اخبار سایت

کلاهبرداری ۶ میلیون دلاری از اپل با پس دادن آیفون و آیپدهای تقلبی!




مقامات دادستانی فدرال آمریکا می‌گویند سه برادر و همسرانشان که با همدستی با یکدیگر، طرحی را برای کلاهبرداری از شرکت اپل در کانادا و آمریکا طراحی و اجرا کرده بودند به زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، ژیمین و ژیتینگ لیائو، دو برادر، حکم ۴۱ ماه حبس دریافت کرده‌اند. قرار است حکم برادر سوم نیز در ماه اکتبر اعلام شود. همسران آنها نیز که به همدستی در این کلاهبرداری متهم شده بودند، به جرم خود اعتراف کرده و به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.

هشت شریک دیگر این افراد نیز به جرم خود اذعان کرده‌ و منتظر حکم دادگاه هستند.

این برادران اهل سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا با همراهی همسران و همدستانشان ابتدا آیفون‌ها و آیپد‌های تقلبی را از چین وارد کرده و سپس با مراجعه به فروشگاه‌های اپل تلاش می‌کردند این دستگاه‌ها را با آیفون‌ها و آیپدهای اصل مبادله کنند.

بنا بر گفته دادستانان، «ژیمین لیائو» شخصاً از ۱۰۵ فروشگاه اپل در ۲۲ ایالت آمریکا بازدید کرده و سعی کرده بود حدود ۷۲۰ آیفون و آی‌پد تقلبی را مبادله کند. همچنین ژیتینگ لیائو نیز شخصاً به دستکم ۲۰۰ فروشگاه اپل در ۱۸ ایالت آمریکا و همینطور کانادا رفته و تلاش کرده بود ۷۱۸ آیفون و آی‌پد تقلبی را مبادله کند.

مطابق اعلام دادستان‌ها، متهمان در طول این طرح که حدود هشت سال در جریان بود تلاش کردند بیش از ۱۰ هزار محصول تقلبی را در فروشگاه‌ها مبادله کنند. محصولات اصلی دریافتی سپس به کشورهای خارجی صادر می‌شد که در نتیجه ضرری ۶.۱ میلیون دلاری را برای شرکت اپل به همراه داشت.

پیشتر نیز دو دانشجوی چینی به نام‌های «یانگ‌یانگ ژو» و «کوان ژیانگ» مشغول به تحصیل در کالج ایالت اورگان آمریکا توانسته‌ بودند با فریب شرکت اپل، حدود یک میلیون دلار درآمد کسب کنند.

این دو با همدستی شریک دیگر خود که در چین ساکن بود بیش از ۳ هزار آیفون کارکرده را از این کشور دریافت کرده و بعد از دستکاری این آیفون‌ها، آن‌ها را با فرم‌های درخواست تعمیر به شرکت اپل می‌فرستادند و ادعا می‌کردند که این تلفن‌های همراه روشن نمی‌شوند.

مطابق دستورالعمل ضمانت گوشی‌های تلفن ساخت شرکت اپل، در ازای این تلفن‌های به ظاهر معیوب آیفون‌های نو و جایگزین به آنان تحویل می‌شده است.

به گفته مقامات دادستانی آمریکا، آیفون‌های برگشتی چنان با مهارت دستکاری شده بوده‌اند که حتی مهندسان شرکت اپل نیز متوجه تقلب نشده و گمان کرده‌اند گوشی‌ها در همان محل کارخانه و به هنگام تولید دچار مشکل شده‌اند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا