فناوری های نوین

محافظت از مقره‌های ولتاژ بالا با پوشش‌ نانویی



به گزارش خبرگزاری مهر، منیره تقوایی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: ایده کار روی این محصول پس از دوران تحصیل در دوره دکتری مطرح شد. زمانی که در دانشگاه شهید بهشتی در مقطع دکتری مهندسی برق و قدرت روی تأثیر پوشش‌های سیلیکونی بر سیستم‌های انتقال برق کار می‌کردم از طریق شبیه‌سازی و برخی آزمایش‌ها به بررسی این فناوری پرداختم. بعد از دوره دکتری، به واسطه تجربیاتی که به دست آمده بود، ایده کار روی این فناوری مطرح شد، چرا که فناوری پوشش RTV وارداتی بود، از این رو، با توجه با ماهیت بین رشته‌ای این فناوری، با همکاری دوستانم از رشته‌های برق و شیمی روی توسعه فناوری نانوپوشش‌های سیلیکونی کار کردیم. از شروع کار در سال ۱۳۹۶ تا ثبت شرکت در سال ۱۴۰۰ با هزینه شخصی، تحقیق و توسعه را برای رسیدن به محصولی مناسب انجام دادیم و در نهایت محصول مورد نظر تولید شد.

تقوایی افزود: مقره‌ها از جنس سیلیکون، شیشه و سرامیک هستند، مقره‌های سیلیکون طول عمر کمی دارند اما برای محیط‌های آلوده مناسب هستند اما مقره‌های سرامیکی و شیشه‌ای استحکام بالایی دارند اما در محیط‌های آلوده به سرعت دچار مشکل می‌شوند. ما در این محصول، با ایجاد نانوپوشش سیلیکونی روی سطح مقره‌ها، از مزیت هر دو بخش استفاده کردیم. وجود نانوپوشش سیلیکونی با خواص آبگریزی موجب می‌شود در محیط‌های شرجی و آلودگی مقره محافظت شده و این پوشش می‌تواند سال‌ها روی سطح مقره سرامیکی و شیشه بماند، حتی بعد از آسیب، امکان ایجاد پوشش مجدد رو مقره وجود دارد که این موضوع از قطع برق در اثر آسیب به مقره جلوگیری می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: خط تولید این محصول را راه‌اندازی کرده‌ایم که ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در سال را داریم. در گام اول با سازمان برق منطقه هرمزگان قراردادی امضاءکردیم که در قالب این قرارداد ۱۰ تن از این محصول خریداری شده است. به دنبال توسعه بازار هستیم و نیم‌نگاهی نیز به صادرات داریم. با حمایت ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو در کارگاه‌های مربوط به صادرات محصولات دانش بنیان شرکت کردیم و علاوه براین، کارگاه‌های دیگری نیز برای ما برگزار کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت منیران نیرو صنعت درباره حمایت‌های صورت گرفته از این شرکت ادامه داد: برخی از تست‌ها و کارهای عملی را در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) انجام دادیم و این مرکز زیرساخت‌هایی را برای فعالیت‌های تحقیقاتی در اختیار ما قرار داد. همچنین در بخش جذب تسهیلات نیز از حمایت‌های آیکن استفاده کردیم.

آلودگی هوا، گرد و غبار و شرایط خاص آب و هوایی در نقاط مختلف کشور موجب شده است، کارایی و دوام مقره‌های برق با چالش‌های جدی مواجه شود بطوری که این امر در سالیان گذشته باعث قطعی برق و خاموشی‌های زیادی در جنوب کشور شده است. پوشش‌های سیلیکونی برای حفاظت از مقره‌های برق در مقابل شرایط آب و هوایی خاص طراحی و ساخته می‌شوند و چنین نانوپوشش‌های محافظی می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش میزان خاموشی‌ها در مناطق با سطح رطوبت و آلودگی بالا مؤثر باشد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا