دانش و علم

ستاره مرده دوباره زنده شد!



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، فعال شدن دوباره این ستاره نوترونی یا«مگنتار»(Magnetar)با دانش فعلی محققان از این اشیای آسمانی عجیب همخوانی ندارد.

محققان هنگامیکه سیگنال های رادیویی عجیبی از نزدیک ترین مگنتار نزدیک زمین (XTE J۱۸۱۰-۱۹۷)که در فاصله ۸ هزار سال نوری قرار دارد، دریافت کردند، متوجه زنده شدن ستاره نوترونی شدند. این کشف با کمک تلسکوپCSIROدر استرالیا انجام شده است.

بیشتر مگنتارها نورهای قطبش یافته منتشر می کنند. یافته های پژوهش جدید حاکی از آن است که نور این مگنتار به طور دایره وار قطبش یافته و در فضا به شکل مارپیچ به نظر می رسد. این امر غیرمنتظره و یا کاملا بی سابقه نیست.

رهبر این گروه و یکی از پژوهشگران CSIRO در این باره می گوید: سیگنال های رادیویی که ما از مگنتارهای دیگر مشاهده کردیم با این نمونه متفاوت بود.XTE J۱۸۱۰-۱۹۷ مقدار انبوهی از نور قطبش یافته دایره وار که دائما در حال تغییر است را منتشر می کند. ما هیچ گاه پدیده ای مانند این مشاهده نکرده بودیم.

مگنتارها مانند تمام ستاره های نوترونی هنگام مرگ ستارگان بزرگ متولد می شوند. هنگامیکه این ستاره ها سوختشان را برای همجوشی هسته ای هیدروژن به هلیوم در هسته هایشان مصرف می کنند، انرژی که از آنها در برابر فشار داخلی گرانش شان محافظت می کند، قطع می شود.

جنگ بین فشار گرانش و امواج رادیویی میلیون ها سال طول می کشد و لایه های خارجی ستاره به وسیله یک انفجار ابرنواختر به سمت خارج پرتاب می شوند و به دنبال آن یک ستاره در حال مرگ بخش اعظم حجم خود را از دست می دهد. این امر سبب می شود هسته ستاره ای با توده ای حدود یک تا ۲ برابر خورشید متلاشی و به جسمی با عرض حدود ۲۰ کیلومتر که به اندازه یک شهر روی زمین است، تبدیل شد. در نتیجه این روند ماده ای که ستاره نوترونی را تشکیل می دهد، چنان متراکم است که اگر یک قاشق چایخوری از آن به زمین آورده شود، حدود ۱۰ میلیون تن وزن خواهد داشت.

ردیابی پالس های رادیویی مگنتار بسیار نادر است. XTE J۱۸۱۰-۱۹۷ فقط یکی از چند نمونه انگشت شمار مگنتار به شمار می رود که چنین امواجی را تولید می کند. تولید امواج رادیویی XTE J۱۸۱۰-۱۹۷ نخستین بار در ۲۰۰۳ میلادی رصد شد اما پس از آن مگنتار به مدت بیش از یک دهه خاموش ماند.

این ستاره نوترونی دوباره در سال ۲۰۱۸ میلادی امواج رادیویی منتشر کرد که تلسکوپی در رصد خانه جودرل بانک در دانشگاه منچستر انگلیس آن را رصد کرد. اما رصد امواج جدید کاملا غیر منتظره است، اما محققان ایده اه درباره زنده شدن ستاره نوترونی و انتشار دوباره این امواج دارند.

به گفته محققان نتایج پژوهش نشان می دهد ماده پلاسمای بسیار داغی بالای قطب مغناطیسی مگنتار وجود دارد که مانند یک فیلتر قطبشی عمل می کند. هنوز مشخص نیست پلاسما چه وضعیتی دارد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا