دانش و علم

افزایش جذب اعضای هیات‌علمی پژوهشی در مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی با بیان اهم اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: محورهای اصلی برای پیشرفت ایران اسلامی در سند تحول دولت مردمی بر چهار اصل استوار است که می‌توان به طبقه‌بندی برنامه‌ها در زمینه‌های عدالت‌محوری، مردم پایه بودن، دانش‌بنیانی و خانواده‌مداری اشاره کرد.

وی در راستای اقدامات انجام شده جهت رسیدن به شعارها گفت: ما نیازمند یک سیستم بودیم تا بتوانیم سیاست‌های کلان را به اقدامات در دو سطح ستادی و دانشگاهی گره بزنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان انجام برنامه‌ریزی دقیق و تحلیل وضعیت تحقیق و فناوری کشور در راستای کاهش آسیب‌ها و چالش‌ها افزود: به طور مثال، باتوجه‌به نیاز به ایجاد زیر ساخت قوی و قوانین شفاف در زمینه زیست‌بوم فناوری کشور در حوزه سلامت، اقدامات قوی و خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به طراحی نقشه راه افزایش تولیدات محصولات دانش‌بنیان برای اولین‌بار در کشور بیان کرد: ما در این نقشه راه تمامی جوانب و ظرفیت‌های کشور را بررسی کردیم و تولیدات محصولات دانش‌بنیان را به نیازهایمان گره زدیم، همچنین علاوه بر این، ظرفیت‌هایی که در حوزه صادرات داشتیم نیز احصا کردیم.

پناهی با اشاره به تقسیم کار ملی افزود: ما برای اولین‌بار مبحث مأموریت مداری و تقسیم کار ملی را به‌عنوان دو سیاست کلی، در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری اجرایی کردیم. در حوزه فناوری بر اساس زیرساخت موجود و ظرفیت‌های نیروی انسانی ما به دانشگاه مأموریت دادیم که به حوزه تولید محصولات دانشی مورد نیاز کشور وارد شوند.

وی ضمن بیان حمایت از کسب کارهای نوین گفت: ما رشد قابل‌توجهی در محصولات نمونه اولیه داشتیم. ما در بازه یک سال گذشته ۶۷۵ محصول نمونه اولیه داشتیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تبدیل دانش به ثروت افزود: یکی دیگر از شاخص‌های قابل‌توجه، محصولات دانش‌بنیانی است که تجاری شده است. این جایی است که دانش به ثروت تبدیل شده است. ما ۹۳ محصول داشتیم که به خلق ثروت ختم شده است.

وی افزود: برای افزایش این آمار امیدوارکننده نیاز به زیرساخت داریم. از سیاست‌های ما می‌توان به توسعه زیرساخت‌های مرتبط با دانش‌بنیان و فناوری، افزایش مراکز رشد فناوری سلامت، افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی مراکز نوآوری اشاره کرد.

پناهی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای ما در دولت که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری نیز است، جذب و حمایت از نخبگان است بیان کرد: از نظر ما تعریف نخبه یعنی فردی که بتواند با دانش و توانایی خود برای حل مشکلات کشور گام بردارد.

وی گفت: یکی از اقدامات ما بکار گیری سربازان نخبه در مأموریت‌های واگذار شده به مراکز تحقیقاتی بوده است. تلاش برای جذب بیشتر اعضای هیات‌علمی پژوهشی در فراخوان آینده نیز در دستور کار ما قرار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: تخصیص گرنت برای استادیاران جوان، فناوران برتر و همچنین گرنت برای مطالعات مبتنی بر شواهد در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) از دیگر اقدامات ما بوده است. ما در تعریف عدالت معتقد هستیم که نخبگان باید در تصمیم‌گیری دخیل باشند که ما در کمیته‌های علمی نیماد از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌گرفته در راستای حل مشکلات نظام سلامت گفت: توسعه زیر ساخت لازم جهت تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها انجام‌گرفته است که بدین منظور ما تعداد قابل‌توجهی ثبت بیماری‌ها در سال گذشته را راه‌اندازی کردیم.

پناهی با اشاره به جهت‌دار کردن تحقیقات بیان کرد: اعتقاد ما این است که باید به سمت تحقیقات پیشگیرانه پیش برویم و بتوانیم بیماری‌ها را در مراحل اول تشخیص دهیم. به همین دلیل عمده حمایت‌های ما به سمت این نوع تحقیقات جهت پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های ما که از ابتدای دولت شروع شده است، بحث جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه می‌توان به حمایت از طرح‌های جوانی جمعیت از محل یک درصد، تشکیل کمیته جوانی جمعیت، سبک زندگی و خانواده در مؤسسه نیماد و حمایت از طرح‌های کاربردی از این طرح، واسپاری مأموریت به کلان منطقه یک برای اجرای طرح‌های کلان جوانی جمعیت و برگزاری همایش در بهمن‌ماه در خصوص ارزیابی تحقیقات انجام شده اشاره کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: یکی دیگر از سیاست‌های کلان ما؛ توجه به مرجعیت علمی و ورود به جمع سرآمدان علم و دانش در دنیاست که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: تبیین نقشه مفهومی مرجعیت علمی، ورود ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی در سال ۲۰۲۳ به رتبه بندی های جهانی، افزایش چاپ مقالات Q۱ حاصل از طرح های نیماد (۳۲۲ مقاله) و حمایت از تحقیقات نافع در دانشگاه ها از جمله اقدامات انجام گرفته در این زمینه است.

رییس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) با اشاره به نقش مستقیم حمایتی مؤسسه ملی نیماد گفت: در مؤسسه تحقیقاتی نیماد ما عدالت‌محوری را به معنای واقعی ایجاد کرده‌ایم. تولید علم و فناوری در نیماد از جمله مهم‌ترین مسائل است که در صدد تقویت آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به کمیته‌های ده‌گانه نیماد افزود: این ۱۰ کمیته تخصصی در نیماد متناسب با نیازهای کشور از جمله: هوش مصنوعی، سلامت روان، جوانی جمعیت و…ایجاد شده‌اند. اعضای کمیته‌های نیماد از تمام محققین کشور هستند. این یک شاخص است که در تصمیم‌گیری‌های کلان نیماد تقریباً تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یک نماینده دارند.

پناهی با اشاره به کاهش طول تصویب پروپوزال‌ها در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) از ۱۳ ماه به ۴ ماه افزود: اعتقاد بر این است که هر ایده در مدت زمان مشخص خود باید حمایت شود.

وی با اشاره به سروسامان دادن به تحقیقات در مؤسسه نیماد اشاره کرد: تحقیقات در نیماد بر مبنای نیازسنجی که در کمیته‌های تخصصی انجام می‌شود، فراخوان داده می‌شوند. درگذشته نیماد فقط مسؤولیت چاپ مقاله را داشت؛ اما امروزه باتوجه‌به نگاه ویژه به فناوری، درصد قابل‌توجهی از مقالات را به فناوری تبدیل کرده‌ایم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا