اخبار سایت

متا برای جذب کودکان از تکنیک‌های اعتیاد‌آور استفاده می‌کند


بر اساس یک شکایت تازه، متا (شرکت مادر اینستاگرام و فیس‌بوک) شبکه‌های مجازی‌اش را به طور هدفمند برای معتاد کردن کودکان طراحی کرده و آگاهانه به کاربران زیر سن قانونی اجازه داده است حساب کاربری داشته باشند.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، این شکایت بخش اصلی از شکایتی ۲۳۳ صفحه‌ای است که دادستان‌های کل ۳۳ ایالت آمریکا اواخر اکتبر علیه متا طرح کردند. آن‌ها ادعا می‌کنند شرکت متا بدون آنکه فاش کند، میلیون‌ها گزارش از فعالیت کاربران زیر سن قانونی در اینستاگرام دریافت کرده، اما تنها بخشی از آن حساب‌ها را غیرفعال کرده است.

بر اساس این شکایت، متا در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰۲ هزار گزارش از کاربران زیر ۱۳ سال در اینستاگرام دریافت کرده، اما کمتر از نیمی از آن‌ها، یعنی ۱۶۴ هزار حساب گزارش‌شده در آن سال را «به دلیل احتمال زیر ۱۳ سال داشتن» غیرفعال کرده است. این شکایت خاطرنشان می‌کند که متا گاه تا ۲.۵ میلیون حساب متعلق به کودکان را در دست رسیدگی دارد.

متا هم‌زمان با ثبت این شکایت در ماه اکتبر، در بیانیه‌ای درباره «مسیری که دادستان‌های کل در پیش گرفته‌اند» ابراز ناامیدی کرد. گاردین به نقل از شرکت متا نوشت که این شرکت مصمم است «تجارب آنلاین امن و مثبت برای نوجوانان فراهم کند و تاکنون بیش از ۳۰ ابزار برای حمایت از نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها معرفی کرده است».

سخنگوی متا روز دوشنبه هم در بیانیه‌ای به این شکایت واکنش نشان داد و گفت این شکایت «با استفاده از نقل‌قول‌ها و اسناد گزینشی» تنظیم شده است.

 

دادستان‌ها در این شکایت مدعی‌اند که متا اطلاعات شخصی تمامی کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام از جمله افراد زیر سن قانونی را جمع‌آوری می‌کند. به گفته دادستان‌ها، متا با جمع‌آوری این داده‌ها، قانون فدرال حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان را که در سال ۱۹۹۸وضع شد، نقض می‌کند.

متا در مقابل، با اذعان به «پیچیدگی چالش تایید سن افراد به‌ صورت آنلاین»، می‌گوید این شرکت هر زمان کاربران زیر سن قانونی پیدا کند، آن‌ها را حذف می کند.

دادستان‌های ایالتی در بخش دیگری از این شکایت ادعا می‌کنند که راهبرد تجاری متا برای رشد و سود بیشتر مبتنی بر «زمان صرف‌شده» است. این اصطلاح به مدت زمانی اشاره دارد که وب سایت می‌تواند کاربران را در پست‌ها، تصاویر، ویدیوها و سایر محتواها نگه دارد. بر اساس این شکایت، هرچه کاربر بیشتر در این شبکه‌های مجازی بماند، متا می‌تواند علاوه بر سود حاصل از تبلیغات، اطلاعات شخصی بیشتری جمع‌آوری کند.

این شکایت مدعی است که یکی از راه‌هایی که متا کاربر را در شبکه‌های اجتماعی‌اش نگه می‌دارد، بهره‌گیری از فناوری خاصی به نام «الگوریتم‌های توصیه» است. الگوریتمی که بنا به ادعای دادستان‌ها، هیچ پیام خاصی را تبلیغ نمی‌کند، در عوض بسته به هر کاربر می‌تواند متفاوت عمل ‌کند. به این صورت که با شناسایی مواردی که احتمالا کاربر با آن درگیر است، به طور فزاینده، مطالبی مشابه را برای به حداکثر رساندن زمان صرف‌شده و همین‌طور جمع‌آوری داده‌های کاربر نمایش می‌دهد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا