فناوری های نوین

توسعه موش رباتیک با ستون فقرات انعطاف پذیر



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، ربات مذکور NeRemo نام دارد و می تواند بدود، توازن خود را حفظ کند و با چابکی بچرخد. به طور کلی ربات قادر خواهد بود قابلیت های حرکتی یک ستون فقرات واقعی را تقلید کند.

ستون فقرات یکی از بخش های حیاتی سیستم اسلکت بیشتر حیوانات است و به آنها امکان انجام حرکات مختلف را می دهد. اما تقلید انعطاف پذیری و الگوهای حرکت آن در ربات های ۴ پا تاکنون چالش برانگیز بوده است.

NeRemo یک موش نورورباتیک است که مورفولوژی و حرکت موش های واقعی را تکرار می کند. محققان به سرپرستی ژنشان بینگ از دانشگاه زوریخ سوئیس نشان دادند که یک ستون فقرات انعطاف‌پذیر می‌تواند عملکرد حرکتی چهارپایان کوچک ضعیف را در سه زمینه ثبات ساکن، سرعت راه رفتن و چرخش بهبود بخشد.

ستون فقرات ربات متشکل از ۸ مفصل توپ و سوکت مانند تشکیل شده و به وسیله یک سیستم تاندون-قرقره هدایت می شود که انقباض عضلانی را شبیه سازی می کند. این ربات همچنین دارای مفاصل زانو و آرنج سازگار است که شبیه سازی واقعی آناتومی اسکلتی عضلانی جوندگان را ارائه می دهد.

محققان معتقدند پژوهش آنها درک بهتری از مهارت های حرکتی چهارپایان با ستون فقرات فراهم می کند و همچنین نشان دهنده طراحی های اولیه نوید بخشی برای توسعه ربات های پا دار خواهد بود. آنها همچنین معتقدند ربات ابداعی را می توان به عنوان پلتفرمی برای مطالعه کنترل عصبی حرکات مبتنی بر ستون فقرات در حیوانات به کار برد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا