فناوری های نوین

آناناس به روش جدید کاشت می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیر عامل یک شرکت خدماتی دانش بنیان ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: مجموعه ما مفتخر به دریافت نشان دانش‌بنیان برای کشت بافت گیاه آناناس به روش نوین است. این نشان به دلیل نوآوری در روش نمونه‌گیری و هورمون‌تراپی در کشت بافت به ما اعطا شده است. روش نوین کشت بافت هورمونی که در مجموعه ما به کار گرفته می‌شود، منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌ها شده است.

حسین بیات در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: شرکت ما در زمینه ارائه خدمات مهندسی کشاورزی فعالیت می‌کند و در دو حوزه جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی تمرکز دارد. ورود به مبحث کشت گیاه آناناس، دریچه‌ای نو به سوی فعالیت در زمینه کشت سایر گونه‌های گیاهی نیز به روی ما گشود. به عنوان مثال، در حال حاضر در زمینه کشت گونه آرگان که به دلیل مقاومت به اقلیم‌های خشک و نیاز آبی کم حائز اهمیت است، به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم و در آینده نیز کشت گونه‌های دیگر را به سبد محصولات خود اضافه خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به تمرکز فعالیت ما بر روی مسائل کشاورزی، توسعه کشت برخی گونه‌ها در راستای بیابان‌زدایی نیز در دستور کار ما قرار دارد. کشت بافت، روشی کارآمد برای تکثیر این گیاهان است. به عنوان مثال، کشت گیاه کهور ایرانی که به دلیل سختی کشت، تولید آن با چالش‌هایی روبرو است، از طریق کشت بافت امکان‌پذیر شده است. خوشبختانه در کنار کشت گیاه آناناس، توانسته‌ایم به کشت سایر گونه‌های گیاهی مورد نیاز در این زمینه نیز بپردازیم.

مدیر عامل شرکت تولیدی خدماتی بهارآوران نسترن در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتر برخوردار اظهار داشت: هدف مجموعه ما فعالیت در مناطق کمتر ‌برخوردار و توسعه پایدار این مناطق از طریق کشت گیاهان کم‌آبخواه و سازگار با اقلیم خشک است. در حال حاضر تمرکز فعالیت ما بر روی کشت گیاهان ارگان، خرمای مجون و گز روغنی در استان هرمزگان است. کشت دیم این گیاهان، علاوه بر نیاز آبی کم، مزایای دیگری از جمله افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد اشتغال برای ساکنین محلی و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها را به همراه دارد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا