اخبار سایت

بازار داغ کلاهبرداری‌ اینترنتی جمعه سیاه



کلاهبرداران سایبری با سوءاستفاده از اعتماد هموطنان و با ایجاد سایت‌های جعلی از مردم کلاهبرداری می‌کنند.

به گزارش مهر، چند سالی است که به تقلید از فروشگاه‌های غربی شاهد تبلیغات (Black Friday) یا حراج جمعه سیاه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم.
کلاهبرداران سایبری با سوءاستفاده از اعتماد هموطنان، با ایجاد سایت‌های جعلی و تقلبی، اعتبار دیگر فروشگاه‌های اینترنتی را که دارای فعالیتی سالم هستند زیر سوال می‌برند و از مردم کلاهبرداری می‌کنند.
در حراج جمعه سیاه از شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم خرید نکنید، چرا که تضمینی برای ارائه کالا با همان اصالت و کیفیت معرفی شده وجود ندارد.
حتماً از فروشگاه‌های آنلاین دارای اینماد و قدمت دار و خوشنام خرید کنید و در هنگام واریز وجه دقت کنند درگاه اصلی خرید آنها فیشینگ نباشد، درگاه‌های اصلی بانک حتماً باید shaparak.ir داشته باشد.

ثبت نام شهروندان برای حضور در حراج جمعه سیاه از سوی برخی فروشگاه‌های آنلاین با ادعای محدودیت کالاهای تخفیف خورده با درصد بالا، ترفندی برای سرقت اطلاعات هویتی شهروندان است که ممکن است از این اطلاعات سوءاستفاده شود.
سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص افزایش کلاهبرداری‌ها در حراج جمعه سیاه گفت: جمعه سیاه یا black friday یک نوع حراج مالی است که معمولاً همزمان با پایان سال میلادی اتفاق می‌افتد.
وی افزود: فروشگاه‌ها در این روز کالاهای خود را با تخفیف بسیار بالایی به فروش می‌رسانند؛ چند سالی است که این موضوع به فضای مجازی هم کشیده شده است و با تخفیفات چشمگیر و همچنین روش‌ها و شیوه‌های اغواکننده توجه کاربران فعال در فضای مجازی را جلب می‌کنند.
معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا گفت: فضای مجازی محلی برای فروش کالا نیست و در تمام کشورهای دنیا از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ فروشگاه‌ها استفاده می‌شود اما در کشور ما پیچ‌های فروشگاهی محلی برای داد و ستد هستند که این پیچ‌ها هیچکدام اعتبارسنجی نشده‌اند و مجوزی از پلیس فتا یا سایر نهادهای این حوزه دریافت نکرده‌اند.
وی افزود: جمعه سیاه یا شب یلدا، اعیاد و… روزهایی هستند که شاهد افزایش کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی هستیم.

سرهنگ پاشایی بیان داشت: با توجه به نزدیک شدن به جمعه سیاه آمار گزارش‌های قضائی به پلیس فتا در حال افزایش است نکاتی که شهروندان هنگام ثبت سفارش باید به آن توجه کنند این است که از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند خرید کنند و به هیچ وجه به فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنند.
وی گفت: در صورت خرید از صفحات مجازی از واریز وجه کامل یا بیعانه خودداری کنید و همزمان با تحویل کالا مبلغ را پرداخت کنید، زیرا در بسیاری از مواقع کلاهبردار پس از دریافت بیعانه یا حتی وجه کامل دیگر پاسخگوی فرد نیست.
سرهنگ پاشایی ادامه داد: همچنین هنگام تحویل کالا از اصالت آن مطمئن شوند و پس از اطمینان از اصالت می‌توانند وجه کامل را پرداخت کنند؛ مراقب ترفند مجرمان سایبری باشند و کالای کپی، فیک و تقلبی را تحویل نگیرند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: فروشگاه‌های معتبر درگاه بانکی برای پرداخت دارند و از شماره حساب شخصی استفاده نمی‌کنند، همچنین ترجیحاً از سایت‌های معتبر خرید کنند تا صفحات مجازی و کانال‌ها.
وی در پایان گفت: پلیس‌فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان و کاربران بوده و عموم مردم می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا استفاده از سایت پلیس‌فتا به نشانی www.cyberpolice.ir و تماس با مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ به کارشناسان ما گزارش کنند.

پیش از این سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص اصالت فروشگاه‌های اینترنتی به خبرنگار مهر گفته بود؛ معمولاً فروشگاه‌های که نماد اعتماد الکترونیک دارند لوگو نماد را در صفحه اصلی قرار می‌دهند تا همه بتوانند آنها بررسی کنند. کاربران با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیکی در سایت‌ها و فروشگاه‌های دریافت‌کننده این نماد می‌توانند به اطلاعاتی همچون نام کسب‌وکار، آدرس وب‌سایت، وضعیت اعتبار نماد اعطاشده، سوابق عملکرد کسب‌وکار، تاریخ اعطا، ساعت پاسخگویی کسب‌وکار، خدمات و مجوزهای کسب‌وکار، نام صاحب‌امتیاز، آدرس کسب‌وکار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی دست یابند.
وی بیان داشت: به اصالت فروشگاه‌های اینترنتی توجه کنید. نماد اعتماد در وب سایت فروشگاه ، یک لینک حاوی اطاعات از آن فروشگاه است که با نشانی Enamad.ir آغاز شده است ؛ برخی از فروشگاه‌های غیرمجاز ممکن است اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیک کنند که کاربران می‌توانند با کلیک کردن روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده کنند و به این نکته نیز توجه داشته باشند که صفحه‌ای که مجوز دارد، حتماً باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد و آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد.
 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا