اخبار سایت

FTC نظارت بر رقابت در حوزه ابری را به عرصه هوش مصنوعی مولد گسترش می‌دهد


کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نظارت خود بر ارائه‌دهندگان خدمات ابری را تقویت کرد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از سیودایو، لینا خان، رئیس FTC، به شیوه‌های صدور مجوز نرم‌افزار، هزینه‌های خروج (egress fees) و قراردادهای حداقل‌هزینه‌کرد به عنوان تهدیدهای بالقوه اشاره کرد. او در یک جلسه علنی که این آژانس برای اعلام رویکرد ویژه‌اش به منظور بررسی مضرات شبیه‌سازی (کلونینگ) صدا توسط هوش مصنوعی و شنیدن نظرات عمومی در مورد رقابت در حوزه ابری برگزار کرد صحبت می‌کرد.
 
خان گفت: «شرکت‌ها، مثل دولت آمریکا، برای تأمین خدمات خود به ارائه‌دهندگان ابری متکی هستند. در حال حاضر در درجه اول سه ارائه‌دهنده ابر هستند که در حال تصاحب اکثریت بازار هستند چرا که رایانش ابری به طور فزاینده‌ای به عنوان زیرساخت کلیدی عمل می‌کند.»
 
FTC در ماه مارس تحقیقاتی را درباره رقابت در حوزه ابری آغاز کرد و عزم خود را برای کسب اطلاعات در مورد روش‌های فرامقیاسی کسب‌وکار اعلام نمود. ظهور ابزارهای هوش مصنوعی مولد نگرانی‌های این آژانس را تشدید کرده است.
 
خان گفت: «رایانش ابری یک ورودی کلیدی برای فناوری‌های هوش مصنوعی است. درک کامل پویایی‌های این لایه امروز حتی مهم‌تر و مرتبط‌تر از حتی اوایل امسال شده است».
 
مدل‌های زبان بزرگ شدیداٌ نیازمند زیرساخت، حجم عظیمی از رایانش را مصروف خود می‌سازند و سازمان‌ها برای دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی به بازارهای مبتنی بر ابر روی آورده‌اند. در حال حاضر، این فن‌آوری‌ها به شکلی تنگاتنگ به هم گره خورده‌اند.
 
نیک جونز، مشاور ارشد فناوری در دفتر فناوری FTC، در این جلسه گفت: «شرکت‌های هوش مصنوعی اغلب به شدت به ارائه‌دهندگان ابر برای استقرار محصولات یا فناوری‌های هوش مصنوعی خود وابسته هستند».
 

تشدید رقابت در حوزه ابری

این تحقیقات تنش‌ها را در میان سه ارائه‌دهنده بزرگ ابری در طی تابستان افزایش داد.
 
در ماه ژوئیه، گوگل، در پاسخ به درخواست FTC برای اظهارنظر علنی، مایکروسافت را به دلیل محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و هزینه‌های اضافی برای مشتریانی که تلاش می‌کنند بار کاری را به رقبای آژور منتقل کنند، سرزنش کرد.
 
AWS و مایکروسافت نیز در پاسخ‌هایی جداگانه تصویری بهتر از رقابت بازار ابری را ترسیم کردند.
 
در عین حال، «ارائه‌دهندگان خدمات زیرساخت ابری در اروپا»، که کنسرسیومی صنعتی است که AWS را شامل می‌شود، در شکایتی که یک سال پیش به اداره کل رقابت کمیسیون اروپا ارسال شد از مایکروسافت نام برد.
 
گروه تحقیقاتی سینرژی دریافته است که در حال حاضر این سه غول فناوری دو سوم بازار ابر عمومی را در دست دارند. AWS همچنان نیروی غالب است و تقریباً یک سوم هزینه‌کردهای ابری را به سمت خود جذب کرده است و مایکروسافت و گوگل به ترتیب ۲۳ و ۱۱ درصد از بازار را در اختیار دارند.
 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا