اخبار سایت

هوش مصنوعی، راز کتیبه‌های ۲ هزار ساله یونان را کشف کرد



سه دانشجوی علوم کامپیوتر مصری، آمریکایی و سوئیسی با استفاده از هوش مصنوعی توانستند محتوای یک پاپیروس باستانی را رمزگشایی کنند و جایزه ۷۰۰ هزار دلاری دریافت کنند.

این سه دانشجوی علوم کامپیوتر به نام‌های یوسف نادر ۲۲ ساله از مصر، لوک فاریتور ۲۱ ساله از آمریکا و جولیان شیلیگر ۲۲ ساله از سوئیس، موفق شدند با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، محتوای یک پاپیروس باستانی متعلق به دوران روم باستان را که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در اثر فوران آتشفشان وزوو در ایتالیا مدفون شده بود، رمزگشایی کنند.

این سه دانشجو با این کار، موفق به کسب جایزه ۷۰۰ هزار دلاری «چالش وزوو» شدند که بزرگترین جایزه نقدی در حوزه باستان‌شناسی به حساب می‌آید. آنها با ایجاد یک مدل سه بعدی دیجیتال از لایه‌های این پاپیروس و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، توانستند الگو‌های مربوط به خط و جوهر به کار رفته در نگارش متن را شناسایی کرده و بخش‌هایی از آن را رمزگشایی نمایند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر اساس اسکن تصاویر این طومار آموزش داده شدند.

سپس آن‌ها موفق شدند این متن ناشناخته را که درباره منابع لذت مانند موسیقی، طعم یک گیاه و رنگ بنفش بود رمزگشایی کنند.

کنت لاپاتین، متخصص آثار باستانی در موزه جی پل گتی در لس آنجلس در این باره می‌گوید: «این یک رؤیا بود که به واقعیت پیوست. این متن رمزگشایی شده درباره منابع لذت‌هایی مانند موسیقی، طعم گیاه کیپر و رنگ بنفش صحبت می‌کند.»

کارشناسان می‌گویند هوش مصنوعی توانسته به حل یکی از بزرگترین معماهای باستان‌شناسی کمک کند.

این دستاورد می‌تواند راه را برای استفاده از هوش مصنوعی در رمزگشایی سایر طومارها و متون باستانی هموار کند که به باور محققان، پیامدهای بزرگی برای درک بهتر ما از تمدن‌ها و فرهنگ‌های گذشته خواهد داشت.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا