اخبار سایت

آیا ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی جایگزین سگ و گربه خانگی می‌شوند؟



هوش مصنوعی در چند سال اخیر تیتر دائم رسانه‌‌ها بوده است و انتظار می‌رود باعث تغییراتی گسترده در جوامع بشری شود. شبکه فاکس نیوز روز سه‌شنبه در گزارشی به یک تغییر احتمالی که کم‌تر پیش‌بینی شده است، اشاره کرد: جایگزینی سگ و گربه‌های خانگی.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این گزارش به ربات‌های «حیوانی» می‌پردازد که به هوش مصنوعی مجهزند و سعی می‌کنند رفتاری مشابه حیوانات خانگی داشته باشند. یک نمونه که اخیرا به بازار آمده «گو ۱» است که اولین ربات هوشمند چهارپا دانسته می‌شود. این ربات را شرکت «یونیتری رباتیکزِ» چین ساخته و جوری طراحی شده است که همدم انسان‌ها باشد و مثل سگ راه می‌رود.

به گفته یونیتری، ربات‌‌های «گو ۱» قابلیت کنترل و انعطاف حرکات و در ضمن یادگیری را دارند. این ربات مثلا می‌تواند سرعتش را با سرعت صاحب خود تنظیم کند و قابلیت حرکت تا سقف حدود ۲۰ کیلومتر در ساعت را دارد. این شرکت در گفت‌وگو با «فاکس» افزود که این ربات بسیار سبک‌وزن است و صدای ملایمی دارد. وزن آن حدود ۱۲ کیلو است و توانایی حمل حدود پنج کیلو را نیز دارد.

 




یک نمونه دیگر «امو» است که شرکت «لیوینگ ای آی» در چین درست کرده است. این یکی نوعی حیوان خانگی رومیزی است که تنها حدود ۱۲ سانتیمتر قد دارد. به گفته وب‌سایت این شرکت، این ربات می‌تواند در واکنش به صاحب خود بیش از ۱۰۰۰ حرکت و شکلک از خود نشان دهد. نکته مشترک این دو ربات چینی که باعث شده بتوانیم از لفظ «حیوان خانگی» در موردشان استفاده کنیم، این است که در طول زمان تغییر می‌کنند و قابلیت یادگیری و ایجاد رابطه با صاحب خود را دارند.

با این حال، برخی کارشناسان در مورد استفاده از ربات‌های اینچنینی هشدار می‌دهند. دکتر هاروی کاسترو، پزشک مقیم ایالت تگزاس که از متخصصین هوش مصنوعی است، می‌گوید: «حیوان‌های خانگی هوش مصنوعی نمی‌توانند تجربه پیچیده و غنی نگهداری از یک حیوان واقعی را تکرار کنند.» او در ضمن در مورد مخاطرات مربوط به وابستگی به این ربات‌ها و مسائل مربوط به سوءاستفاده از داده‌های شخصی هشدار داد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا