اخبار سایت

استفاده از اینترنت با کاهش خطر بروز زوال عقل ارتباط دارد



یافته‌های این پژوهش، که در شماره ماه اوت نشریه انجمن پیرپزشکی آمریکا (American Geriatrics Society) منتشر شده است، نشان می‌دهد که در واقع، استفاده بلندمدت از اینترنت در اواخر دوره بزرگسالی با تاخیر در بروز زوال شناختی ارتباط دارد.

با وجود این، نویسندگان این مقاله پژوهشی، از دانشکده بهداشت عمومی جهانی (Global Public Health) در دانشگاه نیویورک، گفتند «پژوهش بیشتری لازم است تا پیامدهای منفی احتمالی استفاده مفرط معلوم شود».

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این پژوهشگران با استفاده از «مطالعه سلامت و بازنشستگی» در دانشگاه میشیگان، یک نظرسنجی بلندمدت که حاوی اطلاعاتی در مورد حدود ۲۰ هزار آمریکایی مسن است، داده‌های گروه سنی ۵۰ تا ۶۵ سال را که تا ۱۷ سال یا اندکی بیشتر به زوال عقل (دمانس) مبتلا نشده بودند، دنبال کردند.

در این مقاله آمده است که در فاصله سال‌ ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸، هماهنگ‌کنندگان پژوهش دانشگاه میشیگان هر دو سال یک بار از شرکت‌کنندگان نظرسنجی کردند، و از آن‌ها پرسیدند آیا «مرتب» از اینترنت استفاده می‌کنند و، اگر این‌طور است، مدت‌زمان استفاده‌شان از اینترنت را مشخص کنند.

آن‌ها پاسخ‌های گوناگونی دریافت کردند و ۶۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که مرتب از اینترنت استفاده می‌کنند، و ۲۱ درصد تغییرهای قابل‌ملاحظه‌ای در عادت استفاده‌شان از اینترنت در مدت مشارکت در این تحقیق گزارش کردند. در بازه زمانی این تحقیق، برخی شرکت‌کنندگان یا فوت کردند یا به زوال عقل مبتلا شدند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که «استفاده منظم از اینترنت، در مقایسه با استفاده گاه‌و‌بیگاه، خطر ابتلا به زوال عقل را تقریبا به نصف می‌رساند».

 




نویسندگان پژوهش جدید خطر ابتلا به زوال عقل را در میان شرکت‌کنندگانی که کاربران فعال بودند ۱.۵۴ درصد تشخیص دادند، در حالی که خطر ابتلا در شرکت‌کنندگانی که کاربر اینترنت نبودند به نظر می‌رسید به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بالاتر و ۱۰.۴۵ درصد بود.

با وجود این، پژوهشگران یک هشدار هم دادند. بین استفاده مفرط از اینترنت و ابتلا به زوال عقل نیز ظاهرا ارتباط وجود دارد.

به نظر می‌رسید خطر ابتلا به زوال عقل در کسانی که بیش از دو ساعت در روز از اینترنت استفاده می‌کردند افزایش یافته بود.

گاوون چو، یکی از پژوهشگران، به خبرگزاری مدسکیپ مدیکال نیوز (Medscape Medical News) گفت: «در میان افراد مسن، کاربران همیشگی اینترنت در مقایسه با کاربران گاه‌و‌بیگاه ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشته باشند، و بازه‌های زمانی طولانی‌تر استفاده مرتب از اینترنت در سال‌های پایانی بزرگسالی ممکن است به کاهش خطر بروز زوال عقل در سال‌های بعد کمک کند.»

«با وجود این، استفاده مفرط روزانه از اینترنت ممکن است اثر منفی داشته باشد و افراد مسن را در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دهد.»

در این پژوهش آمده است که «پایین‌ترین خطر در بزرگسالانی مشاهده شد که استفاده‌شان بین ۰.۱ تا ۲ ساعت بود، گرچه به‌دلیل کوچکی گروه نمونه، برآوردها قابل‌توجه نبود». 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا