دانش و علم

کشف یخ مدفون در مریخ به اندازه اقیانوسی کم عمق



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، آژانس فضایی اروپا(ESA) مقداری آب در مریخ کشف کرده که برای پوشاندن این سیاره در اقیانوسی به عمق ۱.۵تا ۲.۷ متر کافی است. این مخزن آبی به شکل یخ غبار آلود زیر خط استوای سیاره سرخ قرار گرفته است.

مدارگرد «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا این کشف را انجام داده است. این ابزار اکنون حدود ۲۰ سال است که روی مریخ عملیات علمی انجام می دهد. هر چند این نخستین باری نیست که شواهدی از یخ در خط استوای سیاره رصد شده، اما اکتشاف جدید بزرگترین مخزن یخ آب ردیابی شده است و به نظر می رسد با یافته های پیشین درباره یخ آب درسیاره سرخ هماهنگ باشد.

توماس واترز از انستتیو اسمیتسونیان آمریکا در بیانیه ESA نوشته است:جالب آنکه سیگنال های رادار با آنچه که تصور می کردیم از لایه یخ ببینیم، همخوانی دارد.

رسوبات یخ ضخیم هستند و حدود ۳.۷ کیلومتر زیر زمین امتداد دارند. روی آنها پوسته ای سخت شده از خاکستر و غبار خشک به ضخامت چند صد متر قرار دارد. یخ موجود کاملا خالص نیست و مقدار زیادی غبار در آن مخلوط شده است. هرچند وجود یخ نزدیکی خط استوا دسترسی به آن را در ماموریت های آینده ساده تر می کند، اما مدفون شدن آن در عمق زیاد به معنای آن است که دسترسی به یخ آب کار مشکلی خواهد بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا