اخبار سایت

خودروی برقی یا خودروی بنزینی؛ کدام‌یک به صرفه‌تر است؟


دلایل زیادی وجود دارد که چرا رانندگان، خودروهای برقی را به خودروهای سنتی ترجیح می‌دهند، اما صرفه جویی در هزینه یکی از بزرگترین دلایل است. در حالی که رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی نیازی به توقف در پمپ بنزین ندارند، باید هزینه‌های مربوط به شارژ، را بپردازند، و این روزها ارزان نیست.

اما هزینه‌های یک خودرو فقط به پر کردن آن با سوخت یا شارژ باتری محدود نمی‌شود. عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از جمله قیمت یک ماشین برقی نسبت به یک ماشین معمولی، نگهداری و بیمه. هزینه‌های جانبی و در دسترس بودن زیرساخت‌ها.

معمولا خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای با موتور احتراق داخلی، قیمت بالاتری دارند. به طور کلی، قیمت یک خودرو بسته به اینکه با بنزین کار کند یا با برق، ممکن است حدود ۵۰۰۰ دلار درمیان همنوعانش نوسان داشته باشد.
 

قیمت سوخت و برق

قیمت بالای برق، همراه با قیمت پایین سوخت در برخی کشورها، شارژ خودروهای برقی را گران‌تر از خودروهای گازسوز کرده است. به عنوان مثال، یک گزارش نشان داد که رانندگان اتومبیل‌های بنزینی، حدود ۱۱.۲۹ دلار برای پر کردن باک اتومبیل خود برای صد مایل رانندگی پرداخت می‌کردند.

این هزینه حدود ۰.۳۱ دلار کمتر از مبلغی بود که رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی در خانه شارژ می‌کردند. در نظر داشته باشید که یک خودروی برقی با شارژر معمولی ۱۶ آمپری ۲۳۰ ولتی که نسبتا کند به حساب می‌آید، برای پر شدن باتری خود به حدود ۸ ساعت شارژ مداوم نیاز دارد. می‌توان از یک شارژر ۳۲ آمپری استفاده کرد که برای خودروهای برقی مختلف، گزینه ایده‌آلی است. زیرا در هر ساعت شارژ، حدود ۴۰ کیلومتر به برد اضافه می‌کند. همه این موارد به طور قابل توجهی هزینه قبض برق شما را افزایش می دهد.

 

 

هزینه های نگهداری

وسایل نقلیه تمام الکتریکی معمولاً نسبت به وسایل نقلیه معمولی به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. زیرا باتری، دستگاه‌های الکترونیکی خودرو و موتور آن، نسبت به خودروهای بنزینی، کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز پیدا می‌کنند.

خودروهای برقی مایعات کمتری دارند و حاوی روغن موتور و مایع گیربکس نیستند که (نیاز به تعمیر و نگهداری منظم داشته باشند) همچنین سایش ترمز به دلیل ترمزهای احیا کننده، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد که به نوبه خود هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد.

باتری‌های خودروهای الکتریکی معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که عمر مورد انتظار خودرو را تامین کنند، اما در نهایت گاهی نیز باید تعویض شوند. در حالی که اطلاعات کاملی در مورد خرابی باتری خودروهای الکتریکی در دسترس نیست، اما بسیاری از تولیدکنندگان، ضمانت‌نامه هایی را برای ۸ سال یا ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر ارائه می‌دهند.

در حالی که سازندگان معمولاً قیمت باتری‌های جایگزین را منتشر نمی‌کنند، اما اگر باتری نیاز به تعویض خارج از دوره گارانتی داشته باشد، انتظار می‌رود هزینه‌های بسیار قابل توجهی متحمل شود. با این حال،پیش‌بینی می‌شود که قیمت باتری با بهبود فناوری و افزایش حجم تولید کاهش یابد.
 

هزینه های بیمه

برای اینکه بتوانید با ماشین خود در جاده رانندگی کنید، نه تنها باید بنزین در باک آن یا برق در باتری آن داشته باشید، بلکه باید بیمه هم داشته باشید! در حالی که هزینه‌های بیمه از در کشورهای مختلف متفاوت است، به طور کلی هزینه بیمه یک خودروی برقی، بیشتر از یک خودروی معمولی است. شاید به دلیل اینکه خودروهای برقی قیمت گران‌تری نیز دارند.

برای تشویق مردم به خرید خودروهای برقی، بسیاری از کشورها معافیت‌های مالیاتی و تخفیف‌هایی ارائه می‌کنند که می‌تواند به کاهش هزینه رانندگی و استفاده از خودروی برقی کمک کند. این معرفی‌ها تفاوت قیمت خودروهای برقی و معمولی را کاهش می‌دهد.
 

در دسترس بودن زیرساخت ها

این جمله که «وقتی به خانه برگشتید، ماشین خود را به برق وصل می‌کنید تا آن را شارژ کنید»، صدق نمی‌کند، زیرا این فقط در مورد کسانی صدق می‌کند که دارای خانه‌های شخصی و گاراژ مجهز به شارژر ماشین الکتریکی هستند.

اما اگر ماشین خود را در جاده یا در یک گاراژ عمومی روباز پارک کنید چه می‌شود؟در هر صورت باید زیرساخت‌هایی را برای شارژ ماشین برقی خود فراهم کنید و این امر، باعث افزایش هزینه رانندگی با ماشین برقی می‌شود. اگر امکان تهیه یک مکان ثابت مجهز برای شارژ وجود نداشته باشد، خود را بین ایستگاه‌های شارژ عمومی در حال حرکت می بینید که علاوه بر زمان انتظار که ممکن است طولانی باشد، هزینه بیشتری برای شارژ خودرو برای شما خواهد تراشید!

همچنین، خانه شما باید بتواند تمام انرژی مورد نیاز یک شارژر EV خانگی را تامین کند که حداقل به ۱۶ آمپر نیاز دارد و با شارژر سریع به ۴۰ آمپر می رسد.
 

 

آیا به ماشین برقی نیاز دارید؟

اگر می‌خواهید سهم خود را برای کمک به محیط زیست انجام دهید، تغییر به سمت یک ماشین الکتریکی برای کاهش ردپای کربن انتخاب عالی و موثری است. اگر قصد خرید یک خودروی برقی برای کاهش هزینه های سوخت را دارید، به شما توصیه می کنیم با در نظر گرفتن کشوری که در آن زندگی می کنید و تمام هزینه هایی که به آن اشاره کردیم، محاسبات خود را به خوبی انجام دهید.

در نهایت، اگرچه خودروهای برقی در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی می‌توانند گران باشند، اما این پتانسیل را دارند که در درازمدت با هزینه‌های عملیاتی، نگهداری و بیمه کمتر در هزینه های شما صرفه جویی کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا