اخبار سایت

عبور سیارکی عجیب از کنار زمین



ناسا در ابتدای ماه فوریه سال ۲۰۲۳  موفق شد یک سیارک بزرگ را هنگام عبور از کنار زمین تصویربرداری کند.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، این سیارک که 2011 AG5 نامگذاری شده است، در فاصله ۱٫۸ میلیون کیلومتری، یعنی تقریباً پنج برابر فاصله زمین و ماه، به سلامت از کنار سیاره ما گذشت. اما، با اینکه این سیارک هیچ خطری برای برخورد با سیاره ما ندارد، اما در واقع همچنان می‌تواند از لحاظ علمی تأثیری شگرف داشته باشد.

 

این نزدیکی به دانشمندان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا اجازه داد تا به ردیابی این صخره فضایی بپردازند و برای تعیین اندازه، چرخش، جزئیات سطح و به ویژه شکل آن، مشاهدات ارزشمندی انجام دهند.

 

این عبور، اولین فرصتی است که به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا از زمان کشف AG5 2011 در سال ۲۰۱۱، چنین نگاه دقیقی به این سیارک بیندازند. گفته می‌شود بنابر مشاهدات صورت گرفته، این سیارک حدود ۵۰۰ متر طول و حدود ۱۵۰ متر عرض دارد که نشان می‌دهد این سیارک شکل بسیار کشیده‌ای دارد.

 

این سیارک با داشتن طولی معادل با سه برابر عرض، به طرز شگفت انگیزی نسبت به ساختمان امپایر استیت (یکی از چشمگیرترین مناظر افق نیویورک) مشابه است.

 

لنس بنر (دانشمند اصلی در JPL که هدایت رصدها را بر عهده داشت)، در بیانیه‌ای گفت: «از مجموع ۱۰۴۰ جرم نزدیک به زمین که توسط رادار سیاره‌ای تا به امروز مشاهده شده‌اند، این سیارک یکی از بلندترین جرم‌هایی است که دیده‌ایم».

 

گفتنی است مشاهدات فوق با دیش آنتن رادار گلدستون منظومه شمسی ۷۰ متری واقع در تأسیسات شبکه فضایی ژرف در نزدیکی کالیفرنیا و بین ۲۹ ژانویه و ۴ فوریه امسال جمع‌آوری شد.

 

این تلسکوپ توانست چندین ویژگی دیگر از سیارک AG5 2011 از جمله فرورفتگی مقعر در یکی از دو نیمکره آن را ثبت کند. سیارک فوق همچنین دارای مناطق تاریک و روشن ظریفی است که می‌تواند نمایانگر ویژگی‌های سطحی کوچک با قطر چند متر باشد. با وجود این، اگر با چشم غیر مسلح به این سیارک نگاه کنید، سیاه رنگی به نظر می‌رسد.

 

گروه پژوهشی مذکور همچنین توانست تعیین کند که AG5 2011 به آرامی می‌چرخد و حدود ۹ ساعت طول می‌کشد تا یک دور آن کامل شود.

 

مشاهدات گلدستون همچنین به اخترشناسان مرکز JPL برای مطالعات اجرام نزدیک به زمین (CNEOs) ایده بهتری از مسیر حرکت سنگ‌های فضایی می‌دهد. گفته می‌شود ۶۲۱ روز زمینی طول می‌کشد تا این اجرام به دور خورشید بچرخند.

 

سیارک 2011 AG5 مدت کوتاهی پس از کشف، کانون توجه زیادی قرار گرفت زیرا احتمال می‌رفت که احتمال کمی وجود داشت که در سال ۲۰۴۰ با زمین برخورد داشته باشد.

 

مدیر CNEOS در این بیانیه گفت: «جالب است که اندکی پس از کشف، سیارک AG5 2011 زمانی که تحلیل ما نشان داد شانس هرچند کمی برای برخورد با زمین در آینده دارد، تبدیل به یک سیارک محبوب شد. ادامه مشاهدات این جسم احتمال برخورد را رد می‌کند و این اندازه‌گیری‌های جدید توسط تیم رادار سیاره‌ای، دقیقاً مکان آن در آینده را به شکل دقیق‌تر نشان خواهند داد.»

 

با اینکه سیارک AG5 2011 در سال ۲۰۴۰ به زمین برخورد نخواهد کرد، اما دانشمندان می‌گویند دوباره باز خواهد گشت و از کنار زمین عبور خواهد کرد. حتی در حین این عبور، فاصله آن به زمین نزدیک‌تر خواهد شد و از فاصله ۱٫۱ میلیون کیلومتری زمین خواهد گذشت؛ یعنی حدود سه برابر فاصله زمین و ماه.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا