت ورق گالوانیزه متفاوت خواهد بود؛ بنابراین کیفیت ورق رنگی هم فرق خواهد کرد.

ضخامت ورق رنگی: ورق‌های رنگی باید ضخامت پایینی داشته باشند تا بتوان آن‌ها را به‌ راحتی شکل داد و برای مدت طولانی استفاده کرد. هر چقدر که ضخامت ورق رنگی بیشتر باشد کیفیت آن هم پایین‌تر است.

کارخانه تولیدکننده: کارخانه تولیدکننده هم برای تولید ورق‌های رنگی ممکن است از مواد اولیه متفاوتی استفاده کند؛ بنابراین کیفیت ورق‌های رنگی با توجه به کارخانه تولیدکننده هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

قیمت ورق رنگی

کارخانه‌ تولیدکننده

کارخانه‌های بسیاری ورق‌های رنگی را تولید می‌کنند. از جمله بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه‌ رنگی می‌توان به ورق رنگی شهرکرد، کاشان، اصفهان و … اشاره کرد.

ضخامت ورق رنگی

ورق‌ رنگی با دامنه ضخامت مشخص در کارخانه به تولید می‌رسد. در کاربردهایی که به شکل‌پذیری و فرم‌دهی ورق نیاز باشد از ورق‌های گالوانیزه رنگی استفاده می‌کنند؛ بنابراین هر چقدر ضخامت آن بیشتر باشد کیفیت و امتیاز آن کاهش پیدا می‌کند. دامنه ضخامتی ورق‌های رنگی گالوانیزه معمولاً بین 0.2 تا 0.7 میلی‌متر متغیر است.

ورق رنگی یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین ورق‌های فولادی در صنعت ساختمان‌سازی به‌ شمار می‌رود. این ورق‌های رنگی حاصل رنگ‌آمیزی ورق‌های گالوانیزه هستند. ورق‌های رنگی به‌ دلیل گالوانیز بودن و استفاده از پوشش رنگ مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهند و به‌ راحتی خورده نمی‌شود. از انواع ورق‌های رنگی می‌توان به ورق شادولاین، ورق پالرمو، ورق ذوزنقه‌ای، ورق سینوسی، ورق تایل و ورق ژنوا اشاره کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا