اخبار سایت

نوجوان ۱۴ ساله آمریکایی صابونی برای درمان سرطان پوست ابداع کرد


این نوجوان دبیرستانی توانسته است صابونی بسازد که می‌تواند در درمان ملانوم مفید باشد. به این ترتیب او به مبتلایان به سرطان پوست کمک می‌کند که سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها تنها در ایالات متحده تشخیص داده می‌شوند و هشت هزار نفر از آن‌ها در اثر ابتلا به این نوع سرطان تهاجمی از دنیا می‌روند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، هیمن بیکله، ساکن ایالت ویرجینیا، پس از شکست دادن ۹ نامزد نهایی دیگر، جایزه دانشمند جوان برتر آمریکا را به دست آورد. او هنگام دریافت این جایزه گفت: «من همیشه به زیست‌شناسی و فناوری علاقه‌مند بوده‌ام و این چالش به من برای تحقق ایده‌هایم زمینه‌ای عالی داد.»

«صابون درمان سرطان پوست» از ترکیب‌هایی ساخته شده است که می‌تواند سلول‌های دندریتیکی را که از پوست انسان محافظت می‌کنند، دوباره فعال کند و آن‌ها را وادارد با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند.

 

 این دانش‌آموز ایده ساخت صابون درمان سرطان پوست را از تجربه زندگی‌اش در اتیوپی تا سن چهار سالگی الهام گرفت؛ جایی که او افرادی را دیده بود که دائما زیر آفتاب داغ کار می‌کردند.

او هنگام دریافت جایزه‌اش به هیئت داوران گفت که امیدوار است صابون درمان سرطان پوست به نماد امید و دسترسی همگانی برای درمان این بیماری تبدیل شود. بکله به واشنگتن‌پست هم گفت: «من می‌خواستم چیزی بسازم که نه‌تنها از نظر علمی عالی باشد، بلکه کاربردی هم باشد و بتواند هرچه بیشتر در دسترس همه مردم قرار بگیرد.»

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان‌ است. بنا بر این گزارش، با اینکه نوع ملانوما این سرطان تنها یک درصد از موارد ابتلا به سرطان پوست را تشکیل می‌دهد، عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان به شمار می‌رود.

این انجمن می‌گوید میزان ابتلا به ملانوما در چند دهه گذشته به‌سرعت در حال افزایش است. این بیماری در میان زنان بالای ۵۰ سال شایع‌تر است و در سفیدپوستان هم بیش از ۲۰ برابر سیاه‌پوستان دیده می‌شود. البته به دلیل پیشرفت‌های پزشکی، میزان مرگ‌ومیر ناشی از ملانوما در طول دهه گذشته کاهش یافته است.
 

به گزارش فاکس‌نیوز، هیمن بکله با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «سرطان پوست بیشتر در افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند دیده می‌شود اما میانگین قیمت یک عمل جراحی برای درمان این بیماری ۴۰ هزار دلار است. من از دیدن اینکه مردم مجبورند بین درمان بیماری و تامین هزینه‌های اولیه زندگی یکی را انتخاب کنند، بسیار متاثر شدم. از بسیاری از مرگ‌ومیرها می‌توان پیشگیری کرد و امیدوارم اختراع من هم برای درمان سرطان پوست مناسب باشد.»

او در توضیح اجرایی کردن ایده‌اش گفت که معتقد است «ذهن‌های جوان می‌توانند تاثیر مثبتی بر جهان بگذارند» و افزود که قصد دارد از جایزه نقدی برای ثبت اختراع صابون درمانی‌اش و پس‌انداز برای تحصیل در کالج استفاده کند.

دبورا ایزابل، مربی این نوجوان، او را به عنوان شخصیتی «متمرکز بر تبدیل جهان به مکانی بهتر برای افرادی که حتی ملاقات نکرده است»، توصیف کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا