دانش و علم

نخستین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان برگزار شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان نخستین همایش ملی گفتگوی نخبگان با شعار «خیزش علمی برای حل مسائل کشور» به همت بنیاد ملی نخبگان و وزارت کشور با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، احمد وحیدی وزیر کشور، سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد و جمعی دیگر از مسئولان، استانداران و اعضای هیات‌های اندیشه‌ورز از سراسر کشور در وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، عیسی کوه فلاح مداح و شاعر به دعوت حامد سلطانی مجری مراسم روی سن آمد و به شعرخوانی برای ادای احترام به شهدای کرمان پرداخت.

در ادامه و پس از پخش کلیپی از فعالیت‌های هیات‌های اندیشه‌ورز در سراسر کشور، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ضمن بیان چرایی برگزاری این همایش، معرفی طرح ملی گفتگوی نخبگان و ارائه پیشنهاداتی به هیئت‌های اندیشه ورز برای دوام فعایت‌ها، گفت: دغدغه اصلی ما برای تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز این بود که این هیئت‌ها پایدر و ایده، محتوای و خروجی جلسات و مصوبات ایشان قابل اجرا و بهره‌برداری باشد چرا که در صورتی که این تولیدات در چهاردیواری اتاق فکر هیات ها باقی بماند، به منحل شدن هیات و بی اثر شدن آن منجر خواهد شد.

کیخا ادامه داد: از این رو بنیاد به سراغ وزارت کشور رفت که شان کشورداری دارد و تلاش شد طرح ملی گفتگوی نخبگان از همان ابتدا در نسبت با وزرات کشور طرح‌ریزی شود تا رد پای تولید محتوای هیئت ها در حوزه اجرا هم وجود داشته باشد و دارای ضمانت اجرایی باشد.

کیخا ادامه داد: حضور مسئولان در این همایش نیز در راستای ایجاد همسویی و همگرایی در دستور کار قرار گرفته است تا لایه نخبگان در استان ها نسبت خود را با دغدغه های وزارت کشور ایجاد کرده و در راستای رفع مسائل اساسی کشور گام بردارند.

در ادامه این مراسم آرمین توحیدی دبیر هیئت اندیشه‌ورز استان البرز و یزدان شمس ملکی دبیر هیئت اندیشه‌ورز کرمانشاه درباره یافته‌ها ی نوآورانه در همکاری با وزارت کشور نکاتی را مطرح کردند.

همچنین وحید طهماسبی رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی و حیدر مفتاحی زاده رییس بنیاد نخبگان استان تهران به بیان و تشریح فعاالیت های ماموریت محور بنیادهای نخبگان استانی پرداختند و گزارشی از عملکرد بنیاد نخبگان استان به ویژه در حوزه تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز و تعامل با دستگاه های اجرایی ارائه کردند.

سپس در راستای تبیین رابطه اندیشکده با حاکمیت کلیپی از فعالیت های اندیشکده‌ها برای حاضران در سالن پخش و از حاضران برای بازدید از غرفه ها دعوت شد.

نشست هم اندیشی برای ارتقای طرح ملی گفتگوی نخبگان به همراه پرسش و پاسخ حاضران بخش دیگری از این مراسم بود که با حضور یاسین کیخا، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، حسین رحمانی قائم مقام خانه اندیشه ورزان، جواد وزیری مشاور حکمرانی وزیر کشور، مسعود حسنلو رییس ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناری و اقتصاد دانش بنیان، حمیدرضا شکری دستیار مردمی‌سازی معاونت علمی، فناری و اقتصاد دانش بنیان، محسن شاهرضایی مدیر کل دفتر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان به دبیری محسن دنیوی هم بنیانگذار اندیشکده معنا برگزار شد.

در ادامه این مراسم ضمن پخش کلیپی از مقام معظم رهبری در باب اهمیت تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی، از دکتر سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دعوت شد تا به روی سن بیاد.

سیدافقهی در این مراسم به ارائه گزارش پیشرفت کار شیوه‌نامه هیئت‌های اندیشه‌ورز و برنامه پیش رو بنیاد ملی نخبگان برای تقسیم کار ملی در تعاملات برای حل مساله در سطح ملی و استانی پرداخت.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه شنیدن صدای نخبگان باعث ایجاد حس ارزش و اثربخشی در آنها می‌شود و این امر می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، گفت: درخواست ما از وزیر کشور و استانداری‌ها این است که رؤسای بنیادهای استانی، عضو شورای برنامه‌ریزی استان‌ها باشند.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور در زمینه حضور هیات‌های اندیشه ورز نخبگانی در کنار هر مسؤولی، گفت: این هیات‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف به مسؤولان مشاوره دهند. این از تاکیدات رییس‌جمهور است که حتی اگر نخبگان سخنان مخالف هم ارائه کنند، باید سخنان آنها شنیده شود.

بیان اقدامات وزارت کشور در راستای تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان با ارائه حمیدرضا طهوری مشاور وزیر کشور در امور فناوری بخش بعدی برنامه بود.

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی دبیران هیئت‌های اندیشه‌ورز درباره یافته‌های نوآورانه به خصوص در زمینه سازوکار همکاری با وزارت کشور اختصاص یافت و در این قسمت سجاد انتشاری از اصفهان، بیژن آل ابراهیم از چهارمحال و بختیاری، زهرا جمیلی از خراسان شمالی و حبیب اله ساالار زهی از سیستان به ایراد سخنرانی پرداختند.

مهران فاطمی استاندار یزد دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن ارائه گزارشی کوتاه از همکاری و عملکرد استانداری در تعامل با نخبگان، به اهمیت توجه به هیئت‌های اندیشه‌ورزی در حل مسائل کشور اشاره و بر لزوم افزایش آن تاکید کرد.

سید احمد عبودتیان دستیار رییس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت نیز در این مراسم برنامه بکارگیری اندیشه ورزان و اندیشکده‌ها برای حل مسایل دولت را تبیین کرد.

سپس روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با حضور روی سن درخصوص سازوکار حمایت از تاسیس شرکت‌های دانش بنیان نرم و اندیشکده‌ها و چگونگی بکارگیری نخبگان و افزایش اثربخشی ایشان در حل مسائل کشور نکاتی را مطرح کرد.

در ادامه احمد وحیدی وزیر کشور توجه به توان نخبگانی را در راستای حل مسائل کشور امری ضروری برشمرد و لزوم همکاری های بین دستگاهی در اجرای ایده های نخبگانی را مورد تاکید قرار داد.

در این مراسم ضمن تقدیر از سه همکار برگزیده طرح های بنیاد ملی نخبگان در همکاری با وزارت کشور و تقدیر از یک هیات اندیشه‌ورز از هر استان از علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، مهران فاطمی استاندار یزد، سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی به عنوان استانداران پیشرو در همکاری با هیئت‌های اندیشه‌ورزی نخبگانی تقدیر شد.

هچنیین از وحید طهماسبی رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی، حسین ربانی رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان، حیدر مفتاحی زاده رئیس بنیاد نخبگان استان تهران و موسی اعظمی رئیس بنیاد نخبگان استان همدان که بیشترین اهتمام را در برگزاری هیئت‌های اندیشه ورز داشتند تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است، شبکه‌سازی بین دبیران هیئت‌های اندیشه ورزی و مدیران اندیشکده های از اهداف این همایش بود که در همین راستا به موازات برنامه، سخنرانی ۲۰ غرفه برای معرفی اندیشکده ها و موسسات فعال در زمینه اندیشه‌ورزی در ورودی سالن همایش برگزار شد.

اسامی تقدیر شدگان در بخش هیاتهای اندیشه‌ورزی در هر استان عبارتند از:

۱- زهرا جمیلی شیروان از استان خراسان شمالی با موضوع: معادن استان خراسان شمالی
۲- یزدان شمس ملکی از استان کرمانشاه با موضوع: ترافیک شهر و استان کرمانشاه
۳- حبیب الله سالار زهی از استان سیستان و بلوچستان با موضوع: خرما و میوه های گرمسیر
۴- سیدمهران طباطبایی از استان اصفهان با موضوع: فرهنگ و اجتماع
۵- بیژن آل ابراهیم از استان چهارمحل و بختیاری با موضوع: هیئت اندیشه ورز نخبگانی کاوش (حوزه مسائل اقتصادی)
۶- یدالله یعقوبی نژاد از استان خراسان جنوبی با موضوع: توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری
۷-هادی اسماعیل پور از استان خراسان رضوی با موضوع: حوزه اقتصاد شهری
۸- سجاد انتشاری از استان اصفهان با موضوع: تحول در حکمرانی آب کشور
۹- آرمین توحیدی از استان البرز با موضوع: امنیت غذایی و امنیت زیستی
۱۰- سعید گرشاسبی فخر از استان همدان با موضوع: اقتصاد دانش بنیان
۱۱- جابر مظفری زاده از استان بوشهر با موضوع: کاهش بحران آب در استان بوشهر
۱۲-محسن منصوری از استان ایلام با موضوع: نفت و گاز
۱۳- محمد کبریایی از استان یزد با موضوع: فنی و مهندسی
۱۴- مازیار حیدری از استان کردستان با موضوع: گیاهان دارویی
۱۵- حسن حیدری از استان آذربایجان غربی با موضوع: اقتصاد آذربایجان غربی
۱۶- حسن مومیوند از استان لرستان با موضوع: کشاورزی
۱۷- احمد فرهاد طالبی از استان سمنان با موضوع: امور آب استان سمنان
۱۸- منصور کنعانی از استان فارس با موضوع: افزایش راندمان و و توان نیروگاه حرارتی
۱۹- امیر درگی از استان قزوین با موضوع: معماری و مدیریت شهری
۲۰- حجت اله حاجی‌کاظم از استان قم با موضوع: حیات جنین
۲۱- علی اکبر حقدوست از استان کرمان با موضوع: شبکه سازی نخبگان در استان
۲۲- معین طاهری از استان مرکزی با موضوع: هیئت عالی اندیشه‌ورز نخبگانی تحول استان مرکزی
۲۳- مجتبی خراسانی از استان زنجان با موضوع: محیط زیست

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا