فناوری های نوین

ایستگاه فضایی بین المللی از زباله فضایی فرار کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، این درحالی است که تا چند ساعت دیگر یک کپسول باری که اسپیس ایکس به فضا فرستاده به مقصد خود خواهد رسید.

مقامات راسکاموس، سازمان فضایی روسیه در تلگرام اعلام کردند کپسول باری روسی پروگرس که به ایستگاه فضایی بین المللی متصل است، روز گذشته موتورهای خود را روشن کرد تا طی یک مانور از برخورد با زباله فضایی جلوگیری کند.

طبق بیانیه راسکاموس، موتور کپسول دیروز در ساعت ۱۵:۰۷ دقیقه به وقت گرینویچ به مدت ۵ دقیقه (۳۱۶.۵ثانیه) روشن شد و مدار حرکت ایستگاه فضایی بین المللی را حدود ۹۰۰ متر ارتقا داد.این درحالی است که به طور معمول متوسط ارتفاع این ایستگاه تا سطح زمین ۴۰۰ کیلومتر است.

ناسا هنوز تاثیر این مانور روی عملیات های ایستگاه فضایی بین المللی را اعلام نکرده است.

مانور مذکور در حالی انجام شد که روز پنجشنبه اسپیس ایکس یک کپسول باری به فضا ارسال کرد که قرار است تا چند ساعت دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی برسد.

هرچند مانورهای ایستگاه فضایی بین المللی برای اجتناب از زباله ها باید محافظه کارانه انجام شود اما این آزمایشگاه بیش از هر زمان دیگری در حال تغییر مکان است. از سال ۱۹۹۹ میلادی تا دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ایستگاه فضایی بین المللی مجبور شده ۳۲ بار مسیر حرکت خود را تغییر دهد تا از برخورد با زباله فضایی اجتناب کند.

البته کل مانورهای اجتناب از زباله به ۳۷ مورد رسید و فقط در آگوست ۲۰۲۳ میلادی ۲ برابر بیشتر شد.

در این میان ایستگاه فضایی بین المللی در انجام مانورهای جاخالی دادن از زباله های فضایی تنها نیست اما تعداد ماهواره هایی که به فضا ارسال می شود، بیشتر شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا