فناوری های نوین

استفاده از ظرفیت پارک فناوری برای برگزاری دوره‌های کارورزی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر مهدی فکور ثقیه با بیان این مطلب افزود: بخش مهمی از کارورزی و مهارت‌افزایی دانشجویان مربوط به حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است و این موضوع از سوی اداره کل ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت مستقر در معاونت پژوهش و فناوری در حال پیگیری است. در جلسات متعددی که در این باره تشکیل شد، شناسایی مراکز و موسساتی که دانشجویان بتوانند دوره‌های کارورزی را در این مراکز بگذارنند، در دستور کار قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر کیفیت دوره‌های کارورزی، گفت: تلاش ما این است که صنایع و موسساتی را برای همکاری در این زمینه بیابیم که دانشجویان با گذراندن دوره‌های کارورزی در آنها مهارت لازم در زمینه تحصیلی خود را فرا بگیرند.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت پارک علم و فناوری برای برگزاری دوره‌های کارورزی اشاره کرد و اظهار داشت: آیین‌نامه‌هایی در زمینه استفاده از ظرفیت شرکت‌های مستقر در پارک علم وفناوری برای مهارت‌افزایی و کارورزی دانشجویان داریم که شرکت‌ها این دانشجویان را به عنوان دستیار فناوری پذیرش کنند و بعد از دوره کارورزی، یا در این شرکت‌ها جذب می‌شوند و یا در صنایع مرتبط با زمینه تحصیلی به فعالیت بپردازند.

دکتر فکور، ایجاد اداره کل فناوری و نوآوری در دانشگاه تهران را در جهت هدایت فعالیت‌های دانشگاه به سمت فناوری دانست و افزود: از همان ابتدا که ساختار جدید معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه را پیشنهاد دادیم و به تصویب رسید، اداره کل فناوری و نوآوری تشکیل شد تا بتواند ظرفیت‌های دانشگاه را به سمت پارک علم و فناوری هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: تاکید ما این است که پارک علم و فناوری، مشابه مراکز درمانی باشد که در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند؛ یعنی بتوانیم دانشجویانی تربیت کنیم و پرورش دهیم که مهارت لازم برای ورود به بازار کار را داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر حل مسائل جامعه از سوی دانشگاه، گفت: هدف از برگزاری دوره‌های کارورزی، افزایش سطح مهارت دانشجویان است تا رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان به سطحی برسد که بتواند یک محصول قابل عرضه برای صنعت داشته باشد. این موضوع بیشتر به دوره‌های تحصیلات تکمیلی بازمی‌گردد و اینکه دانشجو بتواند یک کار کاربردی ارائه دهد، شرکتی تأسیس کند و یا خدماتی را که مرتبط با صنعت است در قالب طرح‌های کاربردی انجام دهد.

دکتر فکور همچنین با تاکید بر تعامل با صنعت در برگزاری دوره‌های کارورزی و مهارت‌افزایی، گفت: می‌توان برای برگزاری این دوره‌ها برخی استادان از صنایع را به گروه‌های آموزشی اضافه کرد تا قسمتی از درس‌ها را ارائه دهند و دانشجو هم بتواند موضوعات نظری را دنبال کند و هم در صنعت ورود پیدا کند و مهارت‌افزایی داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه همکاری با صنایع و شرکت‌ها باید در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری باشد، به علاقه صنایع و مؤسسات برای پذیرش دانشجویان دانشگاه تهران در قالب کارورزی اشاره کرد و گفت: شناسایی صنعت و تفاهم‌نامه با آنها و شناختن مسیرها را آغاز کردیم. مؤسسات و صنایع متعددی علاقمند هستند که دانشجویان ما را برای کارورزی بپذیرند و این تعهد را هم به ما می‌دهند که مثل کلاس آموزشی، دانشجویان را با تجهیزات و کار با دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف کار آشنا کنند و این حضور توأم با آموزش باکیفیت باشد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا