دانش و علم

ضرورت توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی علوم پزشکی متناسب با نیاز جامعه



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی گفت: هزینه های پژوهش هم در دنیا و هم در ایران بالارفته است. در سال های گذشته بودجه های ما ثابت بوده و از طریق برنامه هفتم و نهادهای مسؤول، همچون سازمان برنامه و بودجه پیگیری شده تا بودجه تحقیقات علوم پزشکی ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: در کنار بودجه ها نیازمند توسعه زیرساخت های تحقیقاتی و فناوری، مطابق با نیاز جامعه و توسعه علم و فناوری و کسب جایگاه های برتر در دنیا هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: جشنواره رازی از سال ۷۴ هر سال برگزار می شود و در این جشنواره از محققان، پژوهشگران و فناوران برتر با تاکید بر تحقیقات باکیفیت، تقدیر می شود.

وی با بیان این که در این دولت برای اولین بار آیین نامه اجرایی جشنواره رازی در شورای معاونان وزارت بهداشت مطرح و اصلاح شده است، افزود: بیست و نهمین جشنواره رازی مصادف با میلاد امام جواد (ع) در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

پناهی خاطرنشان کرد: بیشترین هدف جشنواره امسال شناسایی محققان و فناوران برتر و تقدیر از پژوهش های مساله محور است. از اهداف دیگر جشنواره امسال کشف استعدادهای درخشان در محققان جوان و دانشجو برای تقویت تحقیقات در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است. همچنین از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و نهادهای فعال برتر نیز تقدیر می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در جشنواره بیست و نهم رازی از محققان و نهادهای تحقیقاتی تقدیر می شود، گفت: ۲۰ نفر از برگزیدگان شخصیت حقیقی و ۴۸ نفر نیز نهادهای حقوقی همچون دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان هستند.

پناهی اضافه کرد: در بخش حقوقی ۴ محقق، ۳ مخترع، ۲ فناور، ۳ محقق جوان، ۲ دانشجوی فناور، ۲ پژوهش کاربردی، ۲ طرح تحقیقاتی و ۱۰ دانشگاه برتر مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی ادامه داد: ۲ سال است که واژه «فناوری» را به جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی افزوده ایم، بنابراین، امسال از ۶ مرکز رشد، ۱۹ مرکز تحقیقاتی، ۳ شرکت محصول برتر، یک شرکت دانش بنیان و واحدهای توسعه بالینی بیمارستان ها در بخش فناوری تجلیل می کنیم. همچنین، از ۶ مجله فارسی و انگلیسی و از ۱۹ مرکز تحقیقاتی که فعالیت های کاربردی داشته و حل مساله انجام داده اند نیز تقدیر خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حوزه سیاستگذاری های تحقیقات و فناوری علوم پزشکی با نگاه سیاست های حمایتی، تغییرات زیادی انجام شده است. به این ترتیب که ما خودمان اعلام نیاز می کنیم و متناسب با زیرساخت های مراکز تحقیقاتی، نیازها را برای انجام پژوهش های لازم دراختیار محققان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های علوم پزشکی قرار می دهیم.

پناهی یادآور شد: نگرش عدالت محوری در اختصاص بودجه ها حاکم شده و این بودجه ها در اختیار همه محققان قرار می گیرد، زیرا عدالت محوری از سیاست های کلان دولت است و در وزارت بهداشت هم به صورت جدی پیگیری می شود.

وی تاکید کرد: طی دو سال گذشته، تمام مراکز تحقیقاتی و فناوری متناسب با فعالیت شان، پشتیبانی شده اند. تحقیقات را مردمی کرده ایم تا نتایج‌اش در سفره مردم دیده شود. به عنوان مثال، در حوزه های دارو، ملزومات مصرفی پزشکی، بار بیماری ها، پرفشاری خون و دیابت که جزو نیازهای فعلی جامعه است، تحقیقات توسعه یافته یا پر رنگ تر می شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین در جریان پویش ملی سلامت ۴۰ مرکز تحقیقاتی مرتبط با بیماری های غیرواگیر از جمله پرفشاری خون و دیابت مورد هدف قرار گرفته اند و معاونت بهداشت نیز طی مکاتبه ای ۱۰ طرح تحقیقاتی کلان را به ما اعلام کرده که از طریق موسسه نیماد به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برنامه «سلامت خانواده» نیز یکی دیگر از هدف گذاری هاست که در این خصوص، مراکز مرتبط شناسایی شده و از محل حمایت های یک درصد و ماده ۵۶ به همه دانشگاه های علوم پزشکی ماموریت ویژه پژوهشی ابلاغ شده است.

وی با بیان این که در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی عملکرد ۸۰۷ محقق در بخش حقیقی مورد بررسی قرار گرفته است که این رقم سال گذشته حدود ۵۰۰ محقق بود، گفت: شاخص های ارزشیابی نیز تغییر یافته است. به عنوان مثال، قبلا صِرف داشتن مجله توسط یک دانشگاه امتیاز داشت، ولی اکنون مجلاتی امتیاز دارند که مقالات ISI داشته باشند. یعنی به جای حجم تحقیقات، اثرگذاری تحقیقات دارای امتیاز شده است.

پناهی با اشاره به اینکه رییس شورای عالی سیاستگذاری جشنواره رازی وزیر بهداشت است، اظهار کرد: متناسب با شعار امسال که «مهار تورم و رشد تولید» بود، پنج کمیته علوم پایه، علوم بالینی، فناوری، دانشجویی و نیز برای اولین بار کمیته بهره وری و ارتقای سلامت، جهت بررسی تحقیقات، فناوری ها و آثار رسیده به جشنواره بیست و نهم رازی، تشکیل شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا