اخبار سایت

مرکز ملی رقابت: ساترا صلاحیت تنظیم‌گری ندارد




مرکز ملی رقابت نسبت به اقدام اخیر ساترا، بازوی مقررات‌گذاری سازمان صداوسیما در حوزه صوت‌وتصویر فراگیر فضای مجازی، برای تشکیل شورای رقابت در این حوزه واکنش نشان داده و در اطلاعیه‌ای تاکید کرده که برخلاف ادعای ساترا شورای رقابت در این شورای تازه تاسیس حضور ندارد. همچنین در این اطلاعیه مرکز ملی رقابت، ساترا را فارغ از اینکه فاقد اختیارات قانونی لازم در این زمینه است، به دلیل وابستگی به صداوسیما، فاقد بی‌طرفی لازم برای دخالت در تنظیم‌گری رقابت این بازار معرفی کرده است.

براساس خبری که در سایت مرکز ملی شورای رقابت منتشر شده، این مرکز تاکید کرده که هیچ‌گونه هماهنگی کتبی یا شفاهی با شورای رقابت برای حضور در این شورای تازه تاسیس توسط ساترا صورت نگرفته است. همچنین در این اطلاعیه، شورای رقابت صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی توسط ساترا یک شورای خود خوانده معرفی شده که تایید آن توسط شورای رقابت نیز یک شایعه است.

در ادامه این اطلاعیه شورای رقابت با استناد به مواد قانونی گفته است:  شورای رقابت به موجب ماده (۶۲) قانون اجرای سیاست‌های کلّی اصل (۴۴) قانون اساسی، «تنها مرجع» رسیدگی به رویه‌های ضدرقابتی است و مطابق ماده (۴۳) قانون مزبور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های عمومی، دولتی، تعاونی و خصوصی مشمول اختیارات شورای رقابت هستند و برای رسیدگی و برخورد با رفتارهای ضدرقابتی، قانون‌گذار ابزارهای متنوعی را برای شورای رقابت در نظر گرفته است.»

در این اطلاعیه آمده است که یکی از اصول مهم تنظیم‌گری رقابت، موضوع استقلال از ذی‌نفعان است که در طراحی شورای رقابت در قانون، به این موضوع توجه زیادی شده است. همچنین مرکز ملی رقابت در اطلاعیه خود تاکید کرده که وابستگی نهاد تنظیم‌گر به بازیگران بازار باعث می‌شود تصمیم‌های آن از منظر منافع عمومی خدشه‌دار شود و به سمت منافع برخی از بازیگران بازار جهت‌گیری احتمالی داشته باشد.

از سوی دیگر مرکز ملی رقابت اعلام کرد که ساترا (وابسته به سازمان صداوسیما) فارغ از اینکه فاقد اختیارات قانونی لازم در این زمینه است، به دلیل حضور پررنگ رسانه‌های وابسته به صداوسیما (همچون تلوبیون) در این بازار فاقد بی‌طرفی لازم برای دخالت در تنظیم‌گری رقابت این بازار است.

مرکز ملی رقابت در پایان یادآور شده مواردی که به آنها اشاره کرده، ناظر به تنظیم‌گری رقابت بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است و نسبت به تنظیم‌گری محتوایی این رسانه‌ها ساکت است.

دو هفته پیش بود که ساترا خبر داد که شورای رقابت صوت‌و‌تصویر فراگیر در فضای مجازی با هدف تنظیم و نظارت بر رقابت در صنعت مدیا و رسانه‌ها با حضور مدیران ساترا و نمایندگان شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مجمع «رصتا» تشکیل شده است.

   در همین زمینه بخوانید:

   – ساترا برای تنظیم‌گری رقابت در بازار صوت و تصویر فراگیر مجازی بی‌طرف نیست

منبع: دنیای اقتصاد

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا