اخبار سایت

افسردگی فصلی چیست و چه علائمی دارد؟


تنها تفاوت اختلال عاطفی فصلی (seasonal affective disorder (SAD)) با افسردگی در این است که این اختلال با عوض شدن فصل‌ها به ویژه فرارسیدن زمستان پدید می‌آید. این در حالی است که ممکن است اختلال عاطفی فصلی با ناراحتی گذرا و بی‌حوصلگی ناشی از هوای ابری یا بارانی اشتباه گرفته شود. 

هرچند اختلال عاطفی اصلی ممکن است در بهار و تابستان نیز زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد اما اغلب با کوتاه و کم‌نور شدن روزها و سرمای هوا پدیدار می‌شود. 

مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی با کاهش انگیزه، انرژی و تغییر خلق و خوی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. 

از دیگر علائم این اختلال می‌توان به حساس شدن بیش از حد، به دشواری از تختخواب خارج شدن، عصبی بودن، بی‌انگیزه شدن در انجام فعالیت‌های روزمره و مصرف غذاهای پرکالری اشاره کرد. 

 

اختلال عاطفی فصلی به دلایل تشابه بین علائم آن و نشانه‌های افسردگی ممکن است با این بیماری و دیگر اختلال‌های روانی اشتباه گرفته شود. 

درمان به کمک تابش نور و راه‌های کمک به تغییر شیوه زندگی مانند انجام مرتب تمرین‌های ورزشی و بهبود رژیم غذایی می‌تواند به مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی کمک کند.

ابتلا به اختلال عاطفی فصلی در میان افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند رواج بیشتری دارد. احتمال داده می‌شود که زمستان سردتر، کم‌نورتر و طولانی‌تر در ارتفاعات باعث افزایش شمار مبتلایان می‌شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا