فناوری های نوین

تولید کولر آبی خورشیدی به کمک متخصصین ایرانی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مهدی اوجی،مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان، تولید کننده کولرهای پلیمری پربازده و کم مصرف سلولزی بیان کرد: این محصول پلیمر ضد زنگ ،ضد ضربه و مقاوم در مقابل نور آفتاب است و همچنین الکتروموتور و پمپ محصول نیز ضد آب است. قطعات موتور پمپ و بدنه این کولر، ایرانی و ساخت شرکت های دانش بنیان می باشد؛ الکتروموتور این محصول بی ال دی سی ۷ سرعته، کم مصرف و قابل تعمیر و سیم پیچی است.الکتروموتور این محصول هنگام راه اندازی مصرف کمی نسبت به موتور های دیگر دارد.

وی با اشاره به سهولت در مونتاژ و دمونتاژ کولر برای جابجایی گفت:از دیگر مزیت های این کولر، خنکی بالا به علت استفاده از پد سلولزی ۱۰ سانتی و آبریز آبشاری است و همچنین حفاظت ازدیاد گرمای موتور دارد. دارای قفل شدگی شافت موتور ، پمپ ضد آب ، کف کش پرقدرت، محافظ جان بدون تسمه و یاطاقان است ، حفاظت از اضافه بار وکنترل دور دراین کولر به صورت پله ای می باشد.امکان کنترل اتوماتیک و دستی سرعت کولر، کنترل دمای ساختمان به صورت اتوماتیک و تنظیم سرعت موتور در ۷ پله اتوماتیک و دستی است.

اوجی افزود: کولرهای آبی خورشیدی برای خنک سازی هوای داخلی اتاق مراحل چند مرحله ر ا طی می کند. در ابتدا نورآفتاب از طریق پنل های نصب شده جذب می شود، سپس انرژی ذخیره شده در پنل ها به انرژی الکتریکی تبدیل و انرژی الکتریکی تولید شده در باطری‌های مخصوص ذخیره می شوند. در ادامه در زمان روشن شدن انرژی به کولرانتقال پیدا می‌کند و هوای گرم از طریق فن های موجود به داخل کشیده می شود. با تبخیرآب و عبور هوا ازداخل پدهای سلولزی باد گرمای خود را ازدست می دهد و در نهایت باد سرد از طریق کانال های کولر به فضای داخلی منتقل می شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: از مزایای کولر آبی خورشیدی میتوان به صرفه جویی در مصرف انرژی برق و آب اشاره کرد که طی بررسی های انجام شده روی کولرهای خورشیدی، این کولرها مصرف برق تا ۷۵ درصد و مصرف آب را حدود ۲۵ درصد کاهش می دهند و با توجه به تجدید ناپذیر بودن انرژی ها این مسئله بسیار اهمیت دارد.

اوجی بیان کرد: مزیت دیگر این کولر ها، استفاده از انرژی پاک است؛این کولرها به جای گازهای شیمیایی از نور خورشید برای خنک سازی محیط استفاده میکنند این موضوع باعث کاهش گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین می شود. استفاده از انرژی پنل ها نیز حسن دیگر این کولر ها است ؛از انرژی تولید شده پنل های خورشیدی کولر میتوانید برای دستگاه های دیگرمانند ،شارژر ،لامپ های اتاق و… استفاده کنید.

وی با اشاره به مهمترین تفاوت بین کولر آبی معمولی و کولر خورشیدی بیان کرد: کولر آبی معمولی با انرژی برق کار میکند و برای مناطق شهری که امکان استفاده از برق وجود دارد امکان پذیر است. کولر خورشیدی علاوه بر، شهرها برای مناطقی که دسترسی به برق، ندارند نیز امکان نصب دارد. همچنین در زمان قطع برق امکان استفاده از کولرهای معمولی وجود ندارد ولی کولرهای خورشیدی انرژی را در پنل خود ذخیره کرده و امکان استفاده از آنها حتی در زمان قطعی برق وجود دارد.کولرهای آبی معمولی فقط امکان خنک کردن فضای داخلی ساختمان را دارند ولی کولرهای خورشیدی در مدلهای مختلف تولید میشوند و در صورت نیاز میتوان از آنها برای خنک کردن هوای بیرون استفاده کرد. مصرف کولرهای معمولی نسبت به کولرهای خورشیدی بالاتر است.ساختار کولرهای خورشیدی به گونه ای است که از ورود گرد و غبار و آلودگی به فضای داخل جلوگیری کند ولی کولرهای معمولی این ویژگی را ندارند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این کولرها در کار کردن به برق نیازی ندارند همین دلیل برای محل هایی مثل سالن های ورزشی ،کارخانجات تولیدی و … که فضای بزرگی دارند مقرون به صرفه تر هستند. و بر خلاف کولرهای معمولی که در ظهر و با گرمی هوا انرژی بیشتری مصرف و هوای گرم تری تولید میکنند؛ کولرهای خورشیدی در ساعات گرم روز بیشتر انرژی تولید کرده و راندمان بالاتری دارند.

وی در پایان گفت: این کولرها مانند سایر کولرها در مدل ها وبرندهای مختلف ایرانی و خارجی روانه بازار می شوند ؛ برندهای ایرانی این کولرها به اندازه ای با کیفیت است که به کشورهای دیگر صادر می.شود.همچنین در بعضی مدل ها یک منبع آب برای استفاده کولر تعبیه شده که امکان جابه جایی کولر را فراهم می کند. سرعت فن این کولرها قابل تنظیم است و می توانید برای خنک کردن هوای اطراف سرعت فن را تنظیم کنید.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا