فناوری های نوین

سازمان غذا و دارو درباره توزیع آنلاین دارو کوتاه آمد


مسعود شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت فروش اینترنتی دارو توسط پلتفرم ها اظهار کرد: تیرماه سال گذشته معاونت علمی مصوبه ای را در خصوص فروش اینترنتی دارو با همکاری وزارت بهداشت داشت که به تصویب هیات وزیران هم رسید. براساس مهلت دو ماهه، مقرر شد وزارت بهداشت دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند اما با توجه به بحران دارو و تغییرات مدیران سازمان غذا و دارو در آن زمان این امر محقق نشد.

دبیر کارگروه تنظیم گیری و سیاستگذاری در ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی افزود: بعد از این موضوع با پیگیری هایی که معاونت علمی داشت، در جلسات متعدد از معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخواست داشتیم به این موضوع ورود کند که در نهایت مصوبه ای برای فروش اینترنتی دارو در تیرماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد. البته بعد از این مصوبه باز هم سازمان غذا و دارو موضوع را به گونه ای دیگر عقب انداخت و اعلام کرد تکلیفی به گردن ما نیست که باز هم معاونت حقوقی ورود و بر مصوبه هیات وزیران تاکید کرد.

شریفی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان غذا و دارو از موضع گیری‌های قبلی خود درباره ممنوعیت فروش اینترنتی دارو کوتاه آمده است، خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به موضوع گیری های قبلی مدیران سازمان داشته باشیم، آن ها اعلام می کردند این حرکت کاملا غیرقانونی است ولی در حال حاضر خوشبختانه حرکتی تحول گرایانه را آغاز کرده اند.

دبیر کارگروه تنظیم گیری و سیاستگذاری در ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ادامه داد: در حال حاضر تصمیم بر این شده که سازمان و غذا و دارو دستورالعملی را برای ساماندهی فروش اینترنتی دارو تدوین کند و معاونت علمی هم از این موضوع استقبال می کند و البته ما هم حساسیت های حوزه سلامت را می پذیریم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد معاونت علمی با پلتفرم هایی که می خواهند در این عرصه فعالیت کنند، گفت: در این جلسات حساسیت‌های سازمان غذا و دارو مثل مشخص بودن مبدا داروخانه، موضوع رعایت نسخه الکترونیک برای ثبت داروهای با نسخه یا بدون نسخه و … را به پلتفرم ها منتقل کردیم.

شریفی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۲ پلتفرم به فروش اینترنتی دارو اقدام می کنند، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از پلتفرم ها وجود دارند که پتانسیل فروش اینترنتی دارو را دارند به طور مثال یکی از همین پلتفرم ها بیان می کرد ۱۳ سال در انتظار اخذ مجوز فروش دارو است. معاونت علمی تلاش می کند تا حد امکان موانع پلتفرم ها را برای اخذ مجوز و فروش دارو از سر راه آن ها بردارد.

دبیر کارگروه تنظیم گیری و سیاستگذاری در ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی درباره مزیت‌های فروش اینترنتی دارو نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از بیماران خاص به علت محدودیت دارو، بالاجبار باید به چندین داروخانه سرکشی کنند اما با اینترنتی شدن فروش دارو، علاوه بر اینکه وقت و هزینه کمتری برای آن ها دارد، اجتماع بیماران نیز در داروخانه ها کمتر می شود.

به گزارش مهر، در همین رابطه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت به تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، از عدم تدوین دستورالعمل توزیع آنلاین دارو انتقاد کرد. در این نامه به وزیر بهداشت اخطار داده شده که پرونده ترک فعل برای او در کمیسیون در حال تکمیل است و در صورت اتمام مهلت چهارماهه هیئت مقررات‌زدایی و عدم تعیین تکلیف، ضمانت اجرایی کمیسیون اصل ۹۰ فعال خواهد شد.

نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در این نامه همچنین تأکید کرده است، زمان ابهام‌افکنی‌ها به پایان رسیده و اکنون زمان تدوین دستورالعمل فوق (ارسال و توزیع اینترنتی دارو) با مشارکت ذی‌نفعان اقتصادی است.

سازمان غذا و دارو درباره توزیع آنلاین دارو کوتاه آمد

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا