فناوری اطلاعات

آشتی‌کنان با بورس! – ایسنا



پس از رکوردشکنی‌های چند سال قبل بورس که با افتی جدی مواجه شد و همین موضوع باعث قهر تعداد زیادی از سرمایه گذاران در این بازار شد، حالا به نظر می‌رسد بازار سرمایه بار دیگر به روزهای خوب خود بازگشته است.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه که از ابتدای سال جاری، توانسته عملکرد قابل توجهی را از خود به ثبت برساند و رکورد تاریخی شاخص کل را شکسته، هفته جاری را نیز با یک رکورد تازه آغاز کرد تا تابلویی کاملا سبز در ۲۶ فروردین به ثبت برسد و این شاید آغازی برای آشتی سرمایه گذاران با بازار سرمایه باشد.

سبز روز: تابلو بورس

شاخص کل بورس امروز با ۷۴ هزار و ۲۳ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۲۵۳ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با تجربه صعودی چشم‌گیر، ۲۶ هزار و ۷۹۳ واحد افزایش یافت و رقم ۷۱۹ هزار و ۷۳۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۹۹۰ هزار معامله انجام شد که ۲۱۳ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال ارزش داشت.

۹۸ درصد نمادهای بورسی امروز مثبت بودند که از میان آن‌ها ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

بازار مرغ نیز که در روزهای گذشته با یک موج جدید از نوسان قیمت مواجه بود، بناست با جوجه ریزی جدید ثبات را تجربه کند. مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی ضمن اشاره به اینکه با توافق بازرگانان و وزارت جهادکشاورزی مشکل نهاده‌های دامی برطرف شد از تولید بیش از ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه در ماه‌ جاری خبر داد و گفت: قطعا با این تولید، قیمت مرغ کاهشی و بازار متعادل خواهد شد.

ایسنا امروز گزارشی نیز از بازار مسکن داشت. قیمت خانه کلنگی در تهران بر اساس محله، موقعیت، بر زمین و عرض معبر، متفاوت است. کسانی که در بافت فرسوده کلانشهرها قصد نوسازی واحدهای فرسوده را دارند می‌توانند از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند که ۱۵۰ میلیون تومان آن با نرخ سود صفر درصد است. در محله‌های واقع در محدوده حرم‌های مطهر چهار کلانشهر نیز تا ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

گشایش روز: ۱۰۰ میلیون تومان‌های بلوکه شده

بازار خودرو نیز همچنان پر خبر است و این بار گامی جدید در مسیر ثبت نام‌های طرح یک پارچه برداشته شده است. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به مدیران عامل ۲۷ بانک و موسسه اعتباری اعلام کرد که رفع مسدودی وجوه حساب‌های وکالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، مربوط به طرح اولویت‌بندی خودروهای تولید داخل انجام شود.

همچنین طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت متقاضیان خودروهای داخلی در طرح یکپارچه، از امروز می‌توانند با مراجعه به سامانه از زمان نوبت‌ خود برای دریافت خودرو مطلع شوند و همچنین پول بلوکه شده آنها نیز از فردا قابل برداشت است.

امروز در ایسنا و به دنبال اعلام خبر رونمایی از ٩ خودرو جدید در سال جاری، به بررسی احتمال اینکه این خودروها کدام باشند، پرداخته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود با توجه به آن، بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت.

مسافران روز: لاری‌ها

در حوزه حمل و نقل امروز از سرگیری یک پرواز خبر ساز شد. مدیرکل فرودگاه بین‌المللی لارستان از فعالیت دو شرکت خارجی در این فرودگاه خبر داد و گفت: پروازهای لارستان به مقصد امارات روزانه شد، همچنین با راه‌اندازی پرواز شارجه، تعداد پروازهای خارجی فرودگاه لارستان به ۱۱ پرواز در هفته رسید.

در کنار آن، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از میزبانی ۲۱ فرودگاه کشور در عملیات حج تمتع ۱۴۰۲ خبر داد.

وزارت نیرو نیز از برق در تابستان امسال گفت. سخنگوی صنعت برق می‌گوید طبق پیش بینی‌های وزارت نیرو، مشترکین برق در تابستان ۱۴۰۲ خاموشی نخواهند داشت.

سه رقمی روز: تورم آرژانتین

گزارش‌ها حاکی از تشدید تورم در آرژانتین است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط آژانس آمار ملی آرژانتین، تورم سالانه مصرف‌کننده در آرژانتین در ماه مارس به رکورد جدید ۱۰۴.۳ درصد رسید. افزایش سالانه تورم نسبت به افزایش ۱۰۲.۵ درصدی تورم در ماه فوریه روندی صعودی ثبت کرده که بالاترین سطح برای این کشور آمریکای جنوبی از اوایل دهه ۱۹۹۰ است، همچنین این رقم بالاتر از برآوردهای بازار یعنی رقم ۹۷.۶ درصد است.

ایسنا همچنین در گزارشی به وضعیت اقتصادهای خاورمیانه پرداخته است. آمارها نشان می‌دهد که میانگین رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه ۵.۸ درصد بود که در این میان کشورهای عضو شورای خلیج فارس توانسته‌اند رشد ۷.۳ درصدی داشته باشند و در میان کشورهای در حال توسعه نیز رشد ۴.۹ درصدی به ثبت رسیده است. البته با توجه به پیش‌بینی کاهش جدی رشد اقتصادی در سال جاری میلادی، کشورهای منطقه نیز از این موضوع آسیب خواهند دید.

همچنین در آمریکا تیک تاک با محدودیت جدیدی مواجه شده است. قانونگذاران مونتانا، لایحه‌ای را برای ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن ویدئویی تیک‌تاک در این ایالت آمریکایی تصویب کردند. این لایحه، عرضه تیک‌تاک از سوی فروشگاه‌های اپلیکیشن برای دانلود توسط کاربران در مونتانا را ممنوع خواهد کرد. مجلس مونتانا با ۵۴ رای موافق در برابر ۴۳ رای مخالف، این ممنوعیت را تصویب کرد.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا