اخبار سایت

دو دقیقه ورزش ساده که می‌تواند فشارخون را کاهش ‌دهد


تمرین‌ مقاومتی، تمرین‌هایی با شدت کم است که بر قدرت و استقامت عضلات متکی است، زیرا هنگام انجام این تمرین‌ها ماهیچه‌‌ها سفت و منقبض می‌شوند و مدت کوتاهی ثابت می‌مانند.

این به معنای آن است که حفظ یک موقعیت بدنی – مانند نشستن کنار دیوار یا حالت «اسکات» (squat) – بیش از دویدن، دوچرخه‌سواری یا انواع دیگر تمرین‌های هوازی در کاهش فشارخون نقش دارد.

به گزارش نیویورک‌پست، براساس نتایج تحقیقات،‌ هشت دقیقه تمرین مقاومتی روزانه به مدت سه روز در هفته، می‌تواند کاهش سالم فشارخون را در پی داشته باشد.

برای رسیدن به این هدف نیازی نیست کار خیلی دشواری انجام دهید. کافی است با نشستن روی صندلی شروع کنید؛ البته یک صندلی نامرئی.

نشستن کنار دیوار یا «اسکات دیواری»، موثرترین تمرین بدنی برای پایین آوردن فشارخون است.

با توجه به این پژوهش، انجام مداوم تمرین مقاومتی، مانند نشستن کنار دیوار، یعنی دو دقیقه حفظ موقعیت نشست، دو دقیقه استراحت و چهار بار تکرار این کار، فشارخون سیستولیک (عدد بزرگ‌تر) را تا یک درجه (۱۰ میلیمتر جیوه) و فشار دیاستولیک (عدد کوچک‌تر) را تا نیم درجه (پنج میلیمتر جیوه) کاهش می‌دهد.

 

جیمی او دریسکول، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «پیام اصلی ما این است که انجام فعالیت ورزشی، فو‌ق‌العاده مفید است و هر نوع ورزشی ممکن است فشارخون فرد را کاهش دهد.»

بنا به توضیح محققان، انجام تمرین‌های مقاومتی در مجموع فشارخون را به بهترین شکل کاهش می‌دهد، زیرا انقباض عضله و حفظ این وضعیت به صورت موقت، جریان خون را در آن عضله کاهش می‌دهد و سپس رگ‌ها را تحریک می‌کند تا جریان خون را آرام کنند و بر این اساس، به شکل موثری فشارخون را کاهش می‌دهند.

برای انجام حرکت نشستن کنار دیوار یا «اسکات دیواری»، چند قدم دورتر از دیوار بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض لگن باز کنید. سپس پشت خود را به دیوار تکیه دهید و تا جایی که می‌توانید، خود به سمت پایین بلغزانید (پشت به دیوار سُر بخورید) و زانوها را در زاویه ۹۰ درجه قرار دهید. این حالت نشسته را دو دقیقه حفظ کنید.

به گفته دریسکول، اضافه کردن این ورزش ساده به زندگی روزمره‌ شاید بهتر از دارو باشد.

طبق توصیه او، اگر در حال حاضر طبق دستورالعمل‌ها ورزش می‌کنید، اما همچنان در کاهش فشارخون مشکل دارید و در عین حال می‌خواهید از مصرف دارو خودداری کنید، شاید انجام این تمرین‌های مقاومتی بتواند تمرین‌های ورزشی‌تان را تکمیل کند.  

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا