فناوری های نوین

دست‌یابی به روش آنالیزی نوین آنیون‌ها و کاتیون‌های معدنی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم ملیحه صفوی رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه‌اندازی سیستم اندازه‌گیری هم‌زمان آنیون‌ها و کاتیون‌های معدنی، کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدهای کوتاه زنجیر با روشی آسان و مقرون به صرفه توسط محققان پژوهشکده زیست‌فناوری خبر داد.

رئیس پژوهشکده زیست‌‍فناوری گفت: روش‌های مرسوم اندازه‌گیری آنیون‌ها و کاتیون‌های معدنی نظیر NO3-, NO2-, Br-, Cl-, BrO3-, NH4+, Ca+2, Mg+2, Na+, K+ و غیره در نمونه‌های مختلف توسط روش‌هایی نظیر اسپکتروفتومتری، کیت‌های آزمایشگاهی، جذب اتمی، ICP و کروماتوگرافی یونی انجام می‌شود که برخی از این روش‌ها هزینه‌بر و برخی نیز غیرحساس است.

صفوی افزود: با توجه به هزینه‌های بالا و همچنین محدودیت اندازه‌گیری تک عنصری هر یک از روش‌های مذکور، یافتن روش‌های سریع، دقیق، چند عنصری و مقرون به صرفه از الزامات این حوزه به شمار می‌آید. در این راستا آزمایشگاه کروماتوگرافی مایع پژوهشکده زیست‌فناوری پس از ماه‌ها تلاش به روش اندازه‌گیری هم‌زمان آنیون و کاتیون‌های معدنی و همچنین کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدهای کوتاه زنجیر با استفاده از تکنیک HPLC با آشکار سازهای عمومی نظیر UV, RI و همچنین فاز متحرک آبی و ارزان قیمت دست پیدا کرده است.

وی بیان داشت: پژوهشکده زیست‌فناوری آمادگی کامل خود را جهت انجام اندازه گیری هم‌زمان پارامترهای مذکور را داشته و خدمات‌دهی به کلیه مراکز آموزشی، پژوهشی، بیمارستان‌ها و همچنین آزمایشگاه‌های مربوطه در کل کشور اعلام می‌کند.

گفتنی است، این پژوهشکده در حال بهینه‌سازی روشی ساده و ارزان برای آنالیز آمینو اسیدها در نمونه‌های بیولوژیک، غذایی و دارویی است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا