فناوری اطلاعات

کاربرد و قیمت لوله مبلی برای تولید محصولات صنعتی و تجاری


لوله مبلی یکی از مهم‌ترین انواع مقاطع فولادی سبک است که در صنعت هم به عنوان ماده اولیه و هم محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد گسترده باعث شده قیمت لوله مبلی به عنوان مؤثرترین فاکتور اهمیت زیادی پیدا کند.

به گزارش ایسنا به نقل از صباپروفیل، در ادامه در مورد این مقطع کاربردی، خواص و ویژگی‌های آن توضیح خواهیم داد.

 لوله مبلی یا سبک

شاید بتوان گفت لوله مبلی ساده‌ترین شکل مقاطع فولادی است. مشابه سایر انواع مقاطع طویل به صورت شاخه‌های 6 متری تولید می‌شود. سطح مقطع آن دایره‌ای شکل و توخالی است. با توجه به ضخامت ورق، لوله هم ضخامت‌های متفاوتی دارد. طبق استاندارد ضخامت مقاطع سبک بین 0.4 تا 1.5 میلی‌متر است. از این مقاطع کمتر به شکل فابریکشان استفاده می‌شود و در اکثر مواقع ماده اولیه تولید برای ساخت سایر محصولات از اقلام مصرفی خانگی تا قطعات صنعتی هستند.

ویژگی‌های لوله مبلی

لوله مبلی نیز مشابه هر ماده اولیه‌ی دیگری ویژگی‌هایی دارد که خوب یا بد بودنشان براساس مورد مصرف تعیین می‌شود. در مورد این محصول اکثر این خواص مناسب و کاربردی برای تولید است.

دقت ابعادی بالا

ورق روغنی به عنوان ماده اولیه تولید لوله مبلی ضخامت بسیار ظریف و دقیقی دارد این باعث شده خود لوله هم از نظر قطر داخلی و خارجی دقیق و درست باشد. دقت ابعادی ویژگی بسیار مهمی است به خصوص در زمینه قطعه‌سازی.

کیفیت سطحی مطلوب

کیفیت سطحی این لوله مجدداً به واسطه‌ی ورق روغنی بسیار بالا است. این کیفیت سطحی باعث می‌شود هم سطح لوله به شکل خام مناسب باشد و هم عملکرد مناسبی تحت انواع آبکاری داشته باشد. آبکاری این مقاطع با کیفیت و مستحکم روی سطح باقی می‌ماند.

فرآیندپذیری بالا

این لوله‌ها بسیار فرآیندپذیر هستند؛ این به آن معنا است که به راحتی و با کمترین مشکل فرآیندهای خمکاری، برشکاری، کشش و آبکاری روی آن‌ها انجام می‌شود. ورق روغنی ورقی نرم و منعطف است که به خوبی کشیده و فشرده می‌شود و دقیقاً همین ویژگی ورق هم باعث شده که نهایتاً لوله مبلی فرآیندپذیر باشد.

ارزان قیمت

قیمت لوله مبلی اصفهان به طور کلی ارزان و برای تولید مقرون به صرفه است. قیمت لوله مبلی از حاصل ضرب وزن هر شاخه در قیمت پایه محاسبه می‌شود؛ در نتیجه قیمت آن مستقیماً وابسته به وزن و قیمت پایه است. قیمت پایه این محصولات در مقایسه با سایر فلزات و آلیاژها بسیار مناسب است. ضخامت کم لوله هم باعث می‌شود که وزن نهایی مقطع کم باشد. نتیجتاً لوله مبلی تبدیل به مقطعی ارزان می‌شود که استفاده از آن برای هر تولیدکننده‌ای مناسب است.

قیمت لوله مبلی

کیفیت لوله، کیفیت ورق، نسبت عرضه به تقاضا و حجم صادرات چهار فاکتور اصلی و تأثیرگذار هستند.

1.کیفیت لوله

کیفیت لوله اولین و مهمترین فاکتوریست که زمان خرید باید در نظر گرفته بشود. اهمیت کیفیت به این خاطر است که تعیین‌کننده‌ی عملکرد لوله در مراحل بعدی تولید و تحت فرآیندهای تخصصی است. با توجه به ساختار ساده‌ی این مقاطع کیفیت درزجوش و دقت ابعادی را می‌توان دو فاکتور اصلی برای سنجش کیفیت تولید لوله دانست.

لوله‌های مبلی اکثراً درزدار هستند به این معنا که از ورق روغنی ساخته شده‌اند و برای اتصال لبه‌های ورق به هم از جوشکاری استفاده شده اشت. درزجوش باید محکم و تمیز باشد. محکم به این معنا که اتصالی درست بین دولبه‌ی ورق به وجود بیاید که تحت فرآِیند خم از هم باز نشود. منظور از تمیز بودن درزجوش نبود زائده جوشکاری است. برای جوشکاری بسته به روش انجام آن یا از فلز پرکننده درز استفاده می‌کنند و یا اتصال با ذوب کردن خود ورق ایجاد می‌شود. در هر صورت با جوشکاری زائده‌هایی در درز ایجاد می‌شود. این زائده‌ها برای آبکاری بسیار مشکل‌ساز است چرا که باعث می‌شود بخشی از لوله کیفیت سطحی کاملاً متفاوت از بخش‌های دیگر آن داشته باشد.

منظور از دقت ابعادی دقیق بودن ابعاد سطح مقطع و ضخامت ورق است. این دو فاکتور برای قطعه‌سازی بسیار مهم و اثرگذار است. علاوه بر تولید، دقیق نبودن ابعاد باعث نوسان در وزن و در نتیجه تغییر قیمت نهایی محصولات خریداری شده هم می‌شود. امکان دارد ابعاد سطح مقطع بزرگتر یا کوچکتر از مقدار استاندارد آن باشد. ضخامت نیز به همین شکل امکان دارد با شکل استاندارد آن فاصله داشته باشد یا دچار نوسان در کل طول بشود.

کیفیت لوله تولید شده در واقع بستگی به کارخانه تولیدکننده دارد. تا حدی که نامی چون گروه صنعتی صبا می‌تواند تضمینی برای کیفیت محصول باشد.

2.کیفیت ورق

ورق همان‌طور که به آن اشاره کردیم ماده اولیه برای تولید لوله مبلی یا سایر اشکال مقاطع مبلی است. به همین خاطر بیشترین اثر را بر کیفیت و خواص لوله دارد. اینکه تا چه حد لوله فرآیندپذیر باشد یا کیفیت سطحی و دقت ابعادی آن در چه حدی باشد وابسته به کیفیت ورق است.

در مورد فرآیندپذیری در صورتی که ورق انعطاف کافی نداشته باشد تحت خم یا کشش عملکرد درستی از خود نشان نخواهد داد. در نقطه خم لوله یا پاره و یا تخت می‌شود.

دقت ابعادی نیز تا حدی وابسته به ورق است. اگر ورق در تمام سطح ضخامت یکسانی نداشته باشد از نظر دقت ضخامت، تولیدکننده دچار مشکل خواهد شد.

3.عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یکی از عواملی است که ارتباطی با فرآیند تولید ندارد و فاکتوری بیرونی است. به طور کلی نسبت میزان عرضه محصولات به تقاضایی که در بازار وجود دارد تا حد زیادی تعیین می‌کند قیمت‌ها به چه شکل و چه میزانی تغییر پیدا کند. در صورتی که عرضه بیشتر از تقاضا بشود زیاد بودن موجودی بازار و نبود مصرف‌کننده باعث می‌شود فروشندگان قیمت‌ها را برای جذب مشتری کاهش بدهند. درست برعکس در صورتی که عرضه تغییری نداشته باشد اما حجم تقاضا افزایش پیدا کند طبیعتاً قیمت‌ها شامل درصدی افزایش می‌شود.

4.حجم صادرات

صادرات هم می‌تواند جزو فاکتورهای عمومی اثرگذار بر بازار باشد. ارز بر صنعت فولاد هم تأثیر دارد و باعث ایجاد تغییر در قیمت انواع محصولات آن چون قیمت لوله مبلی می‌شود.

اگر حجم صادرات وابسته به هر عامل داخلی یا خارجی دیگری دچار تغییرات بشود و تغییر در حجم صادرات موجودی داخلی کشور را تحت تأثیر قرار بدهد قطعاً بر قیمت‌های نهایی تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. این‌جا منظور از تغییر موجودی، تغییراتی است که امکان دارد به واسطه‌ی بر هم خوردن نسبت عرضه به تقاضا ایجاد بشود. 

انتهای رپرتاژ آگهی

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا