اخبار سایت

ايتنا – نئاندرتال‌ها بی‌هنر نبوده‌اند!


مطالعه‌ای جدید می‌گوید نئاندرتال‌ها از چیزی که پیشتر تصور می‌شد به مراتب باهوش‌تر بودند و برای مهار آتش و استفاده از آن برای پخت غذا مهارت کافی داشتند، که نشان می‌دهد آن‌ها به جای اینکه گونه‌های انسانی مجزایی باشند، بیشتر به صورت «شکل انسانی متفاوت» می‌زیستند.

این پژوهش که در نشریه پلوس وان منتشر شد، نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها می‌توانستند نمادین فکر کنند، می‌توانستند اشیا هنرمندانه بسازند، می‌دانستند بدن خود را چگونه با زیورآلات شخصی بیارایند و رژیم غذایی متنوعی داشتند.

به گزارش ایتنا  و به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان از جمله الساندرا سالتی از دانشگاه ترنتو ایتالیا گفتند که نئاندرتال‌ها احتمالا  به طور معمول غذای پخته مصرف می‌کردند و این نشان می‌دهد شاید مهارتشان به اندازه انسان‌های خردمند اولیه بود که هزاران سال بعد زندگی می‌کردند.

دیه‌گو آنجلوچی، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ما در این مطالعه نشان دادیم که بی‌تردید نئاندرتال‌ها می‌توانستند آتش درست کنند و آتش عنصر اصلی زندگی روزمره آن‌ها بود.»

این پژوهش بقایای آتش‌ سامان‌یافته‌ای را که در گروتا د اولیویرا در مرکز پرتغال – یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی اروپا برای دوران پارینه‌سنگی میانه – پیدا شد ثبت کرده و مقایسه کرد.
 

این غار بخشی از سیستم کارست آلموندا است – شبکه‌ای وسیع از غارهایی که در ارتفاعات مختلف بر فراز یک چشمه بزرگ قرار گرفته و در دوره‌های مختلف پیشاتاریخ در آن زندگی جریان داشت.

کهن‌ترین لایه‌های این سیستم تعدادی گذرگاه دارد که قدمت آن‌ها به حدود ۱۲۰ هزار سال پیش برمی‌گردد و جدیدترین آن‌ها به حدود ۴۰ هزار سال قبل می‌رسد که احتمالا نئاندرتال‌ها بین ۱۰۰ هزار تا ۷۰ هزار سال پیش در آن‌ها زندگی می‌کردند.

باستان‌شناسان در فضایی حدود ۳۰ متر مربع و عمق ۶ متر، آثاری از چندین آتش‌دان پیدا کردند که در سطوح مختلف غار ساخته شده و استفاده شده بود.

یافته‌ها نشان می‌دهد که ساکنان این غارها غذایشان را می‌پختند.

دکتر آنجلوچی گفت: «ما استخوان سوخته، چوب سوخته و بقایای خاکستر پیدا کردیم. و سنگ زیرین آن در اثر حرارت سرخ شده است: این‌ها جزئیات بسیار مهمی‌اند که به ما می‌گویند این ساختار [آتش] جایگاهی اساسی دارد.»

او گفت: «و همیشه این‌طور بوده است. آتش عنصر اساسی زندگی روزمره آن‌ها است. در فضا احساس راحتی پدید می‌آورد و در برقراری ارتباط به افراد کمک می‌کند. این امر ما را به ایده اولیه «خانه» برمی‌گرداند که شاید درمورد آن‌ها هم صدق کند.»
 

دانشمندان بقایا و استخوان‌های سوخته بز، گوزن، اسب، نیاگاو (گاومیش منقرض‌شده)، کرگدن و لاک‌پشت را یافتند که احتمالا آن‌ها را روی کاراپاس (اسکلت بیرونی) گذاشته و روی سنگ‌های داغ کباب کردند.  

با این حال نمی‌دانند که نئاندرتال‌ها اولین بار چگونه آتش درست کردند.

پژوهشگران گفتند: «شاید مانند دوران نوسنگی، سنگ‌های چخماق را به یکدیگر می‌کوبیدند تا جرقه‌هایی روی آتش‌زنه، چیزی مثل شاخه خشک بیفتد. این یک روش پیشاتاریخی است که با مطالعه اوتسی، مرد یخی کشف شد. با این حال، تاکنون هیچ مدرکی در این مورد به دست نیاوردیم.»‌

سپس باستان‌شناسان با حفاری لایه‌هایی حدودا ۳۰ هزار ساله، این داده‌ها را با سایر مکان‌های موجود در همان منطقه مقایسه کردند که قدمتشان به دوره‌های جدیدتری می‌رسد، زمانی که وجود انسان خردمند در آن منطقه تایید شد.

دیه‌گو آنجلوچی، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ما هیچ تفاوتی نیافتیم: آن‌ها داخل غار مثل هم زندگی می‌کردند. مهارت‌هایشان نیز نشانه‌ای از هوش آن‌ها است.»

«آن‌ها متعلق به گونه‌های انسانی مختلف نبودند، منظورم این است که شکل‌های مختلف انسان بودند.»‌

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا