فناوری های نوین

خاک رسانای برق کشت گیاهان را تسریع می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، هیدروپونیکز روشی شامل کشت گیاهان با استفاده از محلول مغذی مبتنی بر آب به جای استفاده از خاک است. این روش مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و تمام مواد مغذی را در سیستم حفظ می کند. این ویژگی در عملکردهای کشاورزی سنتی غیرقابل دستیابی است. از روش هیدروفونیکز در کشاورزی عمودی برای کشت کاهو، گیاهان و سبزیجات استفاده می شود.

محققان این خاک را eSoil نامیده اند که رسانای برق است و به طور خاص برای کشاورزی هیدروپونیک طراحی کرده است. آزمایش های آنها نشان داد گیاهان جو که در این خاک رسانای الکتریکی پرورش می یافتند، تنها در ۱۵ روز که ریشه‌هایشان تقویت الکتریکی داده شد، ۵۰ درصد بیشتر رشد کردند.

پروفسور النی استارورینیدو مولف ارشد این تحقیق و استادیار دانشگاه لینکوپینگ در این باره می گوید: با کمک این روش می توان با استفاده از منابع کمتری نهال را پرورش داد. هنوز نمی دانیم این روش چگونه عمل می کند و چه مکانیسم های زیست شناختی در آن وجود دارند اما متوجه شدیم نهال ها نیتروژن را بهتر فراوری می کنند اما تاثیرات شبیه سازی الکتریکی براین فرایند مشخص نیست.

محققان توضیح دادند با کمک روش هیدروپونیک افراد بیشتر اوقات از پشم معدنی برای کشت گیاهان استفاده می کنند اما این روند برای حفظ محیط زیست مناسب نیست و انرژی زیادی مصرف می کند.

از سوی دیگر eSoil از سلولز و یک پلیمر رسانا ساخته شده است. این ترکیب جدید نیست اما نخستین باری است که برای کشت گیاهان با این روش استفاده می شود.

پیش از این نیز محققان از برق ولتاژ بالا برای کمک به رشد گیاهان استفاده کردند اما eSoil از انرژی بسیار کمی استفاده می کند و ایمن است. محققان معتقدند این روش به تحقیقات بیشتری درباه هیدروپونیکز منجر می شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا