فناوری های نوین

ایجاد خط جدید همکاری‌ ایران و اندونزی بر مبنای توانمندی‌ فناورانه



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین گرامیداشت هفتاد و هشتمین سالگرد استقلال اندونزی با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری و رونی پراستیو یولیانتورو، سفیر جمهوری اندونزی در ایران برگزار شد.

دهقانی در این مراسم ضمن تبریک روز ملی اندونزی به مردم این کشور، عنوان کرد: خوشبختانه روابط دو کشور با گذشت بیش از هفت دهه، همواره توام با دوستی، همکاری، احترام و درک متقابل بوده است و ارتباط میان مردم دو کشور بزرگ ایران و اندونزی ریشه در تاریخ دارد. قرن ها پیش، مردم دو کشور بواسطه دین مبین اسلام پیوندهای عمیقی با یکدیگر برقرار نمودند و دو ملت بزرگ مسلمان ایران و اندونزی در طول سده های گذشته این تعاملات را به خوبی حفظ کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه برجسته جمهوری اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان منطقه جنوب شرق آسیا گفت: اندونزی به‌عنوان عضو فعال، موثر و پیشرو سازمان ها و نهادهای مهم بین المللی و منطقه ای نظیر سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد، گروه ۲۰ و دی۸ و آ سه آن از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به سیاست ایران در حوزه همکاری با سایر کشورهای منطقه و جهان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی متوازن، هوشمند و پویای خویش، اهمیت ویژه ای برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست از جمله اندونزی قائل است. خوشبختانه این اراده در دو طرف وجود دارد و مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی، مصمم به ایجاد بسترهای لازم و تمهیدات مورد نیاز جهت توسعه مناسبات در زمینه های مختلف با نگاه راهبردی هستند.

دهقانی به همکاری و تعامل ایران و اندونزی به عنوان یکی از سیاست های دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: نمونه بارز این اراده سیاسی، سفر اخیر دکتر رئیسی، رئیس جمهور ایران به جاکارتا در پی دعوت جناب آقای جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی ایشان است که نقطه عطفی در روابط دوجانبه دو کشور و سرآغاز فصل جدیدی از روابط دو ملت بزرگ ایران و اندونزی محسوب می شود؛ در کنار جایگاه دو کشور در دو منطقه سوق الجیشی غرب و شرق آسیا، اشتراکات فرهنگی – تمدنی و ظرفیت های قابل توجه همکاری در زمینه های مختلف و همچنین الزامات جدید نظام بین الملل، نویدبخش گشایش فصل نوینی از روابط دو کشور بر مبنای احترام و درک متقابل است.

یک میلیارد دلار تبادلات اقتصادی ایران و اندونزی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در مناسبات دوجانبه به دنبال تعمیق همکاری‌ها در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و فناوری، فرهنگی، پارلمانی و امنیتی هستند، افزود: حجم روابط تجاری میان دو کشور به حدود یک میلیارد دلار رسیده است. خوشبختانه زمینه های همکاری دو کشور، طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین جهان اسلام را در بر گرفته و رایزنی های مستمر طرفین در این موضوعات ادامه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی، عنوان کرد: اهتمام به معرفی اسلام حقیقی در جهان، مقابله با افراط گرایی و اسلام هراسی و حمایت از منافع مسلمانان در جهان از جمله ملت مظلوم فلسطین، از نقاط وصل و اشتراکاتی است که سیاست خارجی دو کشور را در یک مسیر قرار می دهد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، حوزه علم و فناوری را یکی از اصلی ترین محورهای همکاری ایران و اندونزی دانست و افزود: به صورت مشخص در حوزه علم و فناوری فرصت‌های بی بدیلی برای همکاری دو کشور فراهم است. توانمندهای فناورانه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه سلامت و ظرفیت‌های صنعتی موجود در اندونزی، زمینه‌ساز شکل گیری خط جدیدی در روابط دو کشور شده است به گونه‌ای که روسای محترم جمهور ایران و اندونزی شخصا پیگیر اجرایی سازی توافقات این حوزه هستند و امیدوارم با جدیت هر دو طرف شاهد اثرات و پیشرفت‌های بزرگی در راستای منافع ملی هر دو کشور باشیم.

دهقانی ادامه داد: استفاده از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی دو طرف و برنامه تبادل متخصصان باید با قوت پیگیری شود تا دانشمندان ایرانی و اندونزیایی به عنوان پل‌هایی هوشمند، ارتباط دو کشور را هم به لحاظ فناوری و نوآوری و هم از منظر اقتصاد بنیان مستحکم‌تر از پیش نمایند.

وی با بیان این‌که کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه و جهان و تقویت چندجانبه گرایی رویکرد مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی به شمار می آید، افزود: در این راستا از حمایت ارزشمند اندونزی به خصوص در دوره عضویت در شورای امنیت در حفظ برجام و همکاری سازنده دو کشور در دیگر نهادهای بین‌المللی تقدیر و بر عزم راسخ مردم و دولت ایران برای تقویت همکاری ها با اندونزی در عرصه های مختلف در جهت تأمین منافع دو ملت تأکید می‌کنم.

تقویت همکاری های دو کشور مبتنی بر اشتراکات ملت‌ها

رونی پراستیو یولیانتورو، سفیر جمهوری اندونزی در ایران نیز در این مراسم با اشاره به اشتراکات گسترده و عمیق فرهنگ، تاریخی و اقتصادی دو کشور ایران و اندونزی عنوان کرد: اشتراکات و روابط عمیق فرهنگی و تاریخی ایمابین ایران و اندونزی طی این سالها به مشارکتی پویا در بخش‌های مختلف شامل تجارت، فرهنگ، آموزش و تبادلات مردمی تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که همکاری‌های دو دولت هنوز جزء مهم و اساسی روابط دو جانبه فیمابین است، ادامه داد: به طور فعال در بحث و مذاکرات دیپلماتیک جهت حل چالش‌ها و بهره وری از فرصتها بر پایه احترام و درک ملل تاکید کرده ایم.

یولیانتورو عنوان کرد: دیدار رئیس جمهوری محترم جمهوری اسلامی ایران از اندونزی در ماه می گذشته خود گواهی بر تعهد دو کشور بر ارتقای همکاریهای دو جانبه فعلی خود به سطحی بالاتر بوده است. رهبران هر دو کشور متعهد به تقویت همکاریهای دو جانبه به ویژه در رسته های بهداشت ، علوم و فناوری هستند.

سفیر ایران در اندونزی، همکاری بین مجالس دو کشور را یکی دیگر از زمینه‌های تمایل همکاری دو کشور دانست و گفت: دو کشور در طول سالها در زمینه تبادل تجارب قانونی و ارتقای تعاملات در زمینه‌های مورد علاقه دو طرف، کارهای مفیدی انجام داده‌اند. همکاری‌های بین مجالس دو کشور، نه تنها باعث تقویت روابط سیاسی می‌شود، بلکه تضمینی است که صدای مردم ما در بالاترین سطح شنیده شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا